Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga om PS CS5 korrigering linsdistorsion

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten E

Aktiv medlem
Nya Photoshop CS5 har möjlighet att korrigera linsdistorsion via information i EXIF om vilken lins som användes. Men min gamla Canon 20D ger ingen linsinformation i EXIF.
Har PS CS5 möjlighet att manuellt mata in vilken lins som användes, så att linsdistorsion kan korrigeras även om linsinfo inte finns i EXIF?

Fantastiskt!
Hur går det till?

Menar du allvar eller du stör dig på begrepp och/eller missförstånd?
Objektivet kommunicerar ju elektroniskt med kamerahuset.
Bländarvärden, brännvidd, slutarhastigheter, serienr, copyrightinfo, och allt annat sparas ju.

Så det är lätt att se exakt vilket hus och och objektiv som fotot är taget med. Har du GPS så registreras även den infon.

/Stefan

Menar du allvar eller du stör dig på begrepp och/eller missförstånd?
Objektivet kommunicerar ju elektroniskt med kamerahuset.
Bländarvärden, brännvidd, slutarhastigheter, serienr, copyrightinfo, och allt annat sparas ju.

Så det är lätt att se exakt vilket hus och och objektiv som fotot är taget med. Har du GPS så registreras även den infon.

/Stefan

Nej, jag menade allvar om linser. Det vore mycket praktiskt.
Att information om objektivet registreras vet jag.

Lens = Lins = objektiv. Ordlekar..... linser finns i objektiv och ibland så säger man lins när man menar objektiv.
Så jag fattar inte riktig vad du menar om du är allvarlig.......

/Stefan

Lens = Lins = objektiv. Ordlekar..... linser finns i objektiv och ibland så säger man lins när man menar objektiv.

/Stefan

Han är inte allvarlig, han ägnar sig åt att slösa bort allas vår tid genom att skriva en massa meningslösa inlägg. Jag kan inte hitta något vettigt den människan skrivit i närtid.

Vad som är värre, är att Fotosidans redaktion och forumvärdar tycker det är helt OK med den typen av meningslösa inlägg, utan att göra det minsta åt de personer som skriver dem.

Skulle man däremot uttrycka vad man anser om dessa individer, då får man straffpoäng av Fotosidan för oförskämdhet. Man kan ju undra vem som är oförskämd mot vem.

Du kan skapa dina egna lins-kamera-kombinationsprofiler genom att fotografera av en testbild. Läs vidare här:

http://labs.adobe.com/technologies/lensprofile_creator/

Tack Lars!

Jo, jag har också hört talas om att man kan göra egna linsprofiler, och det var kul att läsa om hur det går till. Som jag har uppfattat saken så är nyttan med det att man kan få linskorrigeringar gjorda även för sådana linser vars data ännu inte finns registrerade i Photoshop PS5.
Men behövs då ändå inte linsinformation i EXIF?
PS CS5 behöver ju få veta vilken lins som har använts för en viss bild.
För mina linser, Canon EF-S 17-85 IS USM och Canon EF-S 60 mm macro, så har säkert PS CS5 data om distorsion m m, och problemet är att tala om för PS CS5 vilken lins som använts för en viss bild, för det lagrar inte min kamera Canon EOS 20D i EXIF.

M v h Sten

För mina linser, Canon EF-S 17-85 IS USM och Canon EF-S 60 mm macro, så har säkert PS CS5 data om distorsion m m, och problemet är att tala om för PS CS5 vilken lins som använts för en viss bild, för det lagrar inte min kamera Canon EOS 20D i EXIF.

Fast nu lagrar 20D faktiskt objektivinformation i EXIF, så det skall inte vara något problem. Men nu är väl inte distorsionskorrigeringen införd i CS5 ännu, den skall väl komma först i en kommande uppdatering (ACR6.1)?

/Stefan

När jag skriver lins menar jag lins, det vore utmärkt om jag tex kunde få registrerat i exif att jag använt en +4 diopters närbildslins. Jag har förstått att det var objektiv ni menade nu, men menar fortfarande allvar med att det vore trevligt med linsinfo i exif.

Fast nu lagrar 20D faktiskt objektivinformation i EXIF, så det skall inte vara något problem. Men nu är väl inte distorsionskorrigeringen införd i CS5 ännu, den skall väl komma först i en kommande uppdatering (ACR6.1)?

Tyvärr så stämmer det inte att 20D lagrar objektivinformation i EXIF, i alla fall inte sådan som behövs för linskorrigering. Jag har testat med Canons nyaste DPP-software, och det funkar inte med linskorrigering för min 20D. Jag har också fått uppgift från andra att det är först från och med Canon EOS 30D som objektivinformation lagras i EXIF.

Tyvärr så stämmer det inte att 20D lagrar objektivinformation i EXIF, i alla fall inte sådan som behövs för linskorrigering. Jag har testat med Canons nyaste DPP-software, och det funkar inte med linskorrigering för min 20D. Jag har också fått uppgift från andra att det är först från och med Canon EOS 30D som objektivinformation lagras i EXIF.

För distorsionskorrigering av en zoom borde det räcka med att veta vilken brännvidd en bild är tagen vid samt vilket objektiv det är, och även om objektivets namn inte står rakt ut borde övrig information räcka för att programmet ska kunna identifiera det och använda rätt korrigering, åtminstone efter att användaren en gång specifierat vilken korrigeringsmodell som hör till vilket objektiv. Sen att just det program du vill använda inte är kompatibelt med 20Ds exif-info eller tillåter någon större konfigurering är en annan sak. Jag som amatör skulle t.ex klara av att skriva ett script för distorsionskorrigering av bilder från min 20D mha t.ex hugin.

De här objektivspecifika värdena är de jag hittar och menar är tillräckliga:
Lens: 70.0 - 300.0 mm
Max Aperture: F4
Min Aperture: F22
Focal Length: 135mm

Undantaget är möjligen om du har och använder två objektiv med exakt samma värden men helt olika optiska fel. Men jag misstänker att det inte är särskilt vanligt.

För distorsionskorrigering av en zoom borde det räcka med att veta vilken brännvidd en bild är tagen vid samt vilket objektiv det är, och även om objektivets namn inte står rakt ut borde övrig information räcka för att programmet ska kunna identifiera det och använda rätt korrigering, åtminstone efter att användaren en gång specifierat vilken korrigeringsmodell som hör till vilket objektiv. Sen att just det program du vill använda inte är kompatibelt med 20Ds exif-info eller tillåter någon större konfigurering är en annan sak. Jag som amatör skulle t.ex klara av att skriva ett script för distorsionskorrigering av bilder från min 20D mha t.ex hugin.

De här objektivspecifika värdena är de jag hittar och menar är tillräckliga:
Lens: 70.0 - 300.0 mm
Max Aperture: F4
Min Aperture: F22
Focal Length: 135mm

Undantaget är möjligen om du har och använder två objektiv med exakt samma värden men helt olika optiska fel. Men jag misstänker att det inte är särskilt vanligt.

Jag håller med om ditt resonemang, men det hjälper mig inte så mycket eftersom Canons DPP-software och PS CS5, som jag vill använda, tycks vilja ha någon objektivinformation som Canon EOS 20D inte ger (kanske beteckning för objektivet, t ex Canon EF-S 17-85 i någon kodad form?). Därför skulle det vara intressant att veta om PS CS5 tillåter att man matar objektivbeteckning manuellt när den inte finns i EXIF.

Då är jag med. Kan det här vara något: http://tinyurl.com/386hjbg ?

Under Lens Correction står det:
"To change the automatic selection, right-click the current lens profile, and select a different sub-profile."

(En alternativ lösning skulle kanske vara att automatiskt eller halvautomatiskt lägga in den exif-information som programmen du vill använda kräver. Vilket antagligen kräver lite programmering.)

Då är jag med. Kan det här vara något: http://tinyurl.com/386hjbg ?

Under Lens Correction står det:
"To change the automatic selection, right-click the current lens profile, and select a different sub-profile."

(En alternativ lösning skulle kanske vara att automatiskt eller halvautomatiskt lägga in den exif-information som programmen du vill använda kräver. Vilket antagligen kräver lite programmering.)

Tack Jesper!
Det kan tänkas att du har löst problemet med den länk som du gav till PS CS5 manualen. Det tycks gå att göra linskorrigeringar manuellt, och även automatiskt genom att göra som du citerar ur manualen. Det kan dock ändå eventuellt gå fel, om PS CS5 kanske är lika elak som Canons DPP, som vägrar att möjliggöra linskorrigering om den inte hittar rätt linsinformation i EXIF.
Jag har faktiskt frågat Adobe om det här (vilket inte var så lätt, för deras webbsajt inbjuder inte direkt till frågor), och det ska bli spännande att se om jag får något svar någon gång, och vad svaret i så fall innebär. :) Men kanske är det värt att chansa och uppgradera till PS CS5.

Sten,
I Photoshop CS5 finns ett filter som ser ut som bilden nedan. Där kan du antingen fippla manuellt med olika korrigeringsinställningar under 'Custom' eller skapa en matematiskt beräknad korrigeringsprofil med 'Lens Profile Creator' som jag länkade till tidigare.

Som jag förstår kommer den här funktionen snart också i ACR och kan då appliceras på Raw-filerna direkt och även nya Lightroom ska få denna funktion. Att Canon är för lata för att uppdatera DPP med äldre kameraversioner har ingenting med Photoshop att göra.

Du kan skapa en egen linskorrigeringsprofil som fungerar i PSCS5 för vilken kamera/objektivkombination du vill och det är inte kopplat till EXIF-informationen. Så länge du döper din profil till något som du själv känner igen, kan du applicera den korrigeringen på vilken bild som helst (med reservation för att jag ännu inte har testat, men såvitt jag förstår fungerar det så).

Bilagor

• Capture1.PNG
    Capture1.PNG
    13.8 KB · Visningar: 120
ANNONS
Götaplatsens Foto