Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Fråga om garanti vid begagnat köp

Produkter
(logga in för att koppla)
keckax skrev:
...Jag är öppen att lära mej nya saker...

Ops. Nyss försökte du ju lära oss hur rätt du har!
Kul att du kommit till insikt.

SÅ LÄNGE DU INTE HITTAR NÅGOT I ETT GARANTIBEVIS ATT GARANTIN GÄLLER KÖPARE TVÅ, SÅ FINNS INGEN SÅDAN GARANTI.

FILM) (ulltand skrev:
Ops. Nyss försökte du ju lära oss hur rätt du har!
Kul att du kommit till insikt.

SÅ LÄNGE DU INTE HITTAR NÅGOT I ETT GARANTIBEVIS ATT GARANTIN GÄLLER KÖPARE TVÅ, SÅ FINNS INGEN SÅDAN GARANTI.

Så din slutsats blir då att motsatsen måste vara sanningen???

Halleluja!

/K

FILM) (ulltand skrev:
Du citerar Konsumentverkets text om garantier. I den texten finns inget som stöder det du påstår.

Nej jag citerar från ett garantibevis. Visseligen har jag översatt det men det gör ingen skillnad. Texten lyder .... The warranty is valid only if the original receipt issued to the original purchaser by the dealer, specifying the date of purchase is presented.....Det står ingenting om någon begränsning att garantin endast gäller förste köparen. Den texten stöder helt klart vad jag påstår.

Kan jag nu få citat från ett garantibevis som stöder påståendet att garantin endast gäller första köparen.

Roine W

Garanti gäller första köparen.

Jag har köpt en ett år gammal TV av en privatperson. Säljaren lämnade även med ett garantibevis som han fått från det företag där han köpt TVn. Nu har den gått sönder, och jag har kontaktat företaget och visat upp garantibeviset. Företaget vägrar dock att ta emot reklamationen eftersom det inte var jag som köpte teven av dem. Gäller inte garantin då ?

Nej, det gör den inte. En garanti gäller formellt sett mellan säljföretaget och den ursprungliga ägaren av TVn, om det inte framgår annat av garantivillkoren. Det är bara den personen som är avtalspart gentemot säljaren.

En annan situation är om man köper exempelvis en TV och ger bort den i present. Det brukar dock sällan i en sådan situation bli något problem för den nya ägaren att åberopa garantin, om man gör klart för säljaren att varan ska ges bort. Det är ju inte heller så att namnet på den ursprungliga ägaren alltid står i garantihandlingarna.

http://www.fragorsvar.konsumentverket.se/publik/showQ.asp?id=153

Av dom prylar jag köper kontant, är det få tillfällen jag uppger mitt namn! Och mej veterligen har det aldrig hänt att jag måste visa legitimation för att få garanti på prylen jag köper!

Enbart dom grunderna räcker för att jag är övertygad att garantin gäller för produkten enbart!

Tror du dom nere hos Tura kollar folkbokföringen Om verkligen retur-adressen stämmer med namnet på kvittot nu när jag skickar min Sigma-glugg (köpt i 2:a hand) för justering?

Bör jag vara nervös?

/K

"En garanti gäller formellt sett mellan säljföretaget och den ursprungliga ägaren av TVn"

Jag är inte omöjlig. Det här är intressant!

"Det brukar dock sällan i en sådan situation bli något problem för den nya ägaren att åberopa garantin"

"Det är ju inte heller så att namnet på den ursprungliga ägaren alltid står i garantihandlingarna."

Men det är det här också! Tillämpningen är väl knappast möjlig till vardags!

/K

Att garantin inte gäller och att begagnatköparen lyckas få sin vara reparerad på garantin för att säljaren inte vet att det inte är ursprungliga köparen som reklamerar är inte samma sak.

En garanti är och förblir ett avtal mellan säljare och köpare.
Begagnatsäljaren kan sedan inte ingå avtal i den första säljarens namn utan tillstånd för detta.

Alltså gäller inte garantin på begagnat men det kan ju gå att bluffa...

På den tiden jag jobbade i en elektronikaffär skickades alltid reparerade reklamationer till den adress som stod på kvittot...

Dajo skrev:
Att garantin inte gäller och att begagnatköparen lyckas få sin vara reparerad på garantin för att säljaren inte vet att det inte är ursprungliga köparen som reklamerar är inte samma sak.

En garanti är och förblir ett avtal mellan säljare och köpare.
Begagnatsäljaren kan sedan inte ingå avtal i den första säljarens namn utan tillstånd för detta.

Alltså gäller inte garantin på begagnat men det kan ju gå att bluffa...

På den tiden jag jobbade i en elektronikaffär skickades alltid reparerade reklamationer till den adress som stod på kvittot...

Okey. Jag böjer mej. Jag bad om att bli överbevisad och det blev jag.

/K

FILM) (ulltand skrev:
Stort tack Nicro.
Kanske ni som "tror" ni vet kollar upp era påstående i fortsättningen.
Då var väl det garantibevis som jag valde att citera illa valt, eftersom det där är helt klart att det inte finns någon begränsning till första köparen. Annars skulle man ju inte besvära sig med att kräva orginalkvitto från "första köparen" om det inte är så att man accepterar att 3'de köparen kan presentera orginlakvittot som lämnades till förste köparen. Implicit står ju där att garantin gäller alla köpare bara oginalkvittot kan visas.

Roine W

Roinew skrev:
Då var väl det garantibevis som jag valde att citera illa valt, eftersom det där är helt klart att det inte finns någon begränsning till första köparen. Annars skulle man ju inte besvära sig med att kräva orginalkvitto från "första köparen" om det inte är så att man accepterar att 3'de köparen kan presentera orginlakvittot som lämnades till förste köparen. Implicit står ju där att garantin gäller alla köpare bara oginalkvittot kan visas.

Roine W

Det beror ju helt på om namnet står på kvittot eller ej.

Gör det inte det så kan ite butiken veta att du itne är första köparen.

Ställ dig frågan vem det är som ingått avtalet med köparen...

FILM) (ulltand skrev:
Stort tack Nicro.
Kanske ni som "tror" ni vet kollar upp era påstående i fortsättningen.

Du är näsvis Ulf! Högmod är ingen vidare trevlig egenskap! Vi som diskuterar här är inte allvetare. För då funnes inga forum, eller hur?
Vi kan nog även i fortsättningen öppna "mun" och säja vår mening utan att vi "måste" ha rätt!

/K

keckax skrev:
...Vi som diskuterar här är inte allvetare...

Men varför inte antyda att du inte vet?
Istället hävdar du envist att du är säker, tom hånar mina inlägg.
Sorry K, men jag är ganska trött på folk som i inlägg påstår sig ha sanningen utan att kunna hänvisa till den, eller som argumenterar som du gör (kräver att jag ska bevisa motsatsen till ett påstående du gör).

Självklart ska man kunna diskutera, men en fråga som den vi nu haft har inget med åsikter att göra - här gäller fakta, och kan du inte presentera sådan så är dina påstående inte värda ett skit.

FILM) (ulltand skrev:
Men varför inte antyda att du inte vet?
Istället hävdar du envist att du är säker, tom hånar mina inlägg.
Sorry K, men jag är ganska trött på folk som i inlägg påstår sig ha sanningen utan att kunna hänvisa till den, eller som argumenterar som du gör (kräver att jag ska bevisa motsatsen till ett påstående du gör).

Självklart ska man kunna diskutera, men en fråga som den vi nu haft har inget med åsikter att göra - här gäller fakta, och kan du inte presentera sådan så är dina påstående inte värda ett skit.

Att du är trött av dej vet jag redan! Men att jag envist hävdade sanningen är naturligtvis inte sant. För böveln. - Vakna upp och läs mina inlägg istället för att gnälla!

Här är delar av några inlägg jag skrev.

1) " Förvisso ganska enkelt att ta reda på. Alla kommuner har en konsumentvägledare el liknande som kan svara dej på det här."

2) "Jag kan inte garantera nåt! Jag har bara en åsikt, det är allt!"

3) "Det jag frågar efter är om någon annan, på något sätt kan visa att garantin verkligen bara gäller för köpare 1. Jag är öppen att lära mej nya saker, även om jag inte tror att det stämmer."

Som sagt skriver vad jag tycker och tror. Och om mina inlägg gör dej så trött att du inte ens orkar läsa dom så... Lägg pussel eller nåt!

/K

Tyckande

Jag måste också säga att jag blir rätt trött på allt tyckande i den här typen av frågor. Här finns det ett rätt, resten är fel. Att då komma och uttrycka sin åsikt är bara störande. Frågeställaren undrade vad som gäller inte vad jag, eller någon annan, tycker borde gälla. Det här är nackdelen med internet, det finns många att fråga, men det är svårt att gissa vilka som vet vad de pratar om.

ANNONS
Götaplatsens Foto