Annons

gränsen mellan amatörfotograf och fotograf

Produkter
(logga in för att koppla)

hornavan

Aktiv medlem
Personligen tycker jag amatörfotograf låter väldigt illa. Varför inte hobbyfotograf? Jag vet många som bara fotar på fritiden men tar mycket bättre bilder än yrkesfotografer.

Yrkesfotograf och hobbyfotograf borde det vara. Alternativt bara fotograf. Båda kategorier har ju med bilder att göra.
Oavsett din uppfattning så betyder amatör ”En som älskar”.
Amatörfotograf är en person som älskar fotografi; fint tycker jag-:)
 

Bengf

Aktiv medlem
När jag jobbade i järnverket så språkade jag med en klok kille om att det då var vanligt att en del ville nämna en titel i telefonkatalogen ( vi hade tjocka sådana en gång i tiden ) det fans så klart många titlar att nämna, man kunde vara planare tex eller dra till med Planmästare, på sätt och vis blev en del mycket duktiga med åren, plåten hade olika tjocklekar, kvaliteter, längd och bredd vilket påverkade arbetet och sättet att plana. Kloka kompisen tyckte att det räckte bra med att skriva Järnverksarbetare i katalogen, köra med titlar gillade han inte, lite onödig högfärd tyckte han. Lokala allsvenska fotbollsspelare som kom med i violaskarna med bild och populärt att samla bilder, dom hade så klart lite fina titlar, Kontrollant var inte ovanligt det såg snyggt ut också. ( en del var kontrollanter också )
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
När jag började på Riksförsäkringsverket var alla kollegorna på avdelningen titulerade Avdelningsdirektör. Alla - utom avdelningschefen, avdelningssekreteraren och de tre enhetscheferna.
Men vi tilltalade varandra vid namn.
 

Gunnar D

Aktiv medlem
När jag började på Riksförsäkringsverket var alla kollegorna på avdelningen titulerade Avdelningsdirektör. Alla - utom avdelningschefen, avdelningssekreteraren och de tre enhetscheferna.
Men vi tilltalade varandra vid namn.
Kul!
Jag avböjde ett anställningserbjudande på en myndighet/ verk för länge sedan p g a lågt lönerbjudande, då fick jag kommentaren "-men, du blir ju byrådirektör" :)
 
ANNONS