Annons

Går inte att skriva viss metadata i Lightroom?

Produkter
(logga in för att koppla)

perborjeson

Aktiv medlem
Lyckas inte skriva in någon information i "caption" och "headlide/title"-fälten i Lightroom. Funkar dock utmärkt i Bridge, men det är ju störigt att behöva hoppa mellan programmen. Har jag lyckats bomma nån inställning nånstans?

mvh
Per

Lyckas inte skriva in någon information i "caption" och "headlide/title"-fälten i Lightroom. Funkar dock utmärkt i Bridge, men det är ju störigt att behöva hoppa mellan programmen. Har jag lyckats bomma nån inställning nånstans?

mvh
Per
Jag brukar klicka i resp fält i Metadatapanelen till höger och skriva in informationen på så sätt. det går även att markera flera bilder för att kunna skriva in infon på flera bilder samtidigt.

Det är just så jag försökt göra, skriva går bra men texten lagras inte utan försvinner så fort man går till nästa fält eller trycker Enter. Mystiskt....

Ja, det är så det normalt funkar i LR. Allt man skriver i metadata-fälten lagras i katalogdatabasen och vid behov kan man skriva över till XMP-filen med en knapptryckning. Och det fungerar för alla parametrar utom (i mitt fall) Caption och Title/Description. Skriver jag in något så försvinner det när jag trycker på Enter eller så lagras det för ögonblicket och är borta när jag bläddrar tillbaka.
Min kamera lägger automatiskt till "Olympus Digital Camera" som beskrivning, börjar undra om det på något sätt låser vissa parametrar?! Har dock lyckats ändra infon i både Bridge och Elements. Blir inte klok på hur det kan bli så här...

"Bumpar" tråden....

Problemet kvarstår. En sak jag upptäckt sen sist är att det inte är några problem med filer som kommer från scannern, det är bara de som är importerade från kameran som krånglar. Har även LR installerat på min laptop och där fungerar allt som det ska?!

Två tips brukar ju vara:

- optimera databasen
- återställ diverse presets och inställningar

Båda två görs via inställningsdialogrutorna nånstans...

ANNONS
Götaplatsens Foto