Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Glas eller spegelprisma?
- Trådstartare Linmajon
- Start datum
Linmajon
Aktiv medlem
Jag tror alla nya, billiga kameror har det. EOS300, Dynax5 har det. EOS1, EOS3 har det inte.jimh skrev:
Vilka kameror har spegelprisma?
a_mattsson
Aktiv medlem
Linmajon skrev:
Det sägs ju att de massiva (tyngre) pentaprismat som sitter i dyrare SLR-kameror är bättre än spegelprismor i billigare kameror. Vet någon om det är sant och isåfall varför? Är det lättare att slipa ett prisma exakt än att montera speglar kanske?
Ett pentaprisma stjäl inte lika mycket ljus som ett spegelprisma, dvs sökaren blir ljusstarkare. Ett glasprisma använder ljusets egenskaper då det passerar material med olika optiska egenskaper, brytningsindex för att skapa toalreflektion, vilket ger en försumbar ljusförlust. I ett spegelprisma förloras mycket ljus vid varje spegling, vilket ger en mörkare sökarbild.
Aha, det visste jag inte.
En snabb sökning ger vid handen att speglar är sämre för att ljuset färdas längre i luft. I ett prisma uppstår ljusförlusterna främst vid kontaktytor mellan luft och glas, dvs 2 st. I spegelprismat avtar ljusstyrkan med kvadraten på avståndet för varje millimeter ljuset måste färdas mellan speglarna.
Mattsson var snabbare
En snabb sökning ger vid handen att speglar är sämre för att ljuset färdas längre i luft. I ett prisma uppstår ljusförlusterna främst vid kontaktytor mellan luft och glas, dvs 2 st. I spegelprismat avtar ljusstyrkan med kvadraten på avståndet för varje millimeter ljuset måste färdas mellan speglarna.
Mattsson var snabbare
a_mattsson
Aktiv medlem
Vi kompletterade varandras information bra. Men...
Kan avståndet som ljuset färdas inne i kameran ha någon större betydelse? Att ljusstyrkan minskar med kvadraten av avståndet stämmer. Men för det mesta när jag fotografer så är mina motiv så långt borta, så att inte borde göra någon skillnad om ljuset färdas en cm extra i prismat ;-)
jimh skrev:
I spegelprismat avtar ljusstyrkan med kvadraten på avståndet för varje millimeter ljuset måste färdas mellan speglarna.
Kan avståndet som ljuset färdas inne i kameran ha någon större betydelse? Att ljusstyrkan minskar med kvadraten av avståndet stämmer. Men för det mesta när jag fotografer så är mina motiv så långt borta, så att inte borde göra någon skillnad om ljuset färdas en cm extra i prismat ;-)
Linmajon
Aktiv medlem
Mja, det undrar jag. Ljuset försvagas inte alls så länge inget absorberar en del av ljuset (fotonerna). Visst är det luft i spegelprismat men bara några centimeter, och massivt glas absorberar dessutom ännu mer ljus. Det är nog förluster i reflexionen som spökar, som Mattson säger...jimh skrev:
...I spegelprismat avtar ljusstyrkan med kvadraten på avståndet för varje millimeter ljuset måste färdas mellan speglarna.
Mattsson var snabbare![]()