Annons

Från m 4/3 till fullformat eller APS-C

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Tack! Fungerar bra. Båkken ser för det mest trevlig ut så den sidan kan man nog ha nytta av om man vill bedöma Olympus 45/1.2, men båkke är ju till stor del en fråga om tycke och smak.

Inte samma objektiv, men av de korta glimtarna man kan se i videon ser det lovande ut. Faktum är att jag blir lite lockad av det objektivet. Jag har Panasonic 25mm f/1.4 och frågan är om inte Olympusobjektivet är snäppet bättre.
Mer forskning behövs. :)
 

uffeL

Medlem
Tack! Fungerar bra. Båkken ser för det mest trevlig ut så den sidan kan man nog ha nytta av om man vill bedöma Olympus 45/1.2, men båkke är ju till stor del en fråga om tycke och smak.


Inte samma objektiv, men av de korta glimtarna man kan se i videon ser det lovande ut. Faktum är att jag blir lite lockad av det objektivet. Jag har Panasonic 25mm f/1.4 och frågan är om inte Olympusobjektivet är snäppet bättre.
Mer forskning behövs. :)
Inte samma objektiv men denna tråden handlar om att lämna 4/3 och gå till annat system för att få bättre bockeh, då tycke jag att denna film säger en hel del. Det är inte lätt att hitta så här bra objektiv för APS-C och FF.
 

Erik Normark

Aktiv medlem
Större sensor kommer inte att ge bättre bokeh, däremot ger det ett kortare skärpedjup vid samma förutsättningar. Jag kände att det behövde sägas...
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det är viktigt att skilja på bokeh och tunt skärpedjup.

Med ett större skärpedjup kommer karaktären på oskärpan (bokeh) vara viktigare. Med ett väldigt tunnt skärpedjup så kan bakgrunden vara så suddig att dess karaktär blir tämligen oviktig med viss reservation på om man har små ljuskällor i bakgrunden.

En 45/1,2 motsvarar 90/2,4 på FF och ger alltså betydligt större skärpedjup än ett 85/1,4 till FF och Olys och Sigmas objektiv till resp system kostar ungefär samma.

Fotar man under mer kontrollerade former t ex i studio där man kan kontrollera bakgrunden då kommer man sällan behöva fota vid f/1,4 på FF då man kanske vill ha mer av ett ansikte i fokus och bakgrunden spelar ingen roll. Då är d u karaktären på bokeh i övergångszonen viktig snarare än karaktären på de områden som är helt ur fokus.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Hej,

Jag började fota för ca. 1 år sedan och köpte då en M10 (första gen.) med 12-42 och 45-150 objektiven. Dessa såldes ganska snabbt och jag gick över till 25 mm och 45 mm (primes från Olympus). Dessa såldes i sin tur och jag köpte 12-40 mm Pro samt 75-300 II objektiven.

Nu är jag inne på att övergå helt till fullformat eller APS-C. Det jag främst vill åt är mer Bokeh och bättre bilder i kasst ljust. Om bilderna är bättre kvalitet på i stort är ju detta också ett plus.

Jag har i så fall tänkt sälja nuvarande utrustning och inte tänkt lägga mer på ny utrustning. Jag kan tänka mig att köpa begagnat. Har ni några bra tips på kameror samt objektiv som skulle passa? Att tillägga är att jag ganska sällan använder zoom-objektivet så det är inte ett måste. Om någon starkt avråder från att gå från m 4/3 vore det roligt att höra också :)

APS-C kanske bättre passar min budget än fullformat?

MVH
Mathias
Jag skulle kika på nya modeller innan du bestämmer dig för att gå över till stora och klumpiga grejer. Utvecklingen de senare åren på kamerorna inom formatet är enorm.
 
ANNONS