Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gammal film? Användbart?

Produkter
(logga in för att koppla)

POKI

Aktiv medlem
Jag har kommit över en del gammal film. Fujicolor iso 800 som har används i press.

Bäst före datum var år 2000, alltså 5 år gammal... Sedan nyskick har filmen förvarats i frys.

Har inte hunnit prova filmen än, men är det någon som har en aning om hur länge film håller sig??

Tacksam för svar!

/Marcus

POKI skrev:
Jag har kommit över en del gammal film. Fujicolor iso 800 som har används i press.

Bäst före datum var år 2000, alltså 5 år gammal... Sedan nyskick har filmen förvarats i frys.

Har inte hunnit prova filmen än, men är det någon som har en aning om hur länge film håller sig??

Tacksam för svar!

/Marcus

jag läste ett test i nu tyvärr nedlagda Modern Photography där man menade att frysen förlängde hållbarheten med upp till 3 år och kylskåp upp till 3 månader. Du kan ju testa en rulle jag har själv fått en två rullar film under våren av Fuju ISO 800 Press.
De två rullarna fungerade bra trots okänt bäst före datum.

/Mikael

ANNONS
Götaplatsens Foto