Annons

Frågelådan - vilket djur/insekt är detta?

Rasmus M

Aktiv medlem
Precis den tråden jag letar efter!

Det var längesedan jag var inne på fotosidan över huvud taget, förrutom köp/sälj men nu behöver jag hjälp med att identifiera den störa spindel jag någonsin sett i naturen i Sverige. Efter lite letande tror jag att den är en Getingspindel med härkomst från Afrika/Södra Europa?

Stötte på besten när jag var ute och morgonfotade i dimman här i Limhamn. Längden på kroppen är nog runt 2,5-3cm. Kanske en cm bred? Boet är nog 3-4cm i diameter. Med benen (som den ser ut att ha tränat ordentligt) är den nog 6-7cm i storlek.

Getingspindel.jpg
 

Svarfvar

Aktiv medlem
Ja, det är getingspindel, finns nog upp till mellansverige, hur långt norr ut den hittats vet jag inte, men man kan alltid kolla på inrapporterade fynd på artportalen.se. Den blir upp till 15mm i. I sverige är det dolomedes fimbriatus och plantarius som är störst. men nog max runt dryga 2 cm
 

mac60

Aktiv medlem
Ibland får man med sig mer än vad man vet om :)
Kan någon berätta om det som sitter till vänster om stjälken är en larv ( och naturligtvis gärna vilken sorts larv ) eller ett blad? Helt hundra på att det var ett blad tills jag kom hem och kollade i datorn, då kom tveksamheten fram
Samma sak i bild 2 på spindeln såg den inte förrän hemma och undrar vilken sort såklart

Tillägg så är bilderna tagna runt Malmö och "larven" ganska tidigt med dimma och fukt
 

Bilagor

Senast ändrad:

Måns H

Aktiv medlem
Hej! Hittade äntligen en bild som jag letat efter då och då i 13 år. Djuret var uppskattningsvis 35-40 mm i uträtat skick. Vad kan det vara? Gotland, strandsocknen Fröjel, 11 september 2007.

DSCF3205 copy.JPG
 

Måns H

Aktiv medlem
Jag kunde alltså inte hitta fotot och nu då jag snubblar över det i datorns djup så får jag svar direkt! Tackar tackar TACK!

Insekten påminde om skorpion och jag undvek närkontakt. Ser nu att Wikipedia nämner "skorpionliknande". Skorpioner hör ju inte hemma i Sverige, men nån skulle väl kunna lifta hit på ena eller andra sättet.

(Inte bara mitt fel att jag inte hittade bilden. Jag hade ordning och reda i bildarkivet då bilden togs. Tror det hette Iphoto. Men sen bytte Apple system och det vart så rörigt allting.)
 

Gamle Svarten

Aktiv medlem
Jag lämnade en fylld vattenkanna utan tillsyn.
Då druttade en törstig insektskompis i.
Jag hällde ut vattnet.
Kompisen hoppade upp på räddningspinnen jag erbjöd.
Flytt till en krokus.
Ingen sprutt på kompisen, trots att det gått nästan en timme.
Matning med ljummen sockerlösning på sked.
Efter det varmkörde kompisen vingarna, och efter någon minut stack hon.
Typiskt bi, tänkte jag.
Men så såg jag fotot med det "tredje ögat" i pannan, och blev osäker.
Kan någon svara, var min kompis bi, eller något annat?
 

Bilagor

Graylingman

Aktiv medlem
Jag lämnade en fylld vattenkanna utan tillsyn.
Då druttade en törstig insektskompis i.
Jag hällde ut vattnet.
Kompisen hoppade upp på räddningspinnen jag erbjöd.
Flytt till en krokus.
Ingen sprutt på kompisen, trots att det gått nästan en timme.
Matning med ljummen sockerlösning på sked.
Efter det varmkörde kompisen vingarna, och efter någon minut stack hon.
Typiskt bi, tänkte jag.
Men så såg jag fotot med det "tredje ögat" i pannan, och blev osäker.
Kan någon svara, var min kompis bi, eller något annat?
Ett honungsbi, Apis mellifera
 
ANNONS