Annons

Göra Fotosidan bättre

Produkter
(logga in för att koppla)

xavslut

Avslutat medlemskap
Det finns ett antal signaler på att Fotosidan inte mår bra för tillfället. Jag själv har råkat ut för detta ett flertal gånger senaste tiden. Just nu är det inte kul att vara medlem!

Därför har jag nu satt mig ned för att hitta ett antal konkreta förslag till hur Fotosidan kan bli bättre som en stor mötesplats för alla fotointresserade.

1) Varje fotograf kan själv välja med att ta bort bildkommentarer som fotografen själv tycker inte utvecklar diskussionen kring de egna bilderna. Se "Ta bort"-funktionen i gästboken. Varje fotograf har då själv en aktiv roll i att plocka bort "klantiga" och "oseriösa" kommentarer! Bortplockade kommentarer påverkar givetvis möjligheten att lägga in egna bilder - se punkt 5...

2) Fotografen kan själv tacka hur mycket som helst för kommentarer som lämnas till de egna bilderna. Detta skapar tätare kontakt mellan medlemmarna! Men fotografens svar finns som samma funktion man hittar i gästboken. Fotografens svar kommer då inte heller upp i "Senaste bildkommentarer".

3) Slopa "Utställningar" som nu finns. Kalla det för album. Låt varje fotograf själv få välja om han/hon enbart vill ha kommentar till album/bilder eller både och!

4) Plocka bort betygen helt! Lägg i stället in funktionerna: TEKNIK, IDÉ, KOMPOSITION, ORIGINALITET och KÄNSLA. Här kan varje kommenterare bocka i de som kommenteraren själv tycker visar hur bilden kommunicerar. Antingen bocka i en, flera eller alla. Ingen rangordning eller poängsum - utan enbart indikationer på vilka grunnlag bilden kommunicerar. Givetvis ska det även vara möjligt för kommenterarna att inte bocka i några av dem.

5) Ändra helt i innehållspaketen vad gäller fri, brons, silver eller guldmedlemmar. Forslag från mig:
Fri medlem - 10 kommenterade bilder - 1 egen
Bronsmedlem - 10 kommenterade bilder - 3 egna
Silvermedlem - 10 kommenterade bilder - 4 egna
Guldmedlem - 10 kommenterade bilder - 5 egna

I tillägg till eventuella andra servicemöjligheter som nu finns. Ingen maxgräns alltså. I mitt förslag belönas kommentarer till andras bilder.

6) Gästbok i portfolion. Möjlighet för direkt kommunikation även där - som det idag finns på andras hemsidor. Portfolion kanske kan då vara än mer lockande i ett guldmedlemskap.

7) Avaktivering av passiva medlemmar. Kanske en uppdatering en gång i månaden - som exempelvis hotmail. Fotosidan har idag över 20 000 medlemmar - men det är ju egentligen enbart "på pappret"...

8) Anonymitet - nej tack! Om ett fotoforum ska förbättras måste anonymitetsmöjligheterna bort. Att gömma sig bakom pseudonymer eller falska/dubbla/fejkade medlemskap ökar möjligheterna för personangrepp o.l. Registrering av personnummer är en självklarhet. Möjligheterna för att fejka finns dock kvar - men det är svårare.

9) Lägga in en extrafunktion när man laddar upp en bild. som nu finns portfolio och bildkritik. Lägg till "diskussionstorg" (bättre namn finns kanske). Här finns möjligheten att lägga upp en bild under anonymt namn för öppen bilddiskussion. Efter ett tag (valfritt) finns möjligheten att byta bilden till vanlig bildkritik som vanligt. Max 1 bild pr medlem under anonymitet i taget.

10) Låt rapporteraknappen finnas kvar, den ger möjlighet att rapportera medlemmar som inte kan låta bli att hela tiden försöka skapa dålig stämning.

11) Plocka bort funktionen där det står amatörfotograf/frilans/yrkesfotograf. Det är i sanningens namn fullständigt oväsentligt för bilderna.

Moral: Behandla andra som man själv vill bli behandlad. Efterlyser större respekt mellan medlemmarna på Fotosidan.

Målsättning: Fotosidan ska vara en mötesplats för ALLA fotointresserade. Antingen det är gröna nybörjare, erfarna yrkesfotografer, kända/okända. Försök hitta möjligheter/komma med åtgärder som gör detta möjligt.

Min personliga känsla just nu: Fotosidan ligger idag mer på fotoklubbsnivå än högskolenivå. Profilen har den tiden jag varit medlem mer och mer utvecklats för att stärka känslan av fotoklubb. Där finns ingen mall för HUR man ska kommentera varandras bilder. Annat än att undvika elak ironi och personangrepp.

Så länge det finns ömsesidig respekt borde det vara öppet för var och en att kommentera bilder som man själv vill!

Fotohälsningar
Terje

Kul med lite konstruktiva förslag. Jag skall försöka besvara dem nedan. Vi har för övrigt redan i princip spikat agendan för det förändringar som kommer att ske inom kort. Kanske att vi tar och presenterar det före vi genomför det.

Terje skrev:
Det finns ett antal signaler på att Fotosidan inte mår bra för tillfället. Jag själv har råkat ut för detta ett flertal gånger senaste tiden. Just nu är det inte kul att vara medlem!
Tråkigt att höra. Dock håller jag inte med om att FS mår dåligt.

Därför har jag nu satt mig ned för att hitta ett antal konkreta förslag till hur Fotosidan kan bli bättre som en stor mötesplats för alla fotointresserade.

1) Varje fotograf kan själv välja med att ta bort bildkommentarer som fotografen själv tycker inte utvecklar diskussionen kring de egna bilderna. Se "Ta bort"-funktionen i gästboken. Varje fotograf har då själv en aktiv roll i att plocka bort "klantiga" och "oseriösa" kommentarer! Bortplockade kommentarer påverkar givetvis möjligheten att lägga in egna bilder - se punkt 5...

Nej, det förslaget bifaller jag inte. Jag tror def. detta innebär att hård kritik kommer att raderas och kvar kommer en mjäkig bildkritik med bara femmor vara kvar

2) Fotografen kan själv tacka hur mycket som helst för kommentarer som lämnas till de egna bilderna. Detta skapar tätare kontakt mellan medlemmarna! Men fotografens svar finns som samma funktion man hittar i gästboken. Fotografens svar kommer då inte heller upp i "Senaste bildkommentarer".

Tackande tycker jag inte fyller ngn funktion faktiskt. Jag personligen slutar läsa bildkritiker där fotografen ideligen tackar. Blir ingen rytm. Jag tycker att vi fortsätter med att tacka gnm att motkommentera istället. Det är ett mkt mer konstruktivt förslag

3) Slopa "Utställningar" som nu finns. Kalla det för album. Låt varje fotograf själv få välja om han/hon enbart vill ha kommentar till album/bilder eller både och!

Vi kommer att ändra albumtyper och kritiklogiken framöver.

4) Plocka bort betygen helt! Lägg i stället in funktionerna: TEKNIK, IDÉ, KOMPOSITION, ORIGINALITET och KÄNSLA. Här kan varje kommenterare bocka i de som kommenteraren själv tycker visar hur bilden kommunicerar. Antingen bocka i en, flera eller alla. Ingen rangordning eller poängsum - utan enbart indikationer på vilka grunnlag bilden kommunicerar. Givetvis ska det även vara möjligt för kommenterarna att inte bocka i några av dem.

Ja, betygen har jag sen länge velat ta bort. Därför finns mellanvägen att välja bort betyg på sina egna bilder. Tycker jag är en bra medelväg. Att kritisera genom dina förslag är det sätt som vi hade när vi lanserade, men det fungerade inte. Det upplevdes för komplicerat. Men vi kan ju skriva lite mer matiga artiklar utifrån dessa bregepp och länka in, så blir det lättare att ge konstruktiv kritik i löptexten

5) Ändra helt i innehållspaketen vad gäller fri, brons, silver eller guldmedlemmar. Forslag från mig:
Fri medlem - 10 kommenterade bilder - 1 egen
Bronsmedlem - 10 kommenterade bilder - 3 egna
Silvermedlem - 10 kommenterade bilder - 4 egna
Guldmedlem - 10 kommenterade bilder - 5 egna

I tillägg till eventuella andra servicemöjligheter som nu finns. Ingen maxgräns alltså. I mitt förslag belönas kommentarer till andras bilder.
Hmm. Ja, det var ju kreativt, men jag tror inte det fungerar, eftersom detta kommer att öka antalet "snygg bild" kommentarer. Jag tycker inte att det är mängden som är det viktiga utan kvaliteten.

6) Gästbok i portfolion. Möjlighet för direkt kommunikation även där - som det idag finns på andras hemsidor. Portfolion kanske kan då vara än mer lockande i ett guldmedlemskap.

Portfolion är till för att sälja bilder, och därför kommer vi inte att ha ngn gästbok där. Gästboken finns ju via medlemsprofilen.

7) Avaktivering av passiva medlemmar. Kanske en uppdatering en gång i månaden - som exempelvis hotmail. Fotosidan har idag över 20 000 medlemmar - men det är ju egentligen enbart "på pappret"...

Varför då? Hotmail gör det för att få plats med alla mailkonton, det problemet har inte vi.

8) Anonymitet - nej tack! Om ett fotoforum ska förbättras måste anonymitetsmöjligheterna bort. Att gömma sig bakom pseudonymer eller falska/dubbla/fejkade medlemskap ökar möjligheterna för personangrepp o.l. Registrering av personnummer är en självklarhet. Möjligheterna för att fejka finns dock kvar - men det är svårare.

Håller helt med! Vi har på senare tid blivit mkt hårdare på detta!

9) Lägga in en extrafunktion när man laddar upp en bild. som nu finns portfolio och bildkritik. Lägg till "diskussionstorg" (bättre namn finns kanske). Här finns möjligheten att lägga upp en bild under anonymt namn för öppen bilddiskussion. Efter ett tag (valfritt) finns möjligheten att byta bilden till vanlig bildkritik som vanligt. Max 1 bild pr medlem under anonymitet i taget.

Vi kommer att börja med Picture of the Week a la photo.net. Det tror jag blir en bra funktion.

10) Låt rapporteraknappen finnas kvar, den ger möjlighet att rapportera medlemmar som inte kan låta bli att hela tiden försöka skapa dålig stämning.

Vi har inga planer på att ta bort den.

11) Plocka bort funktionen där det står amatörfotograf/frilans/yrkesfotograf. Det är i sanningens namn fullständigt oväsentligt för bilderna.

Javisst är det det, men samtidigt en trevligt sätt att söka och kategorisera medlemmar. Detta syns ju inte heller under bilderna när man kritiserar. Vi behåller det.

Moral: Behandla andra som man själv vill bli behandlad. Efterlyser större respekt mellan medlemmarna på Fotosidan.

Målsättning: Fotosidan ska vara en mötesplats för ALLA fotointresserade. Antingen det är gröna nybörjare, erfarna yrkesfotografer, kända/okända. Försök hitta möjligheter/komma med åtgärder som gör detta möjligt.

Min personliga känsla just nu: Fotosidan ligger idag mer på fotoklubbsnivå än högskolenivå. Profilen har den tiden jag varit medlem mer och mer utvecklats för att stärka känslan av fotoklubb. Där finns ingen mall för HUR man ska kommentera varandras bilder. Annat än att undvika elak ironi och personangrepp.

Så länge det finns ömsesidig respekt borde det vara öppet för var och en att kommentera bilder som man själv vill!

Fotohälsningar
Terje

Ang Moral och Målsättning så är det precis vad vi alltid drivit Fotosidan efter. Så vi håller med. Det där med Fotoklubb förstod jag inte riktigt

Det där med Fotoklubb förstod jag inte riktigt

Vad som är konstruktiv kritik och vad som inte är det har ju redaktionen uttryckt ett antal gånger. Tankarna om vad som är konstruktivt och vad som inte för diskussionen framåt är olika. Att tänka traditionellt som det uttrycks från redaktionen är fotoklubbistiskt.

Det måste finnas uttrymme för olika nivåer av fotografer. Alla lägger inte upp bilder för att få teknisk kritik. Där finns de som lägger upp bilder för att se hur bilderna kommunicerar och som gärna vill ha en dialog kring detta till de egna bilderna!

Ett antal nej från dig till några av mina önskemål gör det svårt att utveckla Fotosidan och nivån på bilddiskussionerna.

Terje

Strålande förslag Terje!
Själv önska jag även funktionen att flytta bilder mellan albumtyper utan att först ta bort från "kritiker" och ladda upp på nytt i "portfolio"

Senast ändrad:
Terje skrev:

Vad som är konstruktiv kritik och vad som inte är det har ju redaktionen uttryckt ett antal gånger.

Hmm. Jag blir lite osäker på vad du menar. Jag har inget minne av att vi diskuterat detta. Exemplifiera, så skall jag svara.

Terje skrev:

Ett antal nej från dig till några av mina önskemål gör det svårt att utveckla Fotosidan och nivån på bilddiskussionerna.

Terje

Nja, det kan väl knappast vara så att bara för att några av dina förslag inte bifalles så kommer fotosidan inte att utvecklas. Så strikt kan det knappast vara. Flera av dina förslag har ju varit uppe på tapeten tidigare, och vi har lyssnat.

Jag skall skriva ner vad vi kommer att göra i ett litet dokument.

Jag är inte ensam...

1) ...med att ha kontroll över bländaren...
2) ...med att ha kontroll över slutaren...
3) ...med att ha kontroll över exponeringen...
4) ...med att ha kontroll över kompositionen...
5) ...med att få bilden precis dit jag vill...

Vad jag inte har kontroll över...

1) ...vad bilden säger till andra...
2) ...vad bilden väcker för reaktioner...
3) ...vad bilden väcker för känslor...
4) ...att bilden kan beröra andra...
5) ...hur bilden kan inspirera andra...

Terje

Terje skrev:
...

Terje

För vem?
Jag tycker att några av förslagen var bra, andra usla och några var jag likgiltig inför. Det finns säkert andra som har andra åsikter men en persons förslag är väl knappast likställt med en allmängiltig utveckling.

elmfeldt skrev:
Nja, det kan väl knappast vara så att bara för att några av dina förslag inte bifalles så kommer fotosidan inte att utvecklas. Så strikt kan det knappast vara. Flera av dina förslag har ju varit uppe på tapeten tidigare, och vi har lyssnat.

Jag skall skriva ner vad vi kommer att göra i ett litet dokument.

Så fungerar verkligen inte jag David! Jag tillmötesgår mer än gärna andra ännu bättre förslag som kan stärka de visioner jag önskar i slutändan. Det är vad Fotosidan blir i slutändan som är det intressanta. Om andra har bättre förslag så välkomnar jag dessa mer än gärna...

Terje

Terje skrev:
Så fungerar verkligen inte jag David! Jag tillmötesgår mer än gärna andra ännu bättre förslag som kan stärka de visioner jag önskar i slutändan. Det är vad Fotosidan blir i slutändan som är det intressanta. Om andra har bättre förslag så välkomnar jag dessa mer än gärna...

Terje

Ok. tyckte väl att din forumlering var väldigt elitistiskt formulerad, och kände inte igen dig, men nu förstår jag bättre.

Riktigt jäkla bra förslag, Terje!

Men vad tråkigt det måste vara att som i Terjes fall efter att verkligen ha tagit tag i problemen och helt konstruktivt bidragit med enormt välformulerade och kanonbra förslag att göra fotosidan till ett mycket bättre och smidigare community direkt få nej efter nej av, ursäkta uttrycket, bromsklossen David. Inte ens ett tack.

Är det verkligen så svårt att se ett steg längre? Bort med inaktiva medlemmar, de fyller ändå ingen annan funktion än att kunna skryta med "fotosidan - över 20 000 medlemmar". Fånigt. In med idéer från Terje m fl som skulle göra fotosidan så mycket mer vettig och intressant (läs: fler betalande medlemmar läs: mer pengar till red). Jag skulle själv gärna slänga upp en femhundring eller två per år om jag kände att jag ut nånting mer av det. Just nu tycker jag Silver känns tillräckligt för vad jag får tillbaka.

Jag tror ganska säkert att de som tidigare var idésprutor här börjar tappa motivationen. Varför ge bort riktigt bra idéer och lösningar gratis när ingenting ändå händer. Fler än jag börjar nog ta reds ständigt återkommande "vi ska..." och "vi har tittat..." med en nypa salt.
Tack för ordet, jag behövde få ur lite av min irritation :)

elmfeldt skrev:
Ok. tyckte väl att din forumlering var väldigt elitistiskt formulerad, och kände inte igen dig, men nu förstår jag bättre.

Undrar varför jag kan missuppfattas, när jag ett flertal gånger tidigare uttryckt mig hur jag fungerar. Elitistisk? Jag? Aldrig!!!

Terje

Terje skrev:
"Varför laddade du upp denna bilden?"

Inte konstruktivt!

Terje

Kul att du plockar fram den enda bilden med en sån formulering. Du framställer mig verkligen som en person som bara ställer sådana frågor. Jag hoppas att det inte är den formuleringen som du bygger fotoklubbsresonemanget kring.

För övrigt så var väl den frågan ytterst berättigad? Vi har ju bestämt att vi skall ha ett syfte och kunna besvara det? Och jag undrade vad syftet var. Varför skall man inte få fråga det?

bjanha skrev:
Riktigt jäkla bra förslag, Terje!

Men vad tråkigt det måste vara att som i Terjes fall efter att verkligen ha tagit tag i problemen och helt konstruktivt bidragit med enormt välformulerade och kanonbra förslag att göra fotosidan till ett mycket bättre och smidigare community direkt få nej efter nej av, ursäkta uttrycket, bromsklossen David. Inte ens ett tack.

Är det verkligen så svårt att se ett steg längre? Bort med inaktiva medlemmar, de fyller ändå ingen annan funktion än att kunna skryta med "fotosidan - över 20 000 medlemmar". Fånigt. In med idéer från Terje m fl som skulle göra fotosidan så mycket mer vettig och intressant (läs: fler betalande medlemmar läs: mer pengar till red). Jag skulle själv gärna slänga upp en femhundring eller två per år om jag kände att jag ut nånting mer av det. Just nu tycker jag Silver känns tillräckligt för vad jag får tillbaka.

Jag tror ganska säkert att de som tidigare var idésprutor här börjar tappa motivationen. Varför ge bort riktigt bra idéer och lösningar gratis när ingenting ändå händer. Fler än jag börjar nog ta reds ständigt återkommande "vi ska..." och "vi har tittat..." med en nypa salt.
Tack för ordet, jag behövde få ur lite av min irritation :)

Björn jag har alltid sett fram mot konstruktiva förslag, och jag skriver därför "Kul med lite konstruktiva förslag.." högst upp, just för att visa på att det alltid är uppskattat. Jag menar verkligen inte att dissa.

Vi är fullt medvetna om att vi lägger efter. Det känns tråkigt att säga "vi ska..". Ber om ursäkt för det!

Det där med inaktiva förstår jag faktiskt inte alls. Varför skulle det bli bättre om man tog bort dem? Däremot kan man ju diskutera att ta bort "gamla" bilder enligt ngn smart algoritm.

Björn, vi förkastar väl inte förslag rakt av? I vår förslags/buggdatabas har vi idag 62 förslag på förbättringar och felrapporter.

Vissa av dessaa förslag, som att radera kommentarer själv, har varit uppe till mycken diskussion tidigare och konsensus har då varit att det inte skulle ge önskad effekt.

Vissa av förslagen från medlemmar är dessutom diametralt motsatta i funktion och effekt; vi kan ju inte bara sätta oss och hacka till en efter en utan eftertanke. Så någon kommer tyvärr alltid tycka att man inte får gehör för sitt förslag.

En del av dessa förändringar är dessutom rejält komplexa att skruva till, Jobbade man med detta på dagtid skulle det ske förändringar fortare, men där är vi inte än.

Hela diskussionen runt hur många passiva medlemmar det skall finnas förstår vi inte. Hur påverkar det sajten negativt? Om vi kan nå 20 000 personer med vårt nyhetsbrev är det bra, för det kan ge en extra inkomst via annonser - som i slutändan används för att bygga bättre sajt.

jag kommer nog inte att ge några fler förslag och ideer till fotosidan. inte av ngr sura principskäl utan för att jag upplever inte att man får ngt gensvar från er. skrev två konkreta förslag i forumet under "fotosidan.se"
men ingen från redaktionen skrev någonting. känns som ni kunde skrivit " vi har mkt nu och har inte möjlighet att just nu ta till oss dessa förslag" eller " tack för förslagen men vi tror nog inte att de är så bra därför att..."
eller vad som helst. nu tolkar jag det som att ni tyckte att mina förslag var så idiotiska eller dumma så att de inte ens var värda att svara på. typ. sen rycker ni in fortare än kvickt vad gäller andra inlägg. det får en att undra givetvis. det kanske är jag som uttrycker mig underligt och oseriöst. men förslagen var menat som seriösa.

ingen är felfri, inte ni heller, ni kan inte läsa alla trådar det förstår jag mkt väl, men just "fotosidanforumet" förväntar man sig att ni liksom ska stå lite beredda.

slutligen vill jag säga att det finns saker ni gör mycket bra också. men lite snopet känns det när ingen gör en ansats till att svara när man lägger fram konkreta förslag. det ger liksom inga positiva signaler.

ariadne skrev:
jag kommer nog inte att ge några fler förslag och ideer till fotosidan. inte av ngr sura principskäl utan för att jag upplever inte att man får ngt gensvar från er. skrev två konkreta förslag i forumet under "fotosidan.se"
men ingen från redaktionen skrev någonting. känns som ni kunde skrivit " vi har mkt nu och har inte möjlighet att just nu ta till oss dessa förslag" eller " tack för förslagen men vi tror nog inte att de är så bra därför att..."
eller vad som helst. nu tolkar jag det som att ni tyckte att mina förslag var så idiotiska eller dumma så att de inte ens var värda att svara på. typ. sen rycker ni in fortare än kvickt vad gäller andra inlägg. det får en att undra givetvis. det kanske är jag som uttrycker mig underligt och oseriöst. men förslagen var menat som seriösa.

ingen är felfri, inte ni heller, ni kan inte läsa alla trådar det förstår jag mkt väl, men just "fotosidanforumet" förväntar man sig att ni liksom ska stå lite beredda.

slutligen vill jag säga att det finns saker ni gör mycket bra också. men lite snopet känns det när ingen gör en ansats till att svara när man lägger fram konkreta förslag. det ger liksom inga positiva signaler.

Det är abslout meningen att ALLA inkomna frågor undringar i detta forum ganska omgående skall få svar. Det var olyckligt att du inte fått svar. Jag letade efter vilka du menade, men hittade inte riktigt vilka du tänkte på. Länka så tar vi genast tag i det!

ANNONS
Götaplatsens Foto