Annons

Frågelådan - vilket djur/insekt är detta?

accipiter

Aktiv medlem
För mig ter det sig som en trollsländelarv. Den kan nog inte flyga förrän den, som färdig trollslända, krupit ur "larvskalet" något som borde ske inom kort eftersom den lämnat vattenmiljön.
 
Senast ändrad:

cls

Aktiv medlem
Hej, jag fick syn på en liten gul rackare som verkar ha bosatt sig i en akleja på baksidan. Jag tänkte att det skulle vara roligt att veta vad jag har på bild - någon som vet vad den heter?_O5A5696_LR_M.JPG
 

BeBest

Aktiv medlem
Det är en skogskackerlacka, Ectobius lapponicus. Den arten är helt ofarlig och trivs inte i hus även om den kan komma in av misstag. Finns mycket att läsa om den.
 

hasselelle

Medlem
Fotograferade denna fjäril kring midsommar 2019 i Dalarna. I en äng nära en sjö.
När jag letar på nätet med bildsök hamnar jag på fjärilar som "finns inte i Sverige". Undantaget är Svavelgul höfjäril (Colias palaeno). Kan det vara rätt art?sommarmat-3.jpg
 

Peter10101

Ny medlem
Jag hittade ett konstigt ”rör” i marken på vår tomt. Det ser ut som någon slags kokong som hade gått av på mitten och är ca. 10 cm lång. Den spetsiga delen satt i marken och den andra delen låg bredvid. Den är lite mjuk och luktar väldigt starkt och obehagligt. Jag fick tvätta händerna flera gånger för att få bort stanken. Jag har googlat, men inte hittat något som jag tror att det kan vara. Någon som vet?

//Peter
9AD0C4A5-ED47-40F0-81C2-0FA3313F2590.jpegAF3E1176-D01E-4056-A783-D6FCEC3AE254.jpeg
 

BeBest

Aktiv medlem
Jag hittade ett konstigt ”rör” i marken på vår tomt. Det ser ut som någon slags kokong som hade gått av på mitten och är ca. 10 cm lång. Den spetsiga delen satt i marken och den andra delen låg bredvid. Den är lite mjuk och luktar väldigt starkt och obehagligt. Jag fick tvätta händerna flera gånger för att få bort stanken. Jag har googlat, men inte hittat något som jag tror att det kan vara. Någon som vet?

//Peter
Visa bilaga 150400Visa bilaga 150401
Det är en stinksvamp, Phallus impudicus.
 
Senast ändrad:

Erik X

Aktiv medlem
Tack så mycket för svaret!
Ännu märkligare är förstadiet till stinksvampen, "häxägg". Det ser ut ungefär som ett hönsägg men är tungt och gummi/geleaktigt på ytan. Sitter inte fast i marken utan ligger bara där.. Jag blev väldigt fundersam första gången jag hittade ett sånt :)
 

unoengborg

Aktiv medlem
Vad är detta för fjäril?

Påträffad 13/6 i Skåne vid Drakamöllan på Österlen.

_A7R1947.jpg

Hittade även den här okända larven krypandes på landsvägen mellan Kristianstad och Åhus och har sannolikt inget med fjärilen att göra. Även larven den 13/6.
_A7R1961.jpg
 
Senast ändrad:

pdahlen

Aktiv medlem
Någon får gärna fylla i mina frågetecken på arter i dessa bloggar, det visade sig att det fanns många luckor i artbestämning av spindlar och insekter


 
ANNONS