** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

fullformat eller aps-c Tips tack! :)

Produkter
(logga in för att koppla)
I det ena fallet (begagnat utan garanti) bytte Canon slutaren på goodwill (shutterbounce 1DsIII en välkänd sjuka som kan drabba den bl a).

Nikon byter slutare på D750 även utanför garantiperioden, och även om den bytt ägare (om man skulle ha otur att vara en av de ändå relativt få att drabbas). Nikon är mycket generösa med service. Så jag skulle personligen inte alls vara orolig att köpa en beg. D750.
 
oj redan inne på objektivdiskussioner.. Dålig koll på objektiv.
Vad vore smart att köpa till en Nikon D750? Helst nytt och prisvärt.. Ett semesterobjektiv av något slag men som funkar även hemma i gråa sverige..

Faktiskt en bra idé, att nästan starta med objektivdiskussioner, före kamerahus. Så jag tycker du gör helt rätt i att tänka på detta innan köp av kamerasystem! :)

Lite svårt att säga utan att veta mer (och jag föredrar själv oftast mindre spegellösa kameror på semester, så är inte rätt person att ge tips om semesterobjektiv till DSLR).

Hemma gillar jag ju Nikons fasta 50/1,8, som jag nog tycker att alla med Nikon FF skall äga. Den är så liten och lätt att den garanterat fungerar på semester (det är då kamerahuset som är störst och tyngst).

Sedan vidare här hemma så är jag rätt förtjust i mitt Tamron 24-70/2,8 G1, men idag skulle jag väntat och köpt det nyare och bättre
Tamron 24-70 G2 (lite synd att jag köpte G1:an strax innan denna kom ut).

För vidvinkel så är jag nöjd med f/4 och älskar verkligen mitt Nikon 16-35/4 VR (men det kanske bara är jag då vidvinkel är en favorit för mig).

Sedan för tele är jag rätt förtjust i mitt senaste objektiv som är Tamron 70-200 G2 (men det kan ju också vara lite av nyhetens behag för mig, även om jag tycker du skall kika på det).

För längre telezoom så är Nikon 200-500/5,6 ett grymt trevligt objektiv, som jag verkligen kan rekommendera i förhållande till dess pris och prestanda.

För ett bra fast tele är Nikon 300/4 PF en annan av mina stora favoriter.

Men både Nikon och Canon har ett grymt stort utbud av objektiv (de två största ekosystemen i världen), så det är så mycket att välja på när det gäller på både kvalitet, mångsidighet och prisvärdhet att det nästan är svårt att ge rekommendationer (speciellt utan mer krav/detaljer).
 
Faktiskt en bra idé, att nästan starta med objektivdiskussioner, före kamerahus. Så jag tycker du gör helt rätt i att tänka på detta innan köp av kamerasystem! :)

Lite svårt att säga utan att veta mer (och jag föredrar själv oftast mindre spegellösa kameror på semester, så är inte rätt person att ge tips om semesterobjektiv till DSLR).

Hemma gillar jag ju Nikons fasta 50/1,8, som jag nog tycker att alla med Nikon FF skall äga. Den är så liten och lätt att den garanterat fungerar på semester (det är då kamerahuset som är störst och tyngst).

Sedan vidare här hemma så är jag rätt förtjust i mitt Tamron 24-70/2,8 G1, men idag skulle jag väntat och köpt det nyare och bättre
Tamron 24-70 G2 (lite synd att jag köpte G1:an strax innan denna kom ut).

För vidvinkel så är jag nöjd med f/4 och älskar verkligen mitt Nikon 16-35/4 VR (men det kanske bara är jag då vidvinkel är en favorit för mig).

Sedan för tele är jag rätt förtjust i mitt senaste objektiv som är Tamron 70-200 G2 (men det kan ju också vara lite av nyhetens behag för mig, även om jag tycker du skall kika på det).

För längre telezoom så är Nikon 200-500/5,6 ett grymt trevligt objektiv, som jag verkligen kan rekommendera i förhållande till dess pris och prestanda.

För ett bra fast tele är Nikon 300/4 PF en annan av mina stora favoriter.

Men både Nikon och Canon har ett grymt stort utbud av objektiv (de två största ekosystemen i världen), så det är så mycket att välja på när det gäller på både kvalitet, mångsidighet och prisvärdhet att det nästan är svårt att ge rekommendationer (speciellt utan mer krav/detaljer).

Tackar! Konkreta exempel på objektiv :)
Tidigare hade jag en aps-c (Canon D700 Eller kanske var det en 750, minns inte exakt)
Den köptes med kitobjektivet som jag snabbt bytte till 18-200. Var supernöjd med det objektivet och som tjej kånkar jag ändå på en väska under semestern. Nu även barnvagn och allt som hör därtill. Vill nog kanske inte ha de största teleobjektiven (inget för varken intresset eller plånboken)

Så superzoom är något jag gärna har igen. Då kompletterat med exempelvis 50 f/1.8 . Tänkte mig att dessa skulle räcka långt för mitt fotande. Och de verkar finnas i både Canon och Nikon världen. Jag kanske dock har fel vad gällande superzoom-objektiv. Inte hunnit titta på utbudet så noga. Nikons 28-300 verkar vettig med såklart dyr som alla andra FX zoomobjektiv . Skippar helst Tamron och Sigma om liknande finns i Nikon respektive Canons utbud (ser snyggast ut så, om jag nu får vara så fåfäng)


Hade inte väntat mig att en tråd skulle bli så stor utan hade hoppats på att få något eller några tips. Jag har egentligen inte satt någon budget mer än att det ska kännas vettigt för att det i slutändan är hobbyfotande för min del. Det blir mitt barns kalasbilder, semester, utflykter mm och några porträtt.

Min uppfattning hittills är att de flesta kameror som nämnts i tråden håller alla hög kvalité, annars hade de inte ens behövts jämföras. Jag måste ta mig en vända till i butik för att känna på exempelvis d810 med något zoomobjektiv. Hade även gärna tittat på 5dmark iii men den verkar inte finnas på så många köpställen längre.

Annars är kanske en Canon 80d inte helt fel uppgradering, om jag bara inte får en känsla av att inte bli nöjd förrän jag har en ff.


Många tipsar om begagnat, vilket säkerligen är toppen. Själv tänkte jag ha kameran i många år och ser gärna mig själv som första ägaren.
En säljer annars en d810 för 18 000 inköpt 2014 med under 100 exponeringar komplett i kartong. Är det ens troligt? 🤷*♀️
 
Tackar! Konkreta exempel på objektiv :)
Tidigare hade jag en aps-c (Canon D700 Eller kanske var det en 750, minns inte exakt)
Den köptes med kitobjektivet som jag snabbt bytte till 18-200. Var supernöjd med det objektivet och som tjej kånkar jag ändå på en väska under semestern. Nu även barnvagn och allt som hör därtill. Vill nog kanske inte ha de största teleobjektiven (inget för varken intresset eller plånboken)

Så superzoom är något jag gärna har igen.

Jo, jag kan absolut förstå det. Har själv en superzoom till Fuji X och en till m43, och använder de ofta på tex. resa. Gärna i kombination med ett ljusstarkare fast objektiv (antingen vidvinkel och/eller normal).

Är verkligen supersmidigt på resa, och vid många andra tillfällen när man vill ha ett stort omfång av bildvinklar, och samtidigt inte släpa på för många objektiv.

Sedan finns det självklart lite nackdelar med att man inte har lika bra ljusstyrka eller riktigt lika bra bildkvalitet som med andra "normala" zoomar eller fast optik (oftast bäst kvalitetsmässigt). Men det är ju en kompromiss man får ta i relation till flexibiliteten.

Har hört många som tycker om Nikon 28-300, men själv så har jag aldrig provat det (har som sagt mina spegellösa med på semester istället för mina stora DSLR-hus, och köpt super zoom till de istället).

Ken Rockwell är ju lite speciell, och ganska kontroversiell, men har en genomgång av 28-300 och är ett stort fan av det: http://kenrockwell.com/nikon/28-300mm.htm

Kan inte själv säga så mycket om det, men tycker att det låter som en stark kandidat att utvärdera för dig.

Skippar helst Tamron och Sigma om liknande finns i Nikon respektive Canons utbud (ser snyggast ut så, om jag nu får vara så fåfäng)

Finns faktiskt en stor fördel att hålla sig till endast originalobjektiv, och det är att man aldrig vet om ("pirat"-)/tredjeparts-objektiv kommer att fungera för all framtid med kommande kamerahus. Med original så kan man vara mycket tryggare med att tillverkaren både känner till roadmap/plan framåt, och att de även kommer testa ordentligare och ta bättre hänsyn till att deras egna originaloptik fungerar väl.

Både Sigma och Tamron har nuförtiden bra kvalitetsobjektiv i deras bästa serier som är optiskt riktigt, riktigt bra, men det är alltid en viss chansning man tar genom att köpa de gällande AF, och annan elektronisk styrning/kompabilitet.

Så vill man ta den tryggaste vägen, så är originaloptik helt rätt väg att gå.

Min uppfattning hittills är att de flesta kameror som nämnts i tråden håller alla hög kvalité, annars hade de inte ens behövts jämföras. Jag måste ta mig en vända till i butik för att känna på exempelvis d810 med något zoomobjektiv. Hade även gärna tittat på 5dmark iii men den verkar inte finnas på så många köpställen längre.

Jo, de är alla riktigt, riktigt bra kamerahus. Inget snack om det. Du kommer få bra bilder med de alla. Det är snarare objektiven framför kameran (och du själv bakom) som oftast kommer vara mest avgörande.

Det handlar i slutändan mest om personliga preferenser, och vissa mindre (men som kan vara viktigt för vissa) skillnader, och fråga kanske om vad som är mest prisvärt just nu (ur olika aspekter).

Tror det är en jättebra idé att besöka en kamerabutik och fokusera på att testa att fotografera med, och känna på olika objektiv (vikt, storlek, etc). Se även på webben på bilder som tagits med olika objektiv.

Annars är kanske en Canon 80d inte helt fel uppgradering, om jag bara inte får en känsla av att inte bli nöjd förrän jag har en ff.

Om du "bara" skall ha en superzoom och några fasta objektiv, för all evighet (inte bara nu i början), så skulle jag faktiskt överväga starkt både APS-C DSLR, och kanske tom. spegellösa system (både FF och APS-C, och tom. m43). Skall man inte utnyttja kapaciteten av ett dyrt bra FF-hus med optik som gör det rättvisa, så skall man fundera på om det är rätt val.

Däremot, som du själv är inne på, om du har tänkt att ha kamerahuset under många år, så kommer du säkert med tiden att investera i allt mer kavlitetsoptik (även om starten kanske är en superzoom och några enklare med fast brännvidd). Då är det inte fel att satsa på det (du har redan fotat ett hyfsat tag, och har uppenbarligen ett starkt intresse och passion att fortsätta med det).

Men har svårt att ge ett exakt råd där. Det finns inget direkt rätt eller fel (om man inte har specifika krav/behov), och nästan alla system har sina olika styrkor/svagheter. Man får även gå på känslan lite och sin personliga uppskattning.

Det är ju inte heller något som hindrar att man lägre fram kan komplettera ett större DSLR-system med antingen en liten kvalitetskompakt, eller ett mindre spegellöst system med tiden (har själv gjort så).

Så möjligheterna och valen är, på gott och ont, väldigt många! 🙂
 
Tackar! Konkreta exempel på objektiv :)
Tidigare hade jag en aps-c (Canon D700 Eller kanske var det en 750, minns inte exakt)
Den köptes med kitobjektivet som jag snabbt bytte till 18-200. Var supernöjd med det objektivet och som tjej kånkar jag ändå på en väska under semestern. Nu även barnvagn och allt som hör därtill. Vill nog kanske inte ha de största teleobjektiven (inget för varken intresset eller plånboken)

Så superzoom är något jag gärna har igen. Då kompletterat med exempelvis 50 f/1.8 . Tänkte mig att dessa skulle räcka långt för mitt fotande. Och de verkar finnas i både Canon och Nikon världen. Jag kanske dock har fel vad gällande superzoom-objektiv. Inte hunnit titta på utbudet så noga. Nikons 28-300 verkar vettig med såklart dyr som alla andra FX zoomobjektiv . Skippar helst Tamron och Sigma om liknande finns i Nikon respektive Canons utbud (ser snyggast ut så, om jag nu får vara så fåfäng)


Hade inte väntat mig att en tråd skulle bli så stor utan hade hoppats på att få något eller några tips. Jag har egentligen inte satt någon budget mer än att det ska kännas vettigt för att det i slutändan är hobbyfotande för min del. Det blir mitt barns kalasbilder, semester, utflykter mm och några porträtt.

Min uppfattning hittills är att de flesta kameror som nämnts i tråden håller alla hög kvalité, annars hade de inte ens behövts jämföras. Jag måste ta mig en vända till i butik för att känna på exempelvis d810 med något zoomobjektiv. Hade även gärna tittat på 5dmark iii men den verkar inte finnas på så många köpställen längre.

Annars är kanske en Canon 80d inte helt fel uppgradering, om jag bara inte får en känsla av att inte bli nöjd förrän jag har en ff.


Många tipsar om begagnat, vilket säkerligen är toppen. Själv tänkte jag ha kameran i många år och ser gärna mig själv som första ägaren.
En säljer annars en d810 för 18 000 inköpt 2014 med under 100 exponeringar komplett i kartong. Är det ens troligt? 🤷*♀️

En av de vanligaste trådarna på senare år här på fotosidan är att man vill ha hjälp att välja en mindre kamera. "Min dSLR får oftast stanna hemma eftersom den är så stor och klumpig"

En superzoom som 18-200 är ljussvag och innebär väldigt många kompromisser vid konstruktionen. Inget särskilt bra objektiv.
En normalzoom som ligger i området 24-70 mm med bra ljusstyrka är oftast mycket bättre.
Nästa objektiv man har stor nytta av när man fotar barn är en 70-200 med bra ljusstyrka.
Idag får man väldigt bra bilder även med en spegellös kamera. Sedan om det är 4/3 eller APS-C eller FF är en avvägning man själv bör göra. Dagens EVF är otroligt bra och man ser bilden innan man knäpper av.
Det underlättar åtskilligt.
Jag fotar själv mina barnbarn en hel del. Har inga problem att göra det med en APS-C kamera.
Så gå till en butik och se vad du trivs med. Att få ett kamerasystem man trivs med är nog det viktigaste av allt. Då får kameran följa med oftare vilket också leder till fler bra bilder.
Fota barn kräver sin kamera men är också väldigt givande. Lycka till på vägen.
Den här bilden kunde jag enkelt förstora till 70x100 cm.
 

Bilagor

  • _ALM5855.RAFON1.jpg
    _ALM5855.RAFON1.jpg
    31.9 KB · Visningar: 51
Annars är kanske en Canon 80d inte helt fel uppgradering, om jag bara inte får en känsla av att inte bli nöjd förrän jag har en ff.

Tycker D80 verkar vara en synnerligen lyckad APS hos Canon, vill poängtera jag är ingen APS-hater. Men i Canons fall tycker jag man låser in systemen. Man har insteg, entusiast, sedan samma hos FF insteg och pro. Hela tiden ska det finnas incitament för att uppgradera. Då får inte varje segment bli för "bra", så att kunden sitter nöjd och inte klättrar vidare i systemet.

Exempel på det är att nya 6DII inte fick den DR som finns hos både 80D och 5D4. Det hade förmodligen blivit en killer för 5D4?

Canon skulle mycket väl kunna bygga riktiga fina zoomar till sina APS, motsvarade 16-35 och 24-70 och få till en riktig APS-dödare. Men Canon väljer att inte göra det, synd tycker jag, Dessa modeller skulle kunna räcka långt.

För mig är det stenen i dojan när det gäller Canon och skälet till att jag klev ur systemet.
 
Tycker D80 verkar vara en synnerligen lyckad APS hos Canon, vill poängtera jag är ingen APS-hater. Men i Canons fall tycker jag man låser in systemen. Man har insteg, entusiast, sedan samma hos FF insteg och pro. Hela tiden ska det finnas incitament för att uppgradera. Då får inte varje segment bli för "bra", så att kunden sitter nöjd och inte klättrar vidare i systemet.

Exempel på det är att nya 6DII inte fick den DR som finns hos både 80D och 5D4. Det hade förmodligen blivit en killer för 5D4?

Canon skulle mycket väl kunna bygga riktiga fina zoomar till sina APS, motsvarade 16-35 och 24-70 och få till en riktig APS-dödare. Men Canon väljer att inte göra det, synd tycker jag, Dessa modeller skulle kunna räcka långt.

För mig är det stenen i dojan när det gäller Canon och skälet till att jag klev ur systemet.

Fast Nikon segmenterar också. Köper man en kamera under D7x00 nivå måste objekriven ha inbyggd motor. Autofokusmodulen segmenteras. Den blir sämre ju längre ner man kommer.

Sedan detta med kompatibilitet. Hos Canon APS-C kan man använda alla EF/EF-S sedan EOS var nytt 1987 fullt ut. Hos FF alla EF objektiv. Hos Nikon måste man ha AF-S eller AF-I för att få AF på de enklare kamerorna (dessa AF-S kom till proffsobjektiv först och i slutet av 90-talet). AF-P funkar fullt ut bara på vissa nyare modeller. Nikon skryter med att fattningen funnits sedan 1959 men dessa pre-AI objektiv kan bara monteras på Df modellen. Även om man bortser från AF så ger inte alla äldre objektiv heller matrixmätning på de enklare modellerna.

Min poäng är att båda av de två stora systemen segmenterar men på olika sätt. Inte att ett system måste vara en större "syndare" än det andra. Däremot så håller jag helt med om att beslutet att använda denna gamla sensorteknik på 6D II är nörmast oförsvarbart och jag hoppas att Canon har fått kännbar kritik och rättar till det med rejäla prisfall på 6DII eller att de snart släpper en efterträdare - "gör om gör rätt".
 
Fast Nikon segmenterar också. Köper man en kamera under D7x00 nivå måste objekriven ha inbyggd motor. Autofokusmodulen segmenteras. Den blir sämre ju längre ner man kommer.

Sedan detta med kompatibilitet. Hos Canon APS-C kan man använda alla EF/EF-S sedan EOS var nytt 1987 fullt ut. Hos FF alla EF objektiv. Hos Nikon måste man ha AF-S eller AF-I för att få AF på de enklare kamerorna (dessa AF-S kom till proffsobjektiv först och i slutet av 90-talet). AF-P funkar fullt ut bara på vissa nyare modeller. Nikon skryter med att fattningen funnits sedan 1959 men dessa pre-AI objektiv kan bara monteras på Df modellen. Även om man bortser från AF så ger inte alla äldre objektiv heller matrixmätning på de enklare modellerna.

Min poäng är att båda av de två stora systemen segmenterar men på olika sätt. Inte att ett system måste vara en större "syndare" än det andra. Däremot så håller jag helt med om att beslutet att använda denna gamla sensorteknik på 6D II är nörmast oförsvarbart och jag hoppas att Canon har fått kännbar kritik och rättar till det med rejäla prisfall på 6DII eller att de snart släpper en efterträdare - "gör om gör rätt".

Håller med, det är en konsekvens av att en produkt ska täcka precis alla, och då menar jag alla från tant Greta till P Hansen. Det blir rörigt, inlåsningseffekter och dessutom missuppfattningar i diskussionen.

Företagen å sin sida måste tänka inte bara i ett led, utan även i två och tre led för att inte "förstöra" för sig själva. Canon gör inte det bästa de kan, utan gör det som passar deras strategi för att kunna sälja på oss fler kameror.

Som köpare måste man åka slalom mellan fallgroparna för att inte göra fel. Jag har själv gjort misstag som har kostat. Analysen har kommit i efterhand. Därför är en sådan här tråd bra :)
 
Om vi pratar bättre bilder inomhus och på rörliga motiv så tycker jag inte vi ska nämna superzoomar, där finns ju inget gemensamt. Vill man ha en zoom för allround så tycker jag man ska snäva åt zoomområdet så mycket man kan.

Jag började med en tråd om D7200 och D750 när jag köpte en D750 för några månader sedan, har inte kommit i mål med jämförelserna än men om man tittar vid inlägg #18 och framåt, så ser man att med samma bildvinkel med samma objektiv så ger FF en aning mer skärpa, men om man beskär D750 såsom bildvinkel på D7200 om man fotograferar på samma plats så vinner D7200. Att tänka på att det som visas är en kraftigt beskuren bild kanske 5% av den verkliga bilden (jämför med bild 18), så hade man behållt bilderna i sina visningsstorlekar så hade man troligen inte sett någon skillnad. Jag kommer att fortsätta att testa APS-C och FF för att lära mig för och nackdelar men det är alltså hårfint, båda är väldigt bra.

https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=170689&page=2
 
Äh
Vad ni gnäller till det. Spelar ingen roll vad ni önskar, titta på det som finns istället. O det finns så det räcker o blir över.

Titta på objektivprogrammet, vad kan jag låna av kompisar - välj system
Håll i kameran, TITTA I SÖKAREN och bläddra i menyerna, känn efter med HÄNDERNA- välj hus
Hur mycket vill jag bära - Var ärlig mot dig själv.
Titta i plånboken - Var ärlig mot dig själv.

Svårare än så behöver det inte vara.
Inga kameror som är påtänkta i denna tråd är dåliga.
Personligen så anser JAG att en begagnad D800E/D810 köpt av Scandinavian/Cyberphoto/... med garanti är det mest ekonomiska valet för FF som är föreslaget i tråden. D800 med AA hade jag valt bort. AA filtret togs bort i senare modeller för att det blev bättre, inte sämre.
Finns säkert motsvarande på Canonsidan men den kan inte jag.
 
Tycker D80 verkar vara en synnerligen lyckad APS hos Canon, vill poängtera jag är ingen APS-hater. Men i Canons fall tycker jag man låser in systemen. Man har insteg, entusiast, sedan samma hos FF insteg och pro. Hela tiden ska det finnas incitament för att uppgradera. Då får inte varje segment bli för "bra", så att kunden sitter nöjd och inte klättrar vidare i systemet.
Så gör alla tillverkare. Om de inte gjorde det så vore de dumma.
 
Så gör alla tillverkare. Om de inte gjorde det så vore de dumma.

Det håller jag inte med om. Efter varit Canon-fotograf i bortåt 15 år och levt med deras filosofi är jag numera Fuji-fotograf.
Det är verkligen befriande att se hur Fuji underhåller sina kameror och genom firmware uppdateringar lägger till funktioner och förbättrar saker som följande AF och mycket mer. Som när jag nyligen fick 4K video också i min X-PRO2.
När det gäller Canon fick man alltid bara tillgång till det genom en uppgradering till nästa modell

Det är inte allt som kan uppdateras via mjukvara men väldigt mycket i dagens kameror. Inte minst Canon-kameror. Det har Magic Lantern gång på gång visat. Det finns mycket funktioner i de enklare modellerna där Canon medvetet snöpt möjligheterna genom att inte fullt utnyttja hårdvaran.
Endast för att skapa steg i kameramodellernas funktionalitet.

Så kanske tycker du att Fuji är dumma men bland oss användare så har det gjort dem väldigt populära.
Så nog finns det skillnader mellan tillverkarna och deras filosofi.
 
Fuji segmenterar de med: autofokussystem, sökarparametrar (t ex större i XT2 än XT20), mängden reglage, typ av sensor mm (X-trans eller ej). Sedan är de duktiga på att uppgradera med firmware, men detta är inte samma som att de inte segmenterar.
 
Fuji segmenterar de med: autofokussystem, sökarparametrar (t ex större i XT2 än XT20), mängden reglage, typ av sensor mm (X-trans eller ej). Sedan är de duktiga på att uppgradera med firmware, men detta är inte samma som att de inte segmenterar.

Har inte sagt att de inte segmenterar. Fast de har en ganska annorlunda filosofi mot Canikon.
De bjuder inte endast på förbättringar genom uppgraderingar. De bjuder på förbättringar långt efter att modellen lanserats. Det gäller både för enklare kameror som de dyrare.
Det är en stor skillnad mot Canon och Nikon.
 
Det håller jag inte med om.
Fujiflim är måhände bättre än en del andra på att uppdatera programvaran i redan sålda kameror, men nog har de en segmentering av kameramodellerna i form av instegs, avancerad och entusiast/pro?

Det finns ju flera olika modeller med skillnad i finesser och prestanda samt pris.
 
Det håller jag inte med om. Efter varit Canon-fotograf i bortåt 15 år och levt med deras filosofi är jag numera Fuji-fotograf.
Det är verkligen befriande att se hur Fuji underhåller sina kameror och genom firmware uppdateringar lägger till funktioner och förbättrar saker som följande AF och mycket mer. Som när jag nyligen fick 4K video också i min X-PRO2.
När det gäller Canon fick man alltid bara tillgång till det genom en uppgradering till nästa modell

Det är inte allt som kan uppdateras via mjukvara men väldigt mycket i dagens kameror. Inte minst Canon-kameror. Det har Magic Lantern gång på gång visat. Det finns mycket funktioner i de enklare modellerna där Canon medvetet snöpt möjligheterna genom att inte fullt utnyttja hårdvaran.
Endast för att skapa steg i kameramodellernas funktionalitet.

Så kanske tycker du att Fuji är dumma men bland oss användare så har det gjort dem väldigt populära.
Så nog finns det skillnader mellan tillverkarna och deras filosofi.


Nämnde inte Fuji vid lanseringen av X-Pro2 att den var förberedd för snabbare sensorutläsning, som då krävs bland annat för 4K ( UHD )
 
Så gör alla tillverkare. Om de inte gjorde det så vore de dumma.

Det förstår alla att tillverkarna har en strategi med sina produkter. Men tycker som användare av Canon får man betala extra mycket. När Canon äntligen har fått till en bra APS med 80D så får man hålla tillgodo med gammal skåpmat till objektiv. Deras vidvinkelzoom släpptes redan 2004, det är rena stenåldern. Vet inte exakt vad som gäller med normalzoomen, men det är säkert lika ljummet där. Medan vidvinkel och normalzoom till FF utvecklas hela tiden. Jämför med Fuji normal och vidvinkelzoom, det går att bygga bra optik.

Men förmodligen vill inte Canon göra det av affärsskäl och priset får APS-användarna betala.
 
ANNONS