Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Grått papper
- Trådstartare Taka
- Start datum
HåGe
Aktiv medlem
Här är saken utredd. Rådet blev: Bäst är att köpa ett riktigt gråkort. Behöver inte vara särskilt dyrt.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=85600
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=85600
Bokeh
Aktiv medlem
Jag har en microfiberduk som är 18% grå, den skall man förutom att göra ren objektiv mm kunna använda till vitbalansjustering, själv har jag aldrig provat för jag kör i Raw-format och ställer in det i efterhand dom få gånger det behövs.
Duken heter CleanStar och kan bla, köpas hos Photoshop.se...
http://www.photo-shop.se/product.php?iProductId=52
/kent
Duken heter CleanStar och kan bla, köpas hos Photoshop.se...
http://www.photo-shop.se/product.php?iProductId=52
/kent
tannler
Aktiv medlem
Jag rekommenderar läsning av den i post #3 relaterade tråden. Läs särskilt Stefan Ohlssons inlägg - han vet vad han pratar om. Vi andra är nog lite mer har-nog-på-känn-tyckare i detta fall.erro.se skrev:
Vad vill man uppnå? Exponeringsmätning eller vitbalansering?
För att mäta exponering borde det duga med "vanligt" grått papper i rätt gråhet.
För vitbalans är färgen naturligtvis viktig.
erro.se
Aktiv medlem
tannler skrev:
Jag rekommenderar läsning av den i post #3 relaterade tråden. Läs särskilt Stefan Ohlssons inlägg - han vet vad han pratar om. Vi andra är nog lite mer har-nog-på-känn-tyckare i detta fall.
Jag känner till tråden, och jag upprepar vad jag skrev: Vad vill man uppnå? Exponeringsmätning eller vitbalansering? Det är ju två olika saker med två olika krav.
För exponeringsmätning ska reflektansen vara den rätta, för vitbalans ska färgäktheten vara rätt, båda två i olika sorters ljus.
För exponeringsmätning ska det vara en ljushet av 18% svart, men själva färgen spelar kanske mindre roll. För vitbalans ska det vara en neutral färg, men hur ljus eller mörk den är spelar kanske mindre roll.
Sen kan man fråga sig: hur stora krav ställer man själv på detta? Är det fråga om "normal" hobbyfotografering där det räcker med att vara något så när rätt, eller krävs det vetenskapligt korrekta resultat?
18% kanske lika gärna kan vara 16% eller 20% för vanliga dödliga fotografer, det gör kanske ingen större skillnad i exponeringsmätningen. Ett vanligt vitt papper kanske är tillräckligt färgneutralt för vanliga dödliga.
Vad jag menar är bara att man måste se till sina behov, och inte bara stirra sig blind på det som är det exakt precis korrekta. Ofta duger det bra med det som är tillräckligt bra.
tannler
Aktiv medlem
"Det är inte så noga - det är ju bara ett hantverk" är en fullkomligt sanslös ursäkt för att inte bry sig, inte anstränga sig, eller ens fundera över vad som är rimligt att kontrollera i processen.
För alla med den inställningen räcker det med en "rimlig gissning". Skippa allt mätande - gå på känsla bara, men gnäll sedan inte inför oss som bryr sig om resultaten inte blir som tänkt.
För säkerhets skull; köp en P&S-kamera, ställ den på GrönP, Colour:vivid, Sharpness
n, Quality:JPEG-Fine och NoiseRed
n.
För alla med den inställningen räcker det med en "rimlig gissning". Skippa allt mätande - gå på känsla bara, men gnäll sedan inte inför oss som bryr sig om resultaten inte blir som tänkt.
För säkerhets skull; köp en P&S-kamera, ställ den på GrönP, Colour:vivid, Sharpness
erro.se
Aktiv medlem
Ja jösses...
Det är alltid kul att ifrågasätta experternas sanningar.
Jag vet inte, men du (Lennart alltså) kanske missade att läsa det sista stycket jag skrev tidigare?
Var har jag påstått att jag "inte bry sig, inte anstränga sig, eller ens fundera över vad som är rimligt att kontrollera i processen"?
Vad jag ifrågasätter är hur noggrant man egentligen behöver anstränga sig, fundera och kontrollera. Och det varierar naturligtvis mellan personer och tillfällen. Men, vissa kanske inte inser det, vad vet jag. Alla är ju som sagt inte lika.
Om man nu som trådskaparen vet att det finns "riktiga" gråkort, men ändå efterfrågar ett billigare och enklare alternativ, typ ett grått papper i en vanlig butik, så kanske man kan utgå från att han inte har vetenskapliga krav på exaktheten. Tillräckligt bra är i många fall bra nog.
Det är alltid kul att ifrågasätta experternas sanningar.
Jag vet inte, men du (Lennart alltså) kanske missade att läsa det sista stycket jag skrev tidigare?
Var har jag påstått att jag "inte bry sig, inte anstränga sig, eller ens fundera över vad som är rimligt att kontrollera i processen"?
Vad jag ifrågasätter är hur noggrant man egentligen behöver anstränga sig, fundera och kontrollera. Och det varierar naturligtvis mellan personer och tillfällen. Men, vissa kanske inte inser det, vad vet jag. Alla är ju som sagt inte lika.
Om man nu som trådskaparen vet att det finns "riktiga" gråkort, men ändå efterfrågar ett billigare och enklare alternativ, typ ett grått papper i en vanlig butik, så kanske man kan utgå från att han inte har vetenskapliga krav på exaktheten. Tillräckligt bra är i många fall bra nog.
Zotamedu
Aktiv medlem
Då gäller det att du har en bra skrivare.Robin Gyllander skrev:
Hur ska man göra om man vill göra ett eget gråkort och skriva ut?
Funkar det med ett svart lager ovanpå ett vitt med opacitet 18%?
RG
Avslutat medlemskap
Var mitt sätt att göra 18% grått rätt?Zotamedu skrev:
Då gäller det att du har en bra skrivare.
tannler
Aktiv medlem
Nej - det fungerar inte. Läs vad Stefan Ohlsson skriver. Han vet - vi andra bara tror oss veta.Robin Gyllander Larsson skrev:
Hur ska man göra om man vill göra ett eget gråkort och skriva ut?
Funkar det med ett svart lager ovanpå ett vitt med opacitet 18%?