Annons

fullformat eller aps-c Tips tack! :)

Produkter
(logga in för att koppla)

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Hur är optiken optimerad för FF då? Objektivet släppa genom samma ljus oberoende på kameran bakom. Om du syftar på pixeldensitet borde ett objektiv som är "optimerad" för till exempel en D850 (FF) leverera samma skärpa också i kombination med en D500 (APS-C) eftersom dessa kameror har ungefär samma antal pixlar per cm2. Varför skulle en FF objektiv fungera sämre med en APS-C kamera?

Som jag sade tidigare slipper man bara oskärpan i hörnen med en APS-C kamera.
När jag gick min lärlingsutbildning på 80-talet och optik var på schemat fick vi lära oss att i bildcirkeln som optiken ger, i dess periferi renderar det i mer sfärisk abberation, kantfel, vinjetteringsfel, de flesta felen ökar av naturliga skäl och blir sämre i optikens periferi. Detta har säkert de flesta upplevt i praktiken, när en optik blir bättre vid nedbländning. Mindre format utnyttjar bildcirkelns inre del och tillgodogör sig enligt de optiska lagarna stora fördelar i och med det.

Vi gjorde en del tester som också mycket pedagogiskt visade detta i praktiken.
I teorin vore ett objektiv som bryter allt ljus till en punkt optimalt, men det existerar inte av naturliga och praktiska skäl.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Hur är optiken optimerad för FF då? Objektivet släppa genom samma ljus oberoende på kameran bakom. Om du syftar på pixeldensitet borde ett objektiv som är "optimerad" för till exempel en D850 (FF) leverera samma skärpa också i kombination med en D500 (APS-C) eftersom dessa kameror har ungefär samma antal pixlar per cm2. Varför skulle en FF objektiv fungera sämre med en APS-C kamera?

Som jag sade tidigare slipper man bara oskärpan i hörnen med en APS-C kamera.
Tycker du att tex 16-35 och 24-70 är optimalt för APS, så gäller det för dig. Vi tycker olika. Båda de brännvidderna är attraktiva och "standard" till FF. Men ge gärna förslag på en riktigt bra normal och vidvinkelzoom till APS? Som sagt jag fotar Canon, kanske att Nikon har bättre APS-gluggar i sitt sortiment?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Tycker du att tex 16-35 och 24-70 är optimalt för APS, så gäller det för dig. Vi tycker olika. Båda de brännvidderna är attraktiva och "standard" till FF. Men ge gärna förslag på en riktigt bra normal och vidvinkelzoom till APS? Som sagt jag fotar Canon, kanske att Nikon har bättre APS-gluggar i sitt sortiment?
Canon 10-22 är i samma klass som Canon 16-35/2,8 II inom resp format vsd gäller skärpa över hela bilden (har ägt båda) . Sigma 18-35/1,8 är enormt skarp.
 

Lahn

Aktiv medlem
Tycker du att tex 16-35 och 24-70 är optimalt för APS, så gäller det för dig. Vi tycker olika. Båda de brännvidderna är attraktiva och "standard" till FF. Men ge gärna förslag på en riktigt bra normal och vidvinkelzoom till APS? Som sagt jag fotar Canon, kanske att Nikon har bättre APS-gluggar i sitt sortiment?
Jag har dessa objektiv och sakna ingen brännvidd en FF kamera skulle kunna erbjuda mig.

Tokina AT-X 11-16mm f/2,8 PRO DX II
Sigma 18-35mm F1.8 DC HSM | Art
Sigma 50mm f/1.4 DG HSM (Art)
Tamron SP 70-200mm F/2.8 Di VC USD
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Varför stanna vid småbild? Mellanformat bör väl ha samma fördelar över småbild som småbild har över halvformat?

Jag misstänker dock att TS har en begränsad budget, som de flesta brukar ha, och därför är intresserad av förslag som ryms inom denna budget. Då är det inte självklart att småbild (FF) är ett bättre val än halvformat (ASP) eftersom hon förmodligen kan använda en större del av budgeten till objektiv om hon väljer halvformat.
Absolut, man kan driva frågan hur långt som helst, och vidare till MF. Men jag tycker FF på många sätt är ett attraktivt format. Tycker fortfarande att brännvidderna 16-35 och 24-70 är som gjort för FF och tillverkarna har formatet som prio, där lägger tillverkarna sitt krut. Det är också där man kan ta betalt, vilket gör att det finns mängder med objektiv att tillgå.

Jag fotar med båda formaten och med tanke på hur det ser ut idag, skulle jag inte investera i en ny APS (Fuji undantaget).

Som summering, det finns jättefina APS-kameror men FF ger fler fördelar. Mitt råd med liten budget, köp en begagnad FF av en entusiast. Folk sköter sina grejer och objektiv finns det mycket av i olika prisklasser och även begagnat.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Jag har dessa objektiv och sakna ingen brännvidd en FF kamera skulle kunna erbjuda mig.

Tokina AT-X 11-16mm f/2,8 PRO DX II
Sigma 18-35mm F1.8 DC HSM | Art
Sigma 50mm f/1.4 DG HSM (Art)
Tamron SP 70-200mm F/2.8 Di VC USD
Jag känner till dessa objektiv, men det känns väldigt limiterat som vidvinkel och normalzoom. 50 och 70-200 mm är inte specifikt APS.

16-35 och 24-70 är attraktiva brännvidder och ett issue om man använder APS tycker jag.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Canon 10-22 är i samma klass som Canon 16-35/2,8 II inom resp format vsd gäller skärpa över hela bilden (har ägt båda) . Sigma 18-35/1,8 är enormt skarp.
Har faktiskt båda (Canons), tycker det är milsvid skillnad dem emellan. Ena linsen är en plåtburk den andre ett probygge. Även om nyare modeller är vassare. Det är ju inga konstigheter, lägg bilderna på redigeringsbordet, så syns skillnaderna direkt.

Problemet med APS är att man är hänvisad till ett begränsat urval av objektiv.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Har faktiskt båda (Canons), tycker det är milsvid skillnad dem emellan. Ena linsen är en plåtburk den andre ett probygge. Även om nyare modeller är vassare. Det är ju inga konstigheter, lägg bilderna på redigeringsbordet, så syns skillnaderna direkt.

Problemet med APS är att man är hänvisad till ett begränsat urval av objektiv.
Jag tittade på optisk kvalitet och hänvisade inte till konstruktionen. Av princip gör Canon inga APS-C L objektiv.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Jag tittade på optisk kvalitet och hänvisade inte till konstruktionen. Av princip gör Canon inga APS-C L objektiv.
Exakt, det är budgetgrejer (lite elakt), då blir man hänvisad till 3rd party objektiv. Om man talar Canon så är FF-husen så pass billiga idag och det finns mängder med bra och prisvärda objektiv. Tycker marknaden är gjord för FF idag :) Mest bild för pengarna.
 

Lahn

Aktiv medlem
Jag känner till dessa objektiv, men det känns väldigt limiterat som vidvinkel och normalzoom. 50 och 70-200 mm är inte specifikt APS.

16-35 och 24-70 är attraktiva brännvidder och ett issue om man använder APS tycker jag.
Mina tre först nämda objektiv täcker just denna brännvidd du skriva om 11- 50 mm i APS-C blir ca 15 - 70 i FF
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Exakt, det är budgetgrejer (lite elakt), då blir man hänvisad till 3rd party objektiv. Om man talar Canon så är FF-husen så pass billiga idag och det finns mängder med bra och prisvärda objektiv. Tycker marknaden är gjord för FF idag :) Mest bild för pengarna.
Din uppfattning stämmer dock i det att vad gäller nylanseringar försöker Sony, Nikon och Canon styra till FF. "Budgetgrejer" jf med L eller nyare guldringobjektiv (C/N), är normen för originaltillverkarnas APS-C objektiv, men detta har inte nödvändigtvis till fullo att göra med optiska prestanda utan har än mer att göra med konstruktionen. Sedan hänvisar man till endast L och guldringsobjektiv (de som inte är "budgetobjektiv") så är ju listan av dessa lite mer begränsad också eller hur? Dessutom (och ffa) pratar vi högre kostnader.T ex är flertalet av fasta objektiv under 135mm till Canon inte L objektiv utan de är ju också "budgetobjektiv" - t ex 50/1,8 50/1,4 24/2,8 IS mm. Samma gäller zoomar.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Din uppfattning stämmer dock i det att vad gäller nylanseringar försöker Sony, Nikon och Canon styra till FF. "Budgetgrejer" jf med L eller nyare guldringobjektiv (C/N), är normen för originaltillverkarnas APS-C objektiv, men detta har inte nödvändigtvis till fullo att göra med optiska prestanda utan har än mer att göra med konstruktionen. Sedan hänvisar man till endast L och guldringsobjektiv (de som inte är "budgetobjektiv") så är ju listan av dessa lite mer begränsad också eller hur? Dessutom (och ffa) pratar vi högre kostnader.T ex är flertalet av fasta objektiv under 135mm till Canon inte L objektiv utan de är ju också "budgetobjektiv" - t ex 50/1,8 50/1,4 24/2,8 IS mm. Samma gäller zoomar.
Kronan är försvagad och alla nylanseringar är svindyra, det gäller Canon, Sony osv. Har fotat exakt samma objekt med Canon APS 10-22 och FF 16-35, skillnaden är påtaglig optiskt, inte ens i samma liga tycker jag.

Det blir många aspekter på samma fråga, men som exempel. Vill man ha ett riktigt bra motsvarande 16-35 alternativt 24-70 till APS, så är utbudet limiterat. Sedan kan det finnas många andra objektiv som är bra, oavsett guldring.

Kan man köpa FF en generation bort får man mycket kamerahus för pengarna.
 

Lahn

Aktiv medlem
Har fotat exakt samma objekt med Canon APS 10-22 och FF 16-35, skillnaden är påtaglig optiskt, inte ens i samma liga tycker jag.
Du kan inte jämföra två helt olika objektiv bara för att dem råkar har samma bildvinkel! Det vet alla att det finns sämre och bättre objektiv som har samma brännvidd. Gör din test med samma objektiv på olika kamerahus (FF / APS-C) Då ser du hur mycket du vinner med FF bortsett från bildvinkeln.

Du jämför en dålig med en bra objektiv och dra slutsatsen att FF är bättre än APC-C
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Du kan inte jämföra två helt olika objektiv bara för att dem råkar har samma bildvinkel! Det vet alla att det finns sämre och bättre objektiv som har samma brännvidd. Gör din test med samma objektiv på olika kamerahus (FF / APS-C) Då ser du hur mycket du vinner med FF bortsett från bildvinkeln.

Du jämför en dålig med en bra objektiv och dra slutsatsen att FF är bättre än APC-C
Mitt inlägg var ett svar till AVT. Svårt och testa ett 10-22 på ett FF-hus och objektivet är Canons vidvinkelzoom till deras APS. Självklart förstärker den större sensorn skillnaden, det blir bättre. Allt samspelar (Canon).
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
För att man behöver förstora bilden mer från en halvformatskamera för att få samma presentationsbild som ur en småbildskamera.
Den här diskussionen har spårat ur som det oftast gör när man diskuterar vilken kamera som är bäst.
Vad som är bäst är personligt och beror på vad man kräver av sin kamera.
För en majoritet idag är man nöjd med mobilen. En bild tagen i bra ljus räcker för en riktigt bra förstoring i A3.

När vi köper bil så går vi inte och köper den med den värsta accelnrionen, de flesta hästkrafterna eller den högsta toppfarten. Såg att Koenigsegg nu klarar 447 km/timme.
En djäkla opraktisk bil när man skall köpa garderober på Ikea är det trots allt.

Ingen har nog ifrågasatt om en större sensor är bättre. För det är den rent tekniskt.
En kamera som Fuji GFX är bättre än en Canon 5Ds r. En 5Ds r är något bättre än en Fuji X-T2.
Jag har under 6 månader fotot med 5Ds r och samtidigt med Fuji X-PRO2.
Först när jag var övertygad av att jag förlorade väldigt lite på att gå över till Fuji APS-C sålde jag min 5DS r.
Precis som med bilen är mitt val en kompromiss. Jag fick en kamera jag tyckte var roligare att fota med och i de flesta fall bättre objektiv.
Fujis objektiv är bättre än Canons enligt mina tester och klarar gott och väl att leverera resultat som är utmärkta i A2 printar trots en mindre sensor.
Jo jag har också fotat med Hasselblbads värre kameror och de är ändå bättre än en 5Ds r.
Hasselblads sensorer är individuellt kalibrerade och deras objektiv är bättre.
Det ger en lite bättre print än en bild från 5Ds r. Fast skillnaden är så liten att jag måste skriva på baksidan av bilden vilken kamera den kommer ifrån. Annars är jag osäker.
Skillnaden är alltså mycket obetydlig.
Detsamma gäller när jag jämför en A2 print mellan Canon 5Ds r och Fuji X-PRO2.
Så tekniska data är en sak men den praktiska nyttan något annat.
Om tekniska värden vad det enda rätta skulle vi alla fotonördar numera fota med en 100 MP kamera från Hasselblad eller Phase One.

Sedan blir jag bara trött på att man hela tiden anser att en APS-C samlar in mindre ljus än en FF kamera. Att skärpedjupet är ett problem.
En APS-C kamera samlar in lika mycket ljus per ytenhet. Eftersom det är mindre sensorer som är tätare packade ger det lite mer brus. Fast idag kan vi även med en bra APS-C sensor få bra bilder vid 25600 ISO. Det räcker ganska långt.
Vi måste många gånger också köra på större bländare för att få ett kort skärpedjup.
Bra porträtt fotas sällan på det kortaste möjliga skärpedjupet. Millimeter skärpedjup är sällan särskilt bra utan mer att försöka åstadkomma en effekt. Av någon anledning verkar Sverige vara besatt av kort skärpedjup. I andra länder verkar man mer vara intresserade av rätt skärpedjup.
För porträtt fotade jag ofta på 4-5,6 med mitt med mitt 85/1,2.
När det gäller landskapsfoto ser vi det ofta som en fördel med mera skärpedjup.


Så jag vill verkligen ifrågasätta den bild som målas upp i den här tråden av många.
Är det verkligen så självklart att FF är guds gåva till fotografen?
Kanske kan det finnas fler svar.
Jag tog steget från FF till Fuji APS-C efter att under 6 månader ha jämfört mängder av bilder.
Är det så självklart att jag ser dåligt och inte vet hur bra bokeh och släpp ser ut.
Eller kan det vara så att jag faktiskt fattade ett rationellt val?
En kamera är mer än tekniska siffror.
Den är ett arbetsredskap.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Den här diskussionen har spårat ur som det oftast gör när man diskuterar vilken kamera som är bäst.
Vad som är bäst är personligt och beror på vad man kräver av sin kamera.
För en majoritet idag är man nöjd med mobilen. En bild tagen i bra ljus räcker för en riktigt bra förstoring i A3.

När vi köper bil så går vi inte och köper den med den värsta accelnrionen, de flesta hästkrafterna eller den högsta toppfarten. Såg att Koenigsegg nu klarar 447 km/timme.
En djäkla opraktisk bil när man skall köpa garderober på Ikea är det trots allt.

Ingen har nog ifrågasatt om en större sensor är bättre. För det är den rent tekniskt.
En kamera som Fuji GFX är bättre än en Canon 5Ds r. En 5Ds r är något bättre än en Fuji X-T2.
Jag har under 6 månader fotot med 5Ds r och samtidigt med Fuji X-PRO2.
Först när jag var övertygad av att jag förlorade väldigt lite på att gå över till Fuji APS-C sålde jag min 5DS r.
Precis som med bilen är mitt val en kompromiss. Jag fick en kamera jag tyckte var roligare att fota med och i de flesta fall bättre objektiv.
Fujis objektiv är bättre än Canons enligt mina tester och klarar gott och väl att leverera resultat som är utmärkta i A2 printar trots en mindre sensor.
Jo jag har också fotat med Hasselblbads värre kameror och de är ändå bättre än en 5Ds r.
Hasselblads sensorer är individuellt kalibrerade och deras objektiv är bättre.
Det ger en lite bättre print än en bild från 5Ds r. Fast skillnaden är så liten att jag måste skriva på baksidan av bilden vilken kamera den kommer ifrån. Annars är jag osäker.
Skillnaden är alltså mycket obetydlig.
Detsamma gäller när jag jämför en A2 print mellan Canon 5Ds r och Fuji X-PRO2.
Så tekniska data är en sak men den praktiska nyttan något annat.
Om tekniska värden vad det enda rätta skulle vi alla fotonördar numera fota med en 100 MP kamera från Hasselblad eller Phase One.

Sedan blir jag bara trött på att man hela tiden anser att en APS-C samlar in mindre ljus än en FF kamera. Att skärpedjupet är ett problem.
En APS-C kamera samlar in lika mycket ljus per ytenhet. Eftersom det är mindre sensorer som är tätare packade ger det lite mer brus. Fast idag kan vi även med en bra APS-C sensor få bra bilder vid 25600 ISO. Det räcker ganska långt.
Vi måste många gånger också köra på större bländare för att få ett kort skärpedjup.
Bra porträtt fotas sällan på det kortaste möjliga skärpedjupet. Millimeter skärpedjup är sällan särskilt bra utan mer att försöka åstadkomma en effekt. Av någon anledning verkar Sverige vara besatt av kort skärpedjup. I andra länder verkar man mer vara intresserade av rätt skärpedjup.
För porträtt fotade jag ofta på 4-5,6 med mitt med mitt 85/1,2.
När det gäller landskapsfoto ser vi det ofta som en fördel med mera skärpedjup.


Så jag vill verkligen ifrågasätta den bild som målas upp i den här tråden av många.
Är det verkligen så självklart att FF är guds gåva till fotografen?
Kanske kan det finnas fler svar.
Jag tog steget från FF till Fuji APS-C efter att under 6 månader ha jämfört mängder av bilder.
Är det så självklart att jag ser dåligt och inte vet hur bra bokeh och släpp ser ut.
Eller kan det vara så att jag faktiskt fattade ett rationellt val?
En kamera är mer än tekniska siffror.
Den är ett arbetsredskap.
Som gammal yrkesman och nyregistrerad härinne, verkar det som de konservativa teknikgubbarna från fotoklubbarnas barndom ännu lever. Jag är förvånad över att myter, konstruerade sanningar från folk som aldrig arbetat yrkesmässigt med detta fortfarande finns, och försöker pådyvla nybörjare massa trams. Flera av mina kollegor (pressfotografer) lever idag med ryggproblem efter att ha kånkat runt på tegelstenar från Canon och Nikon. (småbildskameror).

Jag hoppas att ni yngre låter tekniken jobba för er och struntar i gubbarna som försöker pådyvla er sin "sanning". Utvecklingen ska gå framåt inte bakåt...
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Mitt inlägg var ett svar till AVT. Svårt och testa ett 10-22 på ett FF-hus och objektivet är Canons vidvinkelzoom till deras APS. Självklart förstärker den större sensorn skillnaden, det blir bättre. Allt samspelar (Canon).
Jag var inte lika imponerad av 16-35/2,8 ett och II på FF. Båda hade luddig kantskärpa och min version ett var centrerad av Canon och ver II var ny. Eftersom mittskärpan var så bra blev de luddiga kanterna extra tydliga i de fall kantskärpa var viktigt. På 1D med APS-H däremot var båda suveräna. Mitt 24-70/2,8 (nytt) had påtaglig fokusskift vid nedbländning. Bra vid f/2,8 men inte toppen vid f/8 p g a detta.

Jag kommer sannolikt åter skaffa FF när:
1. Barnen är större och jag kan bära på vikten
2. Canon kommer med bra AF och 5D IV sensorn i billigare format (6D II saknar båda) eller 5D IV faller rejält i pris eller begpriset hamnar närmre 10.000kr.
3. Canon 70-200/2,8 II blir ersatt och beg hamnar under 10.000kr

Just nu får jag toppen AF i 7D II och bra optik med sigmas f/1,8 zoomar, lite FF telezoomar för längre brännvidder samt vidvinnelzoomar (10-22 för mer seriösa foton och 10-18 för resor) och en drös med enklare objektiv för alla resor där jag väljer efter behov och packning. Jag tröttnade på FF efter att ha släpat en D3 med 24-120/4 VR runt Berlin en hel dag! Visst, en enklare kamera hade sparat 300-400g men inte gjort stor skillnad:)

För en som väljer system helt egalt till en snävare budget anser jag att Nikon idag erbjuder mer för pengarna i kamerahusen ffa beg, men jag föredrar Canons objektiv helt enkelt samt strulet verkar mindre (Canon har inte strulat för mig men det har Nikon).
 
ANNONS