Annons

Från dator till disk

Produkter
(logga in för att koppla)

digitell

Aktiv medlem
Kompletterade häromdagen min dator med Samsung DVD Writer, eller som sägs, CD-brännare.NERO BG68-01356A REV.03 står det på programskivan.

Nu min fråga....om jag från datorn har fört över 200 bilder, gamla avfotograferade diabilder, kan jag då vid ett senare tillfälle föra över ytterligare bilder som placeras efter de första? Eller måste jag ta tillbaka de första till datorn och i datorn lägga på ytterligare bilder och sedan bränna igen på en ny DVD-RW. Eller kanske på den gamla skivan eftersom den är RW.

Jag frågar eftersom en släkting till mig menar att man kan addera ytterligare bilder direkt utan att gå tillbaka till datorn.

Mycket tacksam för ett enkelt och begripligt svar.

per

Beror lite på vilken kompilering du valt när du brände den första skivan. Om det är en vanlig data-disk och du inte stängt skivan borde du kunna lägga till filer i efterhand. Varför inte bara att testa?

Enkelt och begripligt....

Kompilering....(data) översätta ett datorprogram fråm programmeringsspråk (högnivåspråk) till maskinkod. (Bonniers svenska ordbok)

Inte blev jag något klokare efter Ditt svar.

Någon annan mer jordnära...

per

Hej Per!

Uteslut den första meningen i Timour Fastovskis svar så blir det mycket lättare. (Sorry Timoure!)

Olle

digitell skrev:
Enkelt och begripligt....

Kompilering....(data) översätta ett datorprogram fråm programmeringsspråk (högnivåspråk) till maskinkod. (Bonniers svenska ordbok)

Inte blev jag något klokare efter Ditt svar.

Någon annan mer jordnära...
Gör ett försök till. Kompilering - vilken typ av disk du skapat. Man kan skapa en data-DVD, video-DVD, audio-DVD etc... Datan skrivs olika beroende på disktyp.

Om du vill använda DVD bara som lagringsmedia borde du ha valt data-DVD som kompileringstyp när du brände skivan. Om du inte stängde skivan (också ett alternativ i programmet) borde du kunna lägga till fler filer.

Eftersom det är omöjligt för oss att veta hur du brände skivan och enligt ditt inledningsinlägg är du själv osäker på det gav jag dig det viktigaste tipset som faktiskt inte var särskilt tekniskt - prova själv! Om det inte går är det bara att spendera ytterligare 5 kronor på en tom DVD skiva till.

Har du installerat Nero ? jag tänker på versionen som följer med en del DVD-brännare ?`

Jag vill utfärda en varning för Nero ! Maken till sönderbloatat program får man leta efter. Trots att man väljer custominstallation och bockar av det mesta av allt skit det vill pracka på en, så tycks programmet skita i det. Det hamnar ikoner och genvägar precis överallt !
I utforskaren hamnar något som heter Nero Scout. Försök att bli av med ni !!
Programmet tar över det mesta i mediaväg på datorn !
Nero var ett mycket bra prog. en gång i tiden, och är fortfarande ett mycket bra brännarprogram. Om det bara kunda stanna vid det !

Jag riktar mig till Timofej och beklagar att min okunskap kolliderade med Din kunskap. Idag har jag lärt vad som menas med kompilering, inte enbart genom Din vägledning.

Gårdens inlägg gjorde mig en aning orolig, skall jag söka avlägsna Nero Scout?

Att det här med att bränna en skiva skall behöva så krångligt!

per

I den engelska versionen av Nero heter det "New compilation".

Har du Nero på svenska kanske?

I min version gör jag såhär när jag ska skapa ett nytt projekt som tillåter flera sessioner (möjlighet att lägga till filer i efterhand).

Bilagor

• steg1.jpg
    steg1.jpg
    14.8 KB · Visningar: 252
Och när man vill lägga till fler filer så väljer man detta alternativ.

Bilagor

• steg2.jpg
    steg2.jpg
    13.7 KB · Visningar: 246
Joel, tack för Ditt svar.

Jag har Nero på svenska och har idag gjort stora framsteg. Lyckades bränna MINA BILDER innehållande 8 st underfiler. Lyckades t.o.m. döpa om dom så att skivans innehåll blev kronologiskt rätt. Innan gällde bokstavsordning.

Har Du synpunkter på Gårdens anmärkning mot Nero Scout? Jag ser att den finns på hårddisken men har än så länge inte haft något besvär med den,

per

Kör du med LG:s brännare kan du ju bränna på en DVD-RAM, och den funkar ju precis som en disk. Bara att dra dit filerna. Eller därifrån. Men ska man ha det till lagring är det kanske inte riktigt värt att betala extra för den flexibiliteten. Som sagt kan du ju lägga till fler filer till en skiva som inte är stängd också, både DVD+/-R och RW.

Tack cheetah1 för goda råd!

Jag har bränt ner i första hand dia-bilder från datorn, och själva bränningen har gått bra, men en sak begriper jag inte:

FARFARS BILDER inrymmer exempelvis Bild 42

MINA DIA inrymmer också Bild 42

och det accepterar inte Nero, brännaren.

Var gör jag fel?

Lösningen, blev två CD-skivor Hade det varit möjligt att döpa om alla bilder i den ena filen?

Jag försökte men kom inte på hur det går till.

per

ANNONS
Götaplatsens Foto