Annons

Gömslen på bild

Produkter
(logga in för att koppla)
Har inte häller haft några besvär med vandaler. Gömslet är öppet för alla som vill titta in och kanske ta sig en kaffekopp, det är bara roligt om gömslet används av andra oxå. så är det ju också intressant att läsa i gästboken när man sitter och väntar på fåglarna!
 
Jag hade besvär med en tokstolle för nåt år sen vid ett gömsle. Han gav sig tom på min bil en gång, men vart avslöjad av en jägare som stod på pass.Tillstånd av markägaren ska man alltid ha när man sätter upp ett gömsle, tycker jag.

Mvh
L-G
 
kul diskussion

Jag är lite sugen på att prova fota från gömsle, men vet inte riktigt var man ska börja. Hur vet man att ett stort fint djur kommer att promenera just utanför där man satt upp gömslet? Hur vet ni var ni ska sätta upp dem. Hur länge brukar ni sitta där inne? Ni som har stora gömslen kan ju iallafall röra er lite, men blir det inte hemskt kallt (och tråkit) i de små den tiden det inte händer så mycket?

//Mari (en väldigt ovan, men dock intresserad 'naturfotograf' :) )
 
Mari,

Jag har inte så mycket erfarenhet, så andra läsare kanske vill korrigera mig, men jag kan tänka mig följande sätt att förbättra oddsen:

1. Lägg ut mat en bit framför (fågelbord för trädgårdsfåglar, kött för större rovdjur, jordnötssmör för ekorrar, etc)

2. Kolla om du ser spillning från det djur du är intresserad av, ta bort det och se om det dyker upp igen på samma plats.

3. Upptäck ett fågelbo, eller en favoritgren genom att reka terrängen. Många fåglar återkommer gärna till samma plats.

Tja, det var ju inte så många sätt, men jag tror nog det är bäst att reka först.
 
Niclasfoto skrev:
Hej Lars-Göran!

Jo, det tältet du använder,, är det ifrån Wildlifewatchingsupplies.co/uk ?

Vilken modell är det?

Jag är lite nyfiken..

MVH Niclas,

Hej Niclas
Nej så dyra gömslen använder jag inte.Jag köpte eet svinbilligt kupoltält på Rusta, och sen sydde frugan och jag ett yttertält som passade till tältet i kamotyg med gluggar och allt. Det finns ett företag som heter Stoff och Stil som säljer fina kamotyger, så det är bara att beställa och ta fram symaskinen Niclas.

L-G
 
Re: kul diskussion

Maa skrev:
Jag är lite sugen på att prova fota från gömsle, men vet inte riktigt var man ska börja. Hur vet man att ett stort fint djur kommer att promenera just utanför där man satt upp gömslet? Hur vet ni var ni ska sätta upp dem. Hur länge brukar ni sitta där inne? Ni som har stora gömslen kan ju iallafall röra er lite, men blir det inte hemskt kallt (och tråkit) i de små den tiden det inte händer så mycket?

//Mari (en väldigt ovan, men dock intresserad 'naturfotograf' :) )


Hejsan

Till att börja med så måste du ha ett gömsle och det köper du eller så kan man bygge ett själv och det finns trådar om det här på fotosidan.

Vad gäller djuren och fåglarna så är det en fördel om man har lite fältvana och det innebär att du vet lite om djurens betende och vanor och det får man hyffsat fort om man är mycket ute i naturen. Och ett tips i början är att inte försöka fota alla djur på en gång itan rikta in dig på tex rådjur eller kanske en viss art av fågel och jag lovar att du ganska snabbt lär dig hur just dom djuren/fåglarna förflyttar7beter sig.

Sen beror det på vad du ska/vill fota och det är väl det som avgör hur länge du måste/vill sitta där. Om du tex vill fota småfåglar så räcker det kanske med nån timme medans du kanske får sitta i flera dagar om du vill fota någon skyggt djur.
Och visst.. när man setat där i flera timmar och inte sett ett skit så blir det tråkigt, men det är inte så ofta det händer, det kommer nästan alltid nåt djur eller nån fågel. =)



MVH Nicklas
 
Re: Re: Mitt mobila gömsle (Mossy Oak från Wildo)

Taiga skrev:
Precis ett sånt gömsle har jag också Göran, fungerar utmärkt och är snabbt sätta upp, finns att köpa på Wildo.

L-G

Kul att det finns fler Lars-Göran! Känner mig lite nördig ibland när man glider iväg med gömslet på ryggen ;-)
/Göran
 
Taiga skrev:
Hej Niclas
Nej så dyra gömslen använder jag inte.Jag köpte eet svinbilligt kupoltält på Rusta, och sen sydde frugan och jag ett yttertält som passade till tältet i kamotyg med gluggar och allt. Det finns ett företag som heter Stoff och Stil som säljer fina kamotyger, så det är bara att beställa och ta fram symaskinen Niclas.

L-G


Ahaa, det var faktiskt precis min tanke.

Jag har planerat att köpa ett billigare tält och bara använda yttertältet med vissa modifikationer. Har ett kammoflagenät att kästa över + + också..

Ja men det var ju trevligt att det är många som trixar och fixar själv:)

Mvh Niclas,
 
Niclasfoto skrev:
Ahaa, det var faktiskt precis min tanke.

Jag har planerat att köpa ett billigare tält och bara använda yttertältet med vissa modifikationer. Har ett kammoflagenät att kästa över + + också..

Ja men det var ju trevligt att det är många som trixar och fixar själv:)

Mvh Niclas,

Hallå där
Jag har nog alltid försökt att sy och göra egna lösningar till mina gömslen.Det är ju det som är det roliga, och när man sen sitter i ett egenhändigt gjort gömsle och väntar med spänning.Fler bilder på gömslen tack !!

Mvh
L-G
 
Vad härligt med händiga typer :))

Jag hade också liknande planer, fixa ihop ett eget portabelt gömsle, men det slutade med en beställning till Wildlifewatchingsupplies istället. Nu har jag ett Mini Dome Low, som jag kan modifiera som jag vill. Fast det verkar funka rätt bra som det är :)

//Glenn
 
Glenn Bark skrev:
Vad härligt med händiga typer :))

Jag hade också liknande planer, fixa ihop ett eget portabelt gömsle, men det slutade med en beställning till Wildlifewatchingsupplies istället. Nu har jag ett Mini Dome Low, som jag kan modifiera som jag vill. Fast det verkar funka rätt bra som det är :)

//Glenn

Bild in action kanske??
 
Här kommer mitt bidrag

Inte helt klart men snart ska det ut i naturen och vänta på rovfåglar.
/Rogge
 

Bilagor

  • gomsle01fs.jpg
    gomsle01fs.jpg
    50.6 KB · Visningar: 3,599
Hej

Får väl skicka in ett bidrag jag med =)
Håller på att förbereda för vinterns fotografering, därför står det inomhus.

Gömslet är ett Ameristep pop-up gömsle "outhouse blind"(www.ameristep.com). Man fäller upp det på 2 sek och fäller ihop det lika snabbt. Det är ståhöjd och man kan ligga i det om man ligger på snedden. Köpt från en Norsk handlare, kommer inte ihåg namnet i skrivande stund.


/Nicklas
 

Bilagor

  • ameristep 2.jpg
    ameristep 2.jpg
    53.4 KB · Visningar: 3,561
ANNONS