Annons

Gatufoto i staterna

Produkter
(logga in för att koppla)

Carl Andersson

Avslutat medlemskap
På vilket sätt skiljer sig reglerna i USA mot Sveriges när det kommer till gatufoto (men också fotograferande i övrigt)? Kan personer be en att radera bilder från minneskortet/ta ut rullen om de har blivit fotograferade? I Sverige är det ju nästan fritt fram att fota var, när och hur du vill (iaf enligt lagboken, inte enligt "vanligt folk").

Största skillnaden är att i USA så är sannolikheten högre att dom som du irriterar med din kamera antingen bär vapen eller är påverkade av diverse kemikalier. Ibland både och.

Bortsett från det så tror jag reglerna är ungefär desamma, du får i princip fota vad och vem som helst. Det är dock vanligare att bli ifrågasatt av allmänhet och mer eller mindre officiella poliser om man får tro det man läser i olika forum.

Jag har aldrig haft några problem med människor när jag varit i USA, det är bara att fota på. Iaktag försiktighet i vissa områden såklart men generellt så är USA ett väldigt säkert land. Jag har aldrig någonsin känt mig hotad där.
Däremot så är det fotoförbud på många ställen. Om det finns stöd i lagen eller inte vet jag inte men utanför många offentliga byggnader, köpcentrum, banker o.s.v har jag varit med om att vakter kommer fram när dom ser att man har kamera med sig och informerar om att man inte får fotografera utan tillstånd. Ofta brukar det lösas om man förklarar sina avsikter med fotograferingen. Däremot är det ingen idé att släpa med sig stativ i USA, det brukar vara totalförbjudet inomhus och i stadsmiljöer och ärligt talat skulle jag inte vilja bli stämd av en klumpig Amerikan som snubblat på mitt stativ så det brukar jag lämna hemma!

Tror det var K-Special som förra året någon gång, visade ett program om och med en amerikansk gatufotograf. Han knallade omkring på Manhattan och tog bilder på folk han mötte på trottoaren bara från typ en halvmeters håll. Folk reagerade som vanligt, det vill säga nästan inget alls, eftersom situationen var förbi innan de hann reagera.
Min erfarenhet av pundare, närmast från Stockholm i julas, är att om du riktar kameran mot öster och de står i väster så kan de irritera sig över att du fotograferar dem. I stort sett omöjligt att gardera sig mot, alltså.

Tror det var K-Special som förra året någon gång, visade ett program om och med en amerikansk gatufotograf. Han knallade omkring på Manhattan och tog bilder på folk han mötte på trottoaren bara från typ en halvmeters håll. Folk reagerade som vanligt, det vill säga nästan inget alls, eftersom situationen var förbi innan de hann reagera.

Kan det vara denna typen som du syftar på?
http://www.youtube.com/watch?v=kkIWW6vwrvM

Jag är ett stort fan av hans stil, men är lite osäker på om det skulle gå hem här i Malmö.

Jag hade Gildens namn i bakhuvudet när jag skrev inlägget, men var inte säker. Nu är jag helt säker på att det inte var honom jag tänkte på. Men det spelar mindre roll, klippet understryker i alla fall mitt påstående om att det inte är så farligt eller olagligt att fota "vanligt" folk på gatan i USA, inte ens på Manhattan, New York.

.. att det inte är så farligt eller olagligt att fota "vanligt" folk på gatan i USA, inte ens på Manhattan, New York.

Manhattan är nog en av de liberalare platserna när det gäller sådant. Provar man i mellanvästern kam man nog få värre reaktioner, även om det antagligen även där inte är så farligt eller lolagligt.

ANNONS
Götaplatsens Foto