Annons

Gråpunkt, vitpunkt, svartpunkt. I vilken ordning?

Produkter
(logga in för att koppla)

erro.se

Aktiv medlem
Spelar det någon roll i vilken ordning man sätter vit, grå och svartpunkt? Tänker här alltså på Levels/Nivåer i Photoshop.

Om jag först justerar färgstick med gråpunkts-pipetten och sedan sätter vit- och svartpunkter, blir då gråpunkten "omjusterad"?

Eller spelar det ingen roll?

Det blir ofta en omjustering, ja.

Spelar ingen roll egentligen vilken ordning du gör det i, men, mitt mantra är; största felet fixas först.

Är det ett tydligt färgstick, ta gråpipetten först.
Är kontrasten klart fel, ta svart och vitpunkt först.

OK, har inte testat detta riktigt själv ännu men... då borde man ju kunna sitta och justera punkter i oändlighet?

Först fixar jag färgsticket, och sen svart- och vitpunkt. Sen måste jag omjustera gråpunkten lite. Och efter det omjustera vit- och svartpunkterna igen. Och igen. Och igen.

Eller blir skillnaderna så små efter den första justeringen att det är försumbart kanske?

Kort svar: Inte en aning (Var nyss nej)

Långt svar: Gråpunktspipetten sätter egentligen inte gråpunkten utan justerar bara så att det inte blir något färgstick i just den punkten (även om det inte är 18/12% grått).
Svart- och vitpunktspipetten ändrar ju så att de värdena blir just svarta och vita. Även om det påverkar den punkt du funderar på att sätta gråpunkten mot, så kommer det ju iaf vara samma pixel du väljer att ha grå. Alltså görs samma totala justering även om det blir i en annan ordning.

Ehrm, nu trasslade jag till det lite, men jag slutar just på jobbet, så jag har inte lust att skriva om det ;) [Äntligen helg!] Hoppas det går att tolka iaf.

Edit: Insåg just att det kanske var lite för hastigt skrivet ändå. Om man sätter gråpunkten först, skulle ju svart- och vitpunkterna ändra även det värdet, om inte nivåverktyget håller ordning på vilken pixel man valt som grå. Vet inte riktigt om det är så "smart".

Senast ändrad:
Nja.. det där sättet blir inte helt lyckat, tycker jag det låter som. För det första så ska man ju vara medveten om att såfort du justerar svart/vitpunkt in över histogrammet, så förlorar man information i bilden. Färgsticket bör ju bara justeras en gång, för att sedan sätta bit och svartpunkt (om det behövs).

Själv har jag börjat köra med en grej som heter whibal, som är 4 st plattor i vit, svart, 18% samt en något ljusare grå, som tydligen ska vara bra till digitalkameror.

Bilagor

• auto.jpg
    auto.jpg
    44 KB · Visningar: 1,545
Här är samma bild, kameran inställd på glödlampsbelysning, vilket var det ljus som rådde.

Bilagor

• tungsten.jpg
    tungsten.jpg
    41.7 KB · Visningar: 1,547
Kunde visst inte slita mig...

Givetvis bör man ju göra ändringarna i ett justeringslager, så att man inte gör om bilden flera gånger. Annars blir det ju som Jesper säger, att man tappar en massa information.

Whibal eller gråkort är nog inte så dumt, om man har tid att använda dem.

erro_67 skrev:
OK, har inte testat detta riktigt själv ännu men... då borde man ju kunna sitta och justera punkter i oändlighet?

Först fixar jag färgsticket, och sen svart- och vitpunkt. Sen måste jag omjustera gråpunkten lite. Och efter det omjustera vit- och svartpunkterna igen. Och igen. Och igen.

Eller blir skillnaderna så små efter den första justeringen att det är försumbart kanske?
Lite dumt svar av mig, kanske.
Vad jag borde sagt är att om det är ett stort fel i färg, kan en justering av kontrast ändra gråvärdet.

Men du behöver inte oroa dig för att behöva ändra fram och tillbaka.

Ha dock grundregeln att fixa största felet först...

Ett justeringslager gör varken till eller från.

Du ändrar ju svart och vitpunkt med samma verktyg som gråtonen, med nivåer.
Du gör det justeringar som behövs, sedan trycker du OK.

En fråga, (ursäkta för trådkapning).

Någon som vet hur man utför svart, vit och gråpunkter i Paint Shop Pro 7?

mipert skrev:
Ett justeringslager gör varken till eller från.

Jag tror att både jag och Jesper tolkade det som att göra en justering och klicka ok, sen göra en till osv..

Hur som helst brukar det iaf vara bra att använda lager, så att man kan finjustera/ångra sig när man jobbat med bilden ett tag.

jenkan skrev:
Jag tror att både jag och Jesper tolkade det som att göra en justering och klicka ok, sen göra en till osv.
Jo, skall man hoppa fram och tillbaka är justeringslager rätt val.
Bara man inte använder två justeringslager, det är samma sak som att justera, trycka OK och justera igen i ”vanliga” nivåer.

Är det bara jag som tycker att Jeppes andra bild ser mer ut som "glödljus med dagljusfilm/-vitbalans" än den första?

Edit: Färgverktyget jag har i Firefox ger att det vita i den bilden verkligen innehåller ohälsosamt mycket rött. Har du blandat ihop de två bilderna?

Senast ändrad:
Erik: Den första är ju balanserad enligt whibal-plattorna och den andra är som kameran ville ha glödlampsbelysning med glödlamps-WB.. Canons förinställda WB-lägen funkar inte helt rätt tycker jag.. Så ja, firefox har rätt, eftersom den undre bilden inte alls är korrigerad, utan körd rakt av med Canons glödljus-WB.

Mest för att visa att ett gråkort eller liknande är ganska ovärderligt om man vill vara noga med färgerna. Vissa av Canons förinställda WB-lägen är för varma, andra är för kalla. Den enda som jag egentligen kan köpa rakt av är Dagsljus och ibland molnigt.
Detta är mina erfarenheter av Canons WB-lägen.

Auto: För kall
Blixt: Funkar
Glödljus: Tokvarm
Lysrör: Funkar
Dagljus: Ok
Skugga: Något varm
Molnigt: Ok - Något varm

Spontan tanke. - Man borde utveckla en metod för att kalibrera vitbalansinställningen efter fotografens individuella handflata. Jag får nog springa iväg till patentverket... :-D

Jag tycker ofta att glödljusbilder ser bättre ut om man inte korrigerar dem fullt ut. Det blir lätt lite sterilt med de möjligheter vi idag har att alltid få en perfekt färgbalans. En gnutta lite för varmt ljus ger ett välkomnande intryck, speciellt om det är "familjebilder".

ANNONS
Götaplatsens Foto