Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Göra om bild till väggmålning?

Produkter
(logga in för att koppla)

lagus

Aktiv medlem
Tänkte göra en väggmålning hemma. Så nu undrar jag om någon har tips på hur man gör om bilden i PS till "väggmålningsformat" dvs så bilden går i två färger.

Exempel på hur jag menar:

Bilagor

• tmv1.jpg
    tmv1.jpg
    30.1 KB · Visningar: 1,146
I menyn i photoshop finns ett val som heter adjustments välj sedan treshold (Vad det heter på svenska veta jag inte) I detta verktyg kan du då tala om var gränsen mellan svart och vit skall ligga. När du satt detta så måste du nog också "städe" bilden genom att ta bort pixlar lite här och var.

Det abdra sättet att göra detta är att använda Illustrator om du har senaste versionen, hä'r finns då en funktion som heter livetrace.

Aha, tack för tipset! Det funkade bra :) Nu är det finslipning som gäller. Ska få bort så mycket detaljer som möjligt utan att förstöra bilden. Lite jobbigt hår bara, kanske ska välja en bild med Joe Satriani istället (flintis) :D

Bilagor

• jimi_hendrix.jpg
    jimi_hendrix.jpg
    58.5 KB · Visningar: 952
Testa att lägga på blur så att de fina detaljerna försvinner och sedan justera levels så att du får skarpa kanter igen. - På bilden du fått efter threshold dvs...

Här är ett exempel som jag hastade ihop - man kan justera för mer eller mindre detaljer genom att ändra blur och levelsjusteringen. Dra ihop reglagen i levelsjusteringen för att bli av med blurret.

du har förlorat en hel del nyanser i bilden... Hur skall du göra väggmålningen? Ett tips är projektion mot väggen och måla av.

Bilden har ju bara två nyanser från början ;-)

Skämt åsido - han ville ju få bort så mycket detaljer som möjligt - det är ju hur som helst lätt att välja om man vill ha mer eller mindre av den varan med metoden jag beskrev.

Desto mindre blur - desto mer detaljer kvar.
Justera fältens tjocklek med levels.

I photoshop tar du Filter - Skiss - Stämpel, så har du ett par parametrar att dra i där tills du får det du vill ha. Perfekt för detta ändamål.

ANNONS
Götaplatsens Foto