Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

GPS Tracker för foton

Produkter
(logga in för att koppla)

Arne E

Aktiv medlem
Jag antar att du menar GPX-filen som lagrar alla rutter i en fil (Garmin/GPX/Current.gpx på min Nuvi 205). Det finns även en dold funktion som lagrar GPS rådata.
]
Ja jag menar current.gpx filen.

Dessa är inte filtrerade eller anpassade till aktuella vägar och loggar med tätare intervall. Se följande länk för en beskrivning hur man kommer åt denna:
http://www.gpspassion.com/upload2/HiddenTrackLogHowTo.pdf
Tack för den mycket intressanta länken

/Arne
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Picasa strippar bilderna på GeoTaggar?

Använder idag dels DG Manager.NET och GeoSetter för att tagga bilderna från mina Olympus-kameror. Bägge verktygen har en viewer för att geografiskt visualisera var bilderna tagits.

Jag har ofta behov av att visa en annan part var de olika bilderna tagits, så provade Picasa Webalbum. Tyvärr ser det ut som om de uppladdade bilderna strippas på EXIF-data, men att viss "Fotoinformation" ändå presenteras i en tabell, typ Sidecar files. Irriterande att det finns rader för både Latitud/Longitud, men att det står att den informationen saknas!

Kanske kräver Picasa en viss formatering av GPS koordinaterna?

Det finns dock en workaround i Picasa:
Byter man från "Albumvyn" till "Kartvyn", så kan man medelst drag and drop placera bilderna manuellt ut i geografin. Tyvärr tappar man då den ursprungliga precisionen i koordinat-angivelserna.

1. Har någon av er kunnat ladda upp bilder till ett Picasa-album med bibehållen geotag-info?

2. Finns det någon annan möjlighet att dela ut en kartbild med fotoplatserna utlagda?
-Photobucket kanske?

Tacksam för tips!
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Fick tips om svaret under Inställningar > Sekretess och Behörigheter:
Platser: Kartlägg automatiskt foton om de innehåller platsdata.

Nu fungerar Picasa & Google Earth som det ska.

Tack!
 

Bussmicke

Aktiv medlem
GlobalSat DG-100 GPS Data Logger + Receiver
Hur gör man på resa då?
Om man är borta några dagar eller kanske en vecka, hur sparar man datat så man kan geotagga när man kommer hem?

Dess spårminne 60000 spårpunkter, hur länge motsvarar det?
Flera dagars fotande?
Kan man se på enheten hur mycket minne det är kvar? Måste gå att se om det är halvfullt eller när det börjar bli fullt.
 

Agent00soul

Aktiv medlem
Hur gör man på resa då?
Om man är borta några dagar eller kanske en vecka, hur sparar man datat så man kan geotagga när man kommer hem?

Dess spårminne 60000 spårpunkter, hur länge motsvarar det?
Flera dagars fotande?
Kan man se på enheten hur mycket minne det är kvar? Måste gå att se om det är halvfullt eller när det börjar bli fullt.
Om du kör på en smartphone är det bara att spara till fil på SD-kortet med jämna mellanrum. Ett par gånger om dagen räcker. Vill du inta ta plats på telefonen kan du tanka över till molnet med tex. Dropbox. Då får du automatiskt över det till din stationära dator när du kommer hem.
 

Per S

Aktiv medlem
Någon som testat jobon och kan uttala sig om den?
Jag har GPS-loggaren Bilora GT-10, som är identisk med Jobos loggare. Den är lite speciell eftersom den enbart aktiveras när den sitter monterad i kamerans blixtsko när man tar en bild. Det går att dock att lagra en position manuellt genom att trycka på en liten knapp.

Biloran "vaknar" momentant när man tar en bild. Det finns inte ens en strömbrytare. Den inbyggda strömkällan räcker i dagar och kanske veckor innan den behöver laddas upp igen, något som man gör via en USB-kabel.

Enheten kan lagra upp till 2000 positioner innan den måste tömmas på sitt innehåll. Det svarar alltså mot 2000 bilder. Via USB-kabeln för man över positionsdata till datorn, och sen synkas bilderna med positionerna med hjälp av ett program som kommunicerar med en server någonstans, gudvetvar. Det förutsätter att bilderna dessförinnan har förts över till en mapp i datorn innan man kör programmet.

Det finns alltså två förutsättningar som måste vara uppfyllda: 1) man måste ha installerat programmet i sin dator (PC eller Mac), och 2) man måste ha en uppkopplad internetförbindelse.

Det här låter kanske invecklat, men det är faktiskt väldigt enkelt i praktiken. En enorm fördel är att Biloran inte behöver synkas med kamerans klocka. Biloran tidsstämplar nämligen inte tidpunkten när bilderna togs, utan istället intervallen mellan dem. Sen pusslar datorprogrammet ihop intervallen med de tidsstämplar som finns i bildernas Exif-data.

Det fungerar faktiskt väldigt bra. En extra bonus är att man kan ställa in programmet på att komplettera positionsdata med uppgifter om närbelägna sevärdheter (allmänna badplatser, sjukhus, hotell, kyrkor, sammanlagt 16 valbara kategorier) inom ett avstånd av upp till 5 kilometer från platserna där bilderna togs.

Onoggrannheten varierar (när det gäller mina bilder) mellan 0 och 30 m. Det är fullt acceptabelt för min del.

Positionsdata kan man sen se på de kartor (Google Maps/Earth) som finns tillgängliga via program som Lightroom 4.x och Zoner Photostudio.

Jag köpte min Bilora GT-10 från Fotofyndet:
http://fotofyndet.se/

Här finns ett test på tyska:
http://gothic360.wordpress.com/2011/08/19/bilora-photo-geotagger-gt-01-test/
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Har fått den idag, tog ett tag innan jag begrep hur jag skulle få den att funka.
Måste komma på hur man får ut Gpx-filen
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Med medföljande program Data Logger PC Utility gick det inte att få Gpx men väl med de andra programmet DGManager gick det.
 

Knight Palm

Aktiv medlem
DG-100 konfigurering

Hur gör man på resa då?
Om man är borta några dagar eller kanske en vecka, hur sparar man datat så man kan geotagga när man kommer hem?

Dess spårminne 60000 spårpunkter, hur länge motsvarar det?
Flera dagars fotande?
Kan man se på enheten hur mycket minne det är kvar? Måste gå att se om det är halvfullt eller när det börjar bli fullt.
Du kan konfigurera DG-100 så att den uppdaterar med nya spårpunkter givet vissa villkor, det finns tre lägen.
Jag har läget A för apostlahästarna, B för bil, och C för cykel på min logger.

Tyvärr måste man ha en applikation på sin PC för att se status på minnesanändningen hos data loggern. Så visst blir man nervös på en veckoresa utan tillgång till datorn. Glömmer man stänga av loggern nån dag i läget logga vid bestämda tidsintervall så är man ju rökt. Däremot loggas ingen spårpunkt om man inte rör sig över en viss hastighet eller rör sig bort från den senaste spårpunkten med ett visst antal meter.
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Ett ännu enklare program till DG-100

Med medföljande program Data Logger PC Utility gick det inte att få Gpx men väl med de andra programmet DGManager gick det.
Jag kan rekommendera DG-100 Toolbox 1.2.3.169 som finns att ladda hem här:
http://sourceforge.net/projects/dg100toolbox/
http://www.softpedia.com/get/Others/Miscellaneous/DG-100-Toolbox.shtml
http://www.gpspassion.com/forumsen/topic.asp?TOPIC_ID=137863

"DG-100 Toolbox is specially developed to be a lighter and more straightforward instrument to configure and extract data from the GlobalSat DG-100"
 

Knight Palm

Aktiv medlem
GPX & KML export från Data Logger PC Utility

Med medföljande program Data Logger PC Utility gick det inte att få Gpx men väl med de andra programmet DGManager gick det.
Jo, det går!
Men det är ett ologiskt arbetsflöde, du kan leta i evighet efter en Export-meny, om inte du kommer på den rätta vägen (lite av en Rubiks kub kanske...):

File > Select All Files
Map > View Points
File > Export > GPX File...|KML File...|...|
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Får kika på dina länkar och tips i morgon. Tänkte ut och åka stadsbuss och ta några ströbilder i morgon om vädret tillåter.
Får komma ihåg att ändra läge när jag går av bussen och vice versa.
På resa kan man ju stänga av loggern om man inte ska röra sig mer för dagen.

//Bussmicke
www.bussmicke.se
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Jo, det går!
Men det är ett ologiskt arbetsflöde, du kan leta i evighet efter en Export-meny, om inte du kommer på den rätta vägen (lite av en Rubiks kub kanske...):

File > Select All Files
Map > View Points
File > Export > GPX File...|KML File...|...|
Tack vännen. DG-100 är en sjukt kul leksak i komb. med LR4 och Sony RX100/Oly OM-D.
Väldigt användbart om man glömmer anteckningsboken hemma
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Hur lång tid tar det för er att få DG-100 att fixera/låsa(?) GPS-position?
För min tog det 12 minuter innnan GPS-positionen var låst och gröna lampan började blinka.
 

PMD

Aktiv medlem
Det låter lite mycket. Det var rätt länge sen jag använde min DG-100, men jag har för mig att den oftast lyckades få en fix snabbare än så. Tar det så där lång tid varje gång? Är det inomhus eller utomhus?
 

reboot81

Aktiv medlem
Hittar en del intressanta GPS-loggare från Holux på ebay.com.

Tex M-241 för 450kr inkl. frakt.
Lite kortare drifttid (12h) än andra, men eftersom den tar AA batteri är det lätt att lösa.
39g utan batteri, borde gå att montera på en blixtsko och sätta uppe på kameran... kommande projekt!
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Det låter lite mycket. Det var rätt länge sen jag använde min DG-100, men jag har för mig att den oftast lyckades få en fix snabbare än så. Tar det så där lång tid varje gång? Är det inomhus eller utomhus?
Inomhus, vid fönstret.
Får testa balkongen nästa gång
 
ANNONS