Annons

Frågelådan - vilket djur/insekt är detta?

Joakim.e

Aktiv medlem
Nån som har koll på vad detta är för något? Trodde först att det var en humla, men tycker den är lite för stor och har lite konstig färg/form.
Humlelik dagsvärmare eller svävflugelik dagsvärmare. Vilken av dessa arter det är kräver att man kan se vingen helt skarp för. Den ena har en vingribba som den andra saknar. Sedan finns det en del osäkra karaktärer som kan tyda på en av arterna. För att fånga vingen på dessa kolibriliknande fjärilar krävs minst 1/4000 sekund.
 

SirBeefMcNugget

Ny medlem
Humlelik dagsvärmare eller svävflugelik dagsvärmare. Vilken av dessa arter det är kräver att man kan se vingen helt skarp för. Den ena har en vingribba som den andra saknar. Sedan finns det en del osäkra karaktärer som kan tyda på en av arterna. För att fånga vingen på dessa kolibriliknande fjärilar krävs minst 1/4000 sekund.
Tack så mycket för hjälpen! Efter att ha granskat lite bilder på den humlelika respektive svävflugelika dagsvärmaren har jag kommit fram till att det med största sannolikhet är en humlelik dagsvärmare jag har "fångat" på bild då vingarna är väldigt lika de vingarna jag sett på bilderna på google.
 

Lrac

Medlem
Vilken fågel?

Hej!
Hjälp vilken fågel är detta?
det var ingen varfågel. Huvudet var alldeles för smalt och näbben var likt en stares. Näbben grå/svart. Den var ganska kompakt med tydliga vita fläckar på vingarna. Den jagades av en björktrast som var aningen större. Den satte sig i ett träd ovanför oss och där hann man tydligt se det spetsiga huvudet och den jämngråa kroppen. Hann inte uppfatta färgen på stjärten. Den flög sedan iväg utan att vi lyckades upptäcka den igen. I det stora hela var det mycket som påminde om en stare, DOCK inte de spetsiga vingarna som staren har utan mer ett mellanting av rundad och spetsig
 

Bilagor

HeBe

Aktiv medlem
Vi har en buske som är angripen av något som gör att bladen rullar ihop sig enligt den nedre delen av bilden. När jag skulle titta närmare såg jag två saker. På busken fanns ganska många insekter som man ser på bilden, både på friska och angripna blad. När jag vecklar ut bladen finns där små gulvita "löss" eller liknande. Jag undrar därför om någon vet:

Vad kan det vara för insekt?
Äter den "lössen" som finns inuti bladen eller är det den större insekten som lagt ägg som kläckts?

/ Henrik
 

Bilagor

MatteH

Aktiv medlem
Vilka fåglar?

Hej,
Trodde att man hade lite koll men på dessa går jag bet. Den 1a är en rovfågel, flög över mig i Knivsta igår. Den 2a lär ju vara nån sångare (kanske gran) men vill gärna veta vad!
Tack på förhand!
 

Bilagor

MatteH

Aktiv medlem
Hej,
Trodde att man hade lite koll men på dessa går jag bet. Den 1a är en rovfågel, flög över mig i Knivsta igår. Den 2a lär ju vara nån sångare (kanske gran) men vill gärna veta vad!
Tack på förhand!
Bild 2, på sångaren!
Lägg märke till det konstiga på näbben! Ser ut som en ring av färg eller dylikt!
 

Bilagor

MatteH

Aktiv medlem
Hej,
Trodde att man hade lite koll men på dessa går jag bet. Den 1a är en rovfågel, flög över mig i Knivsta igår. Den 2a lär ju vara nån sångare (kanske gran) men vill gärna veta vad!
Tack på förhand!
Glöm detta inlägg.. Jag förväxlade bilderna.. Den 1a bilden är ingen rovfågel utan en lärka men deb andra får ni gärna komma med idéer om..
 
ANNONS