Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Funkar 4gb i Eos 400D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredde13

Aktiv medlem
Har precis köpt ett 4 gb minne till min 400D, när jag sätter i det i kameran står det ERROR BYT CF KORT osv. Men när jag ändrar storleken på kortet till 2 gb funkar det.
Är det så att 400D inte kan ta mer än 2 gb åtgången eller är det nått fel på minne/kameran?

japp jag kollade maualen och där stod det mycket riktigt:) Bra att du hittade det:)

4 gig då kommer du att klara dig hyfsat hehe.-)

4 gb

jaa rätt hyfsat, 400 RAW bilder:) ska nog köpa ett 2 gb också, så man iallafall kan ut på längre fotoexpeditioner

Re: 4 gb

Fredde13 skrev:
jaa rätt hyfsat, 400 RAW bilder:) ska nog köpa ett 2 gb också, så man iallafall kan ut på längre fotoexpeditioner
Det där kan väl knappast stämma. Jag tror inte att du kan klämma in 400 raw på ett 4 gb. I så fall så måste Canons raw-filer vara betydligt mindre än de ifrån Nikon med motsvarande upplösning. Har för mig att min D200 och ett 2 gb kort ger ca 100-115 raw-filer.

Re: Re: 4 gb

paul innergård skrev:
Det där kan väl knappast stämma. Jag tror inte att du kan klämma in 400 raw på ett 4 gb. I så fall så måste Canons raw-filer vara betydligt mindre än de ifrån Nikon med motsvarande upplösning. Har för mig att min D200 och ett 2 gb kort ger ca 100-115 raw-filer.

Med min 1Ds II får jag normalt in ca 140 RAW filer vid 100 iso. Kameran indikerar,(vid 100 iso), 109 st vid tomt kort pga att alla filer inte blir lika stora(inte lika detaljrika motiv)

Ju högre iso desto mer brus i bilderna o färre filer som får plats på ett kort.

/Janne

Re: Re: Re: 4 gb

Janne H skrev:
Med min 1Ds II får jag normalt in ca 140 RAW filer vid 100 iso. Kameran indikerar,(vid 100 iso), 109 st vid tomt kort pga att alla filer inte blir lika stora(inte lika detaljrika motiv)

Ju högre iso desto mer brus i bilderna o färre filer som får plats på ett kort.

/Janne
Vad har du för storlek på kortet 2 eller 4 gb.

ANNONS
Götaplatsens Foto