Annons

Frågelådan - vilket djur/insekt är detta?

Jeppe

Aktiv medlem
I likhet med tråden "vilken växt är detta?" För att samla frågor om djur/insekter i en tråd.

Jag börjar med en som jag hittade i gräsmattan i morse. Pingborre?
 

Bilagor

salt

Aktiv medlem
En Pingborre? Har du laddat upp rätt bild, din bild visar ju två fjärilar. Fjärilarna är Blåfläckig träfjäril.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Tack Magnus, Har ingen aning om hur pingborren ser ut efter larvstadiet. Funderade mer över varför de låg mitt på gräsmattan och därför dök det upp :) Men nu vet jag..
 

aasaboe

Aktiv medlem
Vilken nätfjäril?

Tog en sväng med kameran i vädereländet, och fångade den här. Behöver hjälp med artbestämning, vilken av våra nätfjärilar får FS-experterna på området detta till?
 

Bilagor

salt

Aktiv medlem
Re: Vilken nätfjäril?

aasaboe skrev:
Tog en sväng med kameran i vädereländet, och fångade den här. Behöver hjälp med artbestämning, vilken av våra nätfjärilar får FS-experterna på området detta till?
Skogsnätfjäril
 

aasaboe

Aktiv medlem
Re: Re: Vilken nätfjäril?

salt skrev:
Skogsnätfjäril
Tack för svar Manus! Ja, skogsnätfjäril är ju det rimliga svaret. Jag har suttit med Nationalnyckelns fältnyckel och försökt få ihop fläckarna på bakvingen, men då tycker jag att det stämmer bättre med en annan. Har du något tips till en nybörjare om vad det är som är väsentligt för artbestämningen i det här fallet?
 

salt

Aktiv medlem
Vilken tycker du det liknar? Den enda som man kan förväxla med är den mycket ovanliga veronikanätfjärilen. Det finns vad jag förstår ingen idiotsäker skillnad i teckningen som jag känner till utan man får väga samman ett antal olika kännetecken. I nationalnyckeln är det detaljerat beskrivet. Det är svårt att beskriva i ord utan att skriva en uppsats;) Jag vet inte hur det är beskivet i fältnyckeln.
 

aasaboe

Aktiv medlem
Ja, det var just veronikanätfjärilen jag (osannolikt nog) tyckte att den liknar. Jag har några bilder på ytterligare ett exemplar, dessvärre ingen vidare kvalitet. Om bara syndafloden åtminstone tar paus så att de vågar sig fram igen skall jag bege mig till lokalen och försöka få till bra bilder på både ovan- och undersida. Skall sätta mig med Nationalnyckeln medan jag väntar, det är bara det att några tusen bilder också väntar på sortering...
 

Soder

Medlem
Insekt

Någon som vet vad det här är för insekt?

Den kröp omkring i gräsmattan dryga 5cm lång.
Jag har aldrig sett något liknande.
 

Bilagor

claes p

Aktiv medlem
Är ganska säker på att detta är en larv av Gulbrämad dykare. En av våra största arter. Både som larv och fullbildad är de rovdjur. Färdiga skalbaggen är drygt 30mm lång. Finns det någon damm eller vattendrag i närheten??
 

Soder

Medlem
claes p skrev:
Är ganska säker på att detta är en larv av Gulbrämad dykare. En av våra största arter. Både som larv och fullbildad är de rovdjur. Färdiga skalbaggen är drygt 30mm lång. Finns det någon damm eller vattendrag i närheten??
Tackar så mycket för det väldigt snabba svaret.

Ja det finns både en damm och ett vattendrag intill.

Googlade lite och det verkar vara svårt att hitta några bra bilder på larven men på det jag hittade så verkar det som att du har rätt.

Här är vad naturhistoriska har att säga om den.

http://www.nrm.se/utstallningarcosmonova/jourhavandeforskare/jourhavandebiolog/insekter/dykaredytiscus.4.18fc9baff6275048180002776.html

Det verkar vara en rätt så otrevlig typ, och inte speciellt vanlig.
 

alcedo [E.F.S]

Avslutat medlemskap
Luktgräsfjäril?

Vem är det här? Jag tror efter en del läsning att det är en Luktgräsfjäril som inte är helt typisk, men fjärilar är inte min bakgård riktigt...

[edit: ska kanske tillägga att bilden är tagen vid Stenshuvud i Skåne i slutet av juli förra året...]
 

Bilagor

claes p

Aktiv medlem
Sitt i lugn och ro vid dammen så kan du nog plåta den vuxna dykarbaggen när den kommer upp och "tankar" luft genom bak-kroppen. KUL.
 

Soder

Medlem
claes p skrev:
Sitt i lugn och ro vid dammen så kan du nog plåta den vuxna dykarbaggen när den kommer upp och "tankar" luft genom bak-kroppen. KUL.
Det ska jag göra vid tillfälle.

Jag läste lite om den och om jag förstod det rätt så bör det kunna finnas både vuxna och larver samtidigt i och med att dom verkar para sig lite när som helst.
 

salt

Aktiv medlem
Re: Luktgräsfjäril?

alcedo [E.F.S] skrev:
Vem är det här? Jag tror efter en del läsning att det är en Luktgräsfjäril som inte är helt typisk, men fjärilar är inte min bakgård riktigt...

[edit: ska kanske tillägga att bilden är tagen vid Stenshuvud i Skåne i slutet av juli förra året...]
Ja det är en luktgräsfjäril. Den här varianten med vita prickar istället för ögonfläckar ser man ibland men den är inte jättevanlig.
 

claes p

Aktiv medlem
Normal cyklen är att den larv du såg på gräsmattan kläcktes från ägg i dammen förra sommaren,ätit och ätit och sedan har övervintrat i dammen. Vaknat nu i vår och fortsatt att äta sig stor och nu är redo för att förpuppa sig. Kläcks nästa vår till dykarbagge och allt upprepar sig. Cykeln går i två år.
 
ANNONS