Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gammal film...?

Produkter
(logga in för att koppla)

d.torell

Medlem
Jag fick ett gäng T-Max 100 av en kamrat som fotograferade förr i tiden. Den har uppenbarligen legat (oklart under vilka förhållanden) ett bra tag och bäst-före-datumet är februari 2006. Vad tror forumet om att fota med den? Själv vet jag inte alls vad jag kan förvänta mig.

Det brukar inte vara några som helst problem att fota med utgången svartvit film. Filmen kanske tappar lite i ljusstykra, men annars bör det inte vara några problem.

Kan vara värt att testa en film, S/V film håller bättre än färgfilm,men som sagt var det beror mycket på hur den har förvarats..

Har filmen förvarats mörkt och svalt bör den kunna hålla långt efter bäst före datumet.

Sen är det många som vill använda gammal film för det kan ge bilderna intressanta egenskaper. Dock tror jag det då handlar om film där det gått mer än 10 år efter bäst före datumet.

Jag har plåtat Plus-X utgången 2006 utan problem. Använd angivet ISO-tal, filmen har inte åldrats tillräckligt mycket om den förvarats rätt.

Jag fick ett gäng T-Max 100 av en kamrat som fotograferade förr i tiden. Den har uppenbarligen legat (oklart under vilka förhållanden) ett bra tag och bäst-före-datumet är februari 2006. Vad tror forumet om att fota med den? Själv vet jag inte alls vad jag kan förvänta mig.

Köpte en filmladdare och där satt i Tmax 100 utgången 2000 och den filmen funkar utmärkt.

ANNONS
Götaplatsens Foto