Annons

Går det att dubbelexponera mer än två bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Torpeden

Medlem
Hejsan igen!

Att dubbelexponera är ngt som de flesta är bekanta med, eller hur?

På de flesta systemkameror och vissa kompaktkam. är ju detta möjligt, men går det bara att dubbeleponera 2 ggr dvs en bild på en annan.

På min 505si finns det en funktion för dubbelexp. men det är bara för två bilder. Måste man spola tillbaka filmen till ruta ett om man vill dubbelexponera 3 eller flera bilder på samma ruta?

Har du lösningen på problemet är du mer än välkommen att svara.:rolleyes:

Halsningar

-Ludwig-
 
Hej!

Jag vet inte hur det fungerar på just din kamera men på t ex Canon EOS 300 så kan man exponera fler gånger än två. Tror att den kamerans max ligger på tre eller fyra bilder.

/Daniel
 

StefanS

Medlem
på 505si'n går det bara att ta 2 bilder i samma ruta, annars är det som du säger; Du får spola tillbaka osv...


// Stefan
 

jbomelin

Avslutat medlemskap
Min (Nikon F80) kamera har jättebra multiexponeringsfunktioner. Och exponeringskompensation. Är exponeringskompensation samma sak som bracketing/gaffling, och om inte, vad är bracketing? :)

/Joakim
 

kaatman

Aktiv medlem
Bracketing är att låta kameran ta flera alternativa exponeringar för att vara säker på att gå hem med en "korrekt" exponerad ruta.
Säg att du är ute och åker skidor en vinterdag...? Du hittar ett motiv och vill ta en bild. Till att börja med så vet du att snön lurar din ljusmätare i kameran, så du ställer in kameran på att överexponera t ex ett steg. Du tror alltså ätt korrekt exponering för dessa förhållanden är ungefär ett steg över vad din ljusmätare säger! Du har alltså EXPONERINGSKOMPENSERAT! Men det där med ett stegs exponeringskompensation är ju vad du gissar; det behöver ju inte vara så att det stämmer. Därför vill du ta låt oss säga tre alternativa exponeringar för att vara säker att någon träffar rätt ? Detta är BRACKETING. Du kan bracketa (heter det så?!?) med t ex 2/3 stegs intervall. Detta innebär då att den förtsa bilden du tar exponerar 1/3-steg över var ljusmätaren säger, men 2/3 steg under vad du tror (du trodde ju att det skulle bli bra med 1 stegs kompensation). Andra rutan blir där su exponeringskompenserat, alltså 1 steg över vad ljusmätaren säger, och den sista rutan blir 1 och 2/3 steg över ljusmätarens värde och 2/3 över vad du kompenserat till.
Förutsatt att du exponeringskompenserat rätt, borde den förtsta bilden blivit 2/3 steg för mörk, nr två helt korrekt och nr tre 2/3 steg överexponerad!
Lätt som en plätt! ;)
 

acke

Avslutat medlemskap
jbomelin skrev:
Min (Nikon F80) kamera har jättebra multiexponeringsfunktioner. Och exponeringskompensation. Är exponeringskompensation samma sak som bracketing/gaffling, och om inte, vad är bracketing? :)

/Joakim
Nja, exponeringskompensation och gaffling hänger ju ihop men är inte exakt samma sak.

Exponeringskompensation innebär att du manuellt justerar den exponering som kamerans mätare föreslår, t.ex. ett halvt steg ljusare (+1/2) eller ett halvt steg mörkare (-1/2).

Gaffling innebär att du tar flera alternativexponeringar av samma motiv med en given exponeringsskillnad (t.ex. 1/2 steg) mellan varje bild. Många moderna kameror har inbyggd gafflingsfunktion, så att man slipper "tänka själv".

Hoppas det blev begripligt.:)
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
kaatman skrev:
Du kan bracketa (heter det så?!?)
Bräcketera? ;)

Jag brukar säga gaffla just för att undvika att hamna i såna där språkliga funderingar. Sen att ingen förstår vad jag menar trots den korrekta svenskan är en annan sak. :)

Termen kommer för övrigt från artilleriet. Gaffling används inte bara för att få lite fjuttiga exponeringar rätt, utan även för att vara säker på att meja ner motståndarna vid strid.
 
ANNONS