Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Funktioner VS PhotoShop

Produkter
(logga in för att koppla)

Nordan2

Aktiv medlem
Hej!
I min digital kamera(Olympus 770 Ultra Zoom) så finns det funktioner som man kan använda när man tar bilder. Svart & Vit, Sepian osv..
Det jag har fundera på är om jag tar en bild med funktionen Svart&Vit eller om man gör om en färgbild till SvartVit i PhotoShop är det någon skillnad? Alltså finns det någon fördel med att ta en bild med funktionerna eller är det bara krimskrams som men ändå kan fixa i PhotoShop?

Mvh
Peter

Du har större möjligheter i Photoshop.

Med kanalblandaren kan du själv bestämma fördelningen mellan de olika färgkanalerna i den slutgiltiga svartvita bilden. Det ger samma effekt som att köra med färgade filter och svartvit film.

Så det är bara överflöd att ha dessa funktioner asså :) Klart har man bestämt sig för att motivet skall vara svartvit så kan det ju vara en fördel att man kan se bilden på plats eller?

Ja, det är ju inte dumt att kunna se i svartvitt. Idealet vore ju att bara ha skärmen i svartvitt, men bildfiler i färg. Så är det ju i praktiken med Canons nya 20D om jag förstått det rätt, åtminstone om man anvädner rawfiler.

Efekter i kameran är för dem som inte vill slänga ut 10.000:- på photoshop för att skapa en svartvit bild eller kanske inte är uppkopplade på internet så den kan tanka hem "The Gimp".

Själv gillade jag ta svartvit direkt med kameran och jag vill tillbringa så lite tid som möjligt med efterbehandling. Det är lite snidigare att göra det på en 1/10 sekund än att tillbringa 10 minuter vid datorn för att få samma efekt.

Men man har som sagt större möjligheter med PS om man har råd att lägga ut 10.000:- för sepia :)

jimh skrev:
Nåja, Photoshop Elements kostar väl under tusenlappen.
Läs rubriken :)
Men trots att det programet är "billigt" kommer man aldrig riktigt ifrån det faktum att man troligen gör det snabbare och även gratis med kameran om nu ens kamera redan har denna effekt inbyggd i sig :-D

ANNONS
Götaplatsens Foto