Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ftp-programvara för bildvisning med miniatyrer.

Produkter
(logga in för att koppla)

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Finns det någon här som känner till någob bra ftp-programvara som klarar att presentera bildfilerna från en NAS med miniatyrer och som visar bildspel/bläddring av bilder i sekvens? Ska kunna köras över nätet - inte lokalt.

Spontant känns det som att det du vill ha ligger en bra bit utanför vanliga FTP-programens område. FTP är till för att flytta filer, inget annat. Därmed måste du ha ett annat program för att visa bilderna...

Det låter som om du behöver en webbserver eller dylikt på/nära ditt NAS för att komma runt att de stora filerna måste laddas ner för visning.

Jag tillhandahåller en NAS (egentligen 2 NAS på skilda orter som speglar varander) där släkten lagrar sina bilder för ett enkelt utbyte. Problemet är att med "ftp" så får man ingen överblick av pilder i en flik eftersom det inte finns miniatyrer och /eller att man inte enkelt kan bläddra igenom bilderna.

Jag skulle gissa att du behöver (eller vill ha) en webbserver (tänk Apache eller lighttpd) som kan göra någon typ av enkelt bildalbum automatiskt. Just automatiseringen kommer att kräva mer än bara webbservern, den funktionen lär inte finnas inbyggd in någon. Men det bör inte vara omöjligt att hitta verktyg som kan göra jobbet åt dig.

Då jag själv bara använder linux vet jag inte vad som finns på Windows och Mac, men om du kan få dina släktingar att använda Konqueror (bland annat är det en filhanterare) kan denna från en mapp med bilder enkelt skapa ett webbalbum med tumnaglar och allt. Det kräver ett knapptryck (CTRL+I), några enkla inställningar och sedan några minuters arbete. När det väl är klart kan du använda Konqueror för att FTP:a upp hela mappen till någon passande server.

Jag tillhandahåller en NAS (egentligen 2 NAS på skilda orter som speglar varander) där släkten lagrar sina bilder för ett enkelt utbyte. Problemet är att med "ftp" så får man ingen överblick av pilder i en flik eftersom det inte finns miniatyrer och /eller att man inte enkelt kan bläddra igenom bilderna.

Som andra påpekat, ftp är ett gammalt och ganska primitivt (tack och lov! :) protokoll byggt för att skyffla filer mellan två datorer. Att visa bilder finns det liksom inget stöd för där.

Men många NAS-enheter har färdiga tjänster för att visa upp bilder i mappar, då via en inbyggd webbserver (http-server). Ofta handlar det bara att peka så att FTP-tjänsten lägger bilderna i mappar där bildvisningstjänsten kan göra sitt jobb.

Vilket märke av NAS är det du har?

Transmit FTP visar tumnaglar om man vill. Jag använder det på Mac vet dock inte om det finns till Linux, men det kan vara värt att kolla.

Vänstra sidan i dumpen är lokalt och den högra på mitt Webhotell.

Bilagor

• transmit.jpg
    transmit.jpg
    64.2 KB · Visningar: 499
som andra påpekat, ftp är ett gammalt och ganska primitivt (tack och lov! :) protokoll byggt för att skyffla filer mellan två datorer. Att visa bilder finns det liksom inget stöd för där.

Men många nas-enheter har färdiga tjänster för att visa upp bilder i mappar, då via en inbyggd webbserver (http-server). Ofta handlar det bara att peka så att ftp-tjänsten lägger bilderna i mappar där bildvisningstjänsten kan göra sitt jobb.

Vilket märke av nas är det du har?

Netgear Readynas Ultra 2 4tb (2x2tb) dual gigabit lan

Jag har tittat på den men inte riktigt kommit underfund med om den kan användas när det är 15 familjer (huvudbibliotek under en delning) som laddar upp bilder och ska kunna gå kors och tvärs mellan egna och andras.

Alla har sina bilder hemma idag för att titta på dem. På NASen ligger de för säkerhet och att dela med sig till andra som är intresserade av samma bilder.

Har Du erfarenhet av den?

Jag har tittat på den men inte riktigt kommit underfund med om den kan användas när det är 15 familjer (huvudbibliotek under en delning) som laddar upp bilder och ska kunna gå kors och tvärs mellan egna och andras.

Alla har sina bilder hemma idag för att titta på dem. På NASen ligger de för säkerhet och att dela med sig till andra som är intresserade av samma bilder.

Har Du erfarenhet av den?

Jag har aldrig kört tjänsten, men principen är att de bilder man vill dela med andra så de kan se dem, de lägger man i utvalda mappar som tjänsten visar upp som bildalbum. Som jag tolkar det kan du lägga upp valfritt antal mappar så alla kan ha varsin.

Nästan alla NAS-enheter oavsett märke har någon liknande tjänst, oftast en enkel webbserver som man kan göra tillgänglig via DynDNS. Just den här bygger ju på att du registrerar NAS-enheten hos Netgear istället för hos DynDNS så folk kan nå dit den vägen.

Om du kommer köra en egen web-server någon gång så skulle piwigo vara ett alternativ för bildhanteringen:
http://piwigo.org/

/Anders
Vill helst inte sätta upp en webb för ändamålet. Så stort är inte behovet. Vi använder https för att titta på bilder och ftp för att ladda upp och ladda ner bilder. Några av oss kör fiber 100/100 men för de som använder ADSL tar det lite tid att titta igenom andras bilder och konstatera om det finns något av intresse. Då hade det varit läckert om det funnits någon programvara/lösning, helst över ftp, som kan skapa och transportera miniatyrer som filinformation.

Gissade att den riktigt smidiga lösningen inte fanns men det är svårt att ha full överblick. Det var därför jag ställde frågan. Kanske någon här kommit i kontakt med något smart.

Det ni skulle kunna göra är att alla som laddar upp bilder skapar en ZIP-fil med tumnaglar på alla bilder. Då kan de med långsam uppkoppling ladda hem ZIP-filen först. När de packat upp filen får de ett antal tumnaglar att hjälpa dem bestämma vilka bilder de skall ladda hem i full storlek.

Det blir en del extraarbete för alla, men jag tror det är den enda lösningen, om du vill undvika webbservrar.

Filen Thumbs.db finns ju i alla mapparna efter att jag varit inne och tittat på min dator. NAS-en står ju i mitt nätverk. Finns det inte programvara för att läsa den över "ftp"?

Filen Thumbs.db finns ju i alla mapparna efter att jag varit inne och tittat på min dator. NAS-en står ju i mitt nätverk. Finns det inte programvara för att läsa den över "ftp"?

Thumbs Db Viewer finns t.ex.

Men frågan är väl om det är det du vill göra. Det är en fil som skapas av att du browsar en katalog med Windows Explorer. Blir nog lite pannkaka om flera som bara når systemet via FTP skall skriva över en delad thumbs.db fil.

Kan ni köra batchjobb mot NAS:en kan ni kanske en gång i timmen uppdatera en collage bild eller liknande. ImageMagick el dyl kanske kan göra det.

Är det mest för "hemmabruk" alltså? I så fall låter det ju nästan som en Dropbox-grej. https://www.dropbox.com/ Där får man ju 2-3 GB nånting utrymme när man först skapar (gratis-)kontot och installerar det på datorn. Sen om man bjuder in andra att skaffa egna dropboxar på sina datorer så får man själv och den andre 250MB ytterligare. Upp till ca 8 GB vill jag minnas. Går även att köpa till mer utrymme tror jag.

Själva Dropbox-installationen skapar en mapp i din vanliga filstruktur på din dator. Genom ditt konto synkar just den mappen till en plats i molnet. I sin huvudmapp kan man sedan lägga andra mappar som man "delar ut" och alla som använder denna mapp synkar alltså materialet med molnet och varandras datorer så enkelt som genom dra-och-släpp på egna datorn.

I dropboxen finns även en särskild foto-mapp, och bilder som läggs i den skapar ett eget galleri med en egen länk som vem som helst med länken kan titta på, oavsett om man har Dropbox eller ej. Så här ser en av mina mappar/gallerier ut https://www.dropbox.com/gallery/14488865/1/Foton till Kulturplanen?h=1969ca

2-8 GB tar ju såklart slut snabbt om man kör originalfoton, men om man effektivt komprimerar ner dem till skärmvisningsstorlek så räcker det ju ganska långt.

Ett tips bara!

/Jerry
www.jerryeriksson.se

Thumbs Db Viewer finns t.ex.

Men frågan är väl om det är det du vill göra. Det är en fil som skapas av att du browsar en katalog med Windows Explorer. Blir nog lite pannkaka om flera som bara når systemet via FTP skall skriva över en delad thumbs.db fil.

Kan ni köra batchjobb mot NAS:en kan ni kanske en gång i timmen uppdatera en collage bild eller liknande. ImageMagick el dyl kanske kan göra det.
Ja, problemet är att kunskapsnivåerna runt IT är så olika. Måste vara en lösning som bara rullar efter en installation. Gällde det bara oss som tagit initiativet till detta så är det inga problem.

Ja, problemet är att kunskapsnivåerna runt IT är så olika. Måste vara en lösning som bara rullar efter en installation. Gällde det bara oss som tagit initiativet till detta så är det inga problem.

Tanken var att sätta upp ett återkommande jobb på en burk, som t.ex skapar "directory-preview.jpg" regelbundet.

Med Windows scheduler eller at/cron m.m.

Inte jättepraktiskt och en del arbete, men vanligt folk slipper pilla med det när arbetet är klart.

ANNONS
Götaplatsens Foto