Annons

Frågelådan - vilket djur/insekt är detta?

Haifisch

Aktiv medlem
Vad är detta för gigantisk humle liknande sak min sambo har fotat? Ni ser ju jämfört med tisteln hur stor den är. Och lika kraftig som min sambos tumme.

Den ser ju ut som en humla men vi har aldrig sett en humla med svarta vingar.
 

Bilagor

J Tjerneng

Aktiv medlem
Vilket bi?

Taget i Fridhem, söder om Visby. Jag misstänker att det är ett helt vanligt honungsbi (Apis mellifera), men eftersom det finns flera udda arter i området så vore det ju lite roligt om det är någon av dem.

Bland annat finns de rödlistade arterna stortapetserarbi, svartpälsbi, thomsonkägelbi och klockgnagbi i området. De två första tror jag att jag kan utesluta, men de andra två har jag inte hittat bilder på.
 

Bilagor

Falumas

Aktiv medlem
Nu hoppas jag att denna tråden inte bara täcker insekter för så pass bevandrad i faunan är jag att jag vet att detta inte är en insekt. Jag tror det är en hermelin kan det stämma. Den var vit på magen men jag var ute för att fotografera fåglar och hade därför inte kameran riktad neråt när jag först fick syn på den.

/Karl
 

Bilagor

J Tjerneng

Aktiv medlem
Nu hoppas jag att denna tråden inte bara täcker insekter för så pass bevandrad i faunan är jag att jag vet att detta inte är en insekt. Jag tror det är en hermelin kan det stämma. Den var vit på magen men jag var ute för att fotografera fåglar och hade därför inte kameran riktad neråt när jag först fick syn på den.

/Karl
Jag skulle tippa på hermelin, med den svarta svanstippen. Kroppsform, öronform och så vidare stämmer ju klart på ett mårddjur. Vesslan är ju snarlik, men mindre och saknar det svarta på svansen.
 

EndZone

Aktiv medlem
Liten larv

I vårt hus finns i vår gillestuga i källarvåningen en märklig liten larv.

Larven är max 2 mm. Jag har även sett någon mindre, men 2 mm synes vara det största måttet av de jag hittills sett. Min första tanke när jag beskådade larven närmare, var att det kunde vara en pälsängerlarv. Vart jag än läser eller tittar på bilder däremot, får jag inte "mina larver" att överensstämma ordentligt. Först och främst storleken där pälsängerlarven rapporteras vara 10-12 mm. Sedan är det själva stjärtdelen. En pälsängerlarv ser ut att ha långa borst, medan min typ av larv ser ut att ha ett ljust rör(!). Dessutom ser pälsängerlarverna ut att vara lite tjockare i omkrets från huvudet och en bit bakåt, medan den avsmalnas mot stjärten. Mina larver ser ut att vara lika tjocka hela vägen från huvud till stjärt.

Vad kan det vara? Fler bilder finns.
 

Bilagor

Tbirder

Aktiv medlem
I vårt hus finns i vår gillestuga i källarvåningen en märklig liten larv.

Larven är max 2 mm. Jag har även sett någon mindre, men 2 mm synes vara det största måttet av de jag hittills sett. Min första tanke när jag beskådade larven närmare, var att det kunde vara en pälsängerlarv. Vart jag än läser eller tittar på bilder däremot, får jag inte "mina larver" att överensstämma ordentligt. Först och främst storleken där pälsängerlarven rapporteras vara 10-12 mm. Sedan är det själva stjärtdelen. En pälsängerlarv ser ut att ha långa borst, medan min typ av larv ser ut att ha ett ljust rör(!). Dessutom ser pälsängerlarverna ut att vara lite tjockare i omkrets från huvudet och en bit bakåt, medan den avsmalnas mot stjärten. Mina larver ser ut att vara lika tjocka hela vägen från huvud till stjärt.

Vad kan det vara? Fler bilder finns.
Jag tycker det ser ut som en sån här penselfoting: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/2603665.htm som jag själv frågade om här på forumet och fick svar på här: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1805503#post1805503

Mvh, Toni
 

borealis

Aktiv medlem
Kan ingenting om insekter och skulle verkligen uppskatta all hjälp jag kan få för att klura ut vad det är för några ovälkomna gäster vi har fått i vårt skafferi. Ca. 3-4 mm stora.
Vet någon hur man enklast blir av med dem? Locka dem med vad då?

Stort tack.
 

Bilagor

  • 41.3 KB Visningar: 2,818
  • 38.5 KB Visningar: 2,554

staika

Aktiv medlem
Kan ingenting om insekter och skulle verkligen uppskatta all hjälp jag kan få för att klura ut vad det är för några ovälkomna gäster vi har fått i vårt skafferi. Ca. 3-4 mm stora.
Vet någon hur man enklast blir av med dem? Locka dem med vad då?

Stort tack.
Ser ut att vara en Sågtandad plattbagge.
Oryzaephilus surinamensis

Lever bland mjöl, bröd och flingor bl.a.

http://www.skadedjursfri.se/skadedjur-i-livsmedel-1
 

Mánadís

Aktiv medlem
Spindel i Venezuela

Provar här först och hoppas att tråden inte bara gäller svenska djur.

Den här lilla filuren satt i vårt rum på ett litet "hotell" i en by i Venezuela för 7 år sedan. Då tänkte vi inte så mycket mer på det än att det var skoj att se en så stor spindel, men nu (långt) i efterhand kom jag på att det hade varit roligt att veta vad för sort det var. Har googlat på spindlar i Venezuela, men inte hittat någon bra lista med bilder.

Finns det kanske någon spindelexpert här? Tyvärr minns jag inte exakt hur stor den var, men kanske 20 cm i diameter?

(Ledsen för dålig bild, min allra första digitala kompaktkamera tjänstgjorde vid den här tiden, spindeln var skygg och jag kunde inte komma tillräckligt nära.)
 

Bilagor

ANNONS