Annons

Grafikkort för fotoredigering

Produkter
(logga in för att koppla)

Svedje

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag ska uppgradera min stationära PC så att den klarar w11 och nya versioner av Photoshop. Har ett för gammalt grafikkort (Geoforce 610). Datateknikern rekommenderar en intelprocessor som inte har inbyggd grafik utan vill installera ett nytt externt grafikkort. Kan någon ge tips om något sådant som passar bra för fotoredigering och enkel videodito? OBS, använder aldrig datorn till spel, så något värstingkort behövs ej.

Just nu är ju grafikkortsmarknaden helt disfunktionell med stora svårigheter att få tag på kort och därmed tråkigt höga priser. Jag spelar heller inget men jag satsade på ett Nvidia 3060ti. Jag tror att man bör ligga på ett Nvidia 3060 eller 3060ti om man vill ha ordentlig acceleration. Sedan är det väl inte svart eller vitt, väljer man ett enklare/äldre kort kanske man kan få hyfsade prestanda ändå.

Om datateknikern rekommenderade en Intel processor så borde det väl vara AlderLake som släpps om några dagar. Ska man köpa något innan så verkar alla rekommendationer jag har sett på nätet peka på AMD 5900x eller liknande för foto/video. Men det kan ju vara så att de vill tömma lagret på gamla processorer innan AlderLake kommer.

Jag vet inget om vad W11 ställer för krav på grafikkortet.
När det gäller PS och stillbilder så bör det räcka med ett kort i medelklass. Läs på i PSs specifikation om systemkrav och rekommenderade kort. Lägg inte onödiga pengar på värstingkort.
Varför Intel? Ryzen är ofta bättre och mer prisvärda än Intel.

Om datateknikern rekommenderade en Intel processor så borde det väl vara AlderLake som släpps om några dagar. Ska man köpa något innan så verkar alla rekommendationer jag har sett på nätet peka på AMD 5900x eller liknande för foto/video. Men det kan ju vara så att de vill tömma lagret på gamla processorer innan AlderLake kommer.

Jag har haft den här burken i nio år nu och den har funkat förträffligt. Teknikern jag nämnde har byggt den och jag måste lita på honom, eftersom jag själv inte har tillräckliga kunskaper. Uppgraderingen jag vill göra beror på att nuvarande processor inte klarar w11. Den processor han sätter in är en I7 11700F och den fyller ju det kravet. Jag ska även sätta in en större SSD för OP mm samt ett par större raiddiskar. I den vevan vill jag förstås också ha ett fungerande grafikkort.

Se till att du får en NVMe disk när du köper nya SSDn.

Var medveten att i veckan (4 nov) så släpps AlderLake. Detta kommer troligen påverka prisbilden på det som finns nu.

Även det som förr räknades som instegsgrafikkort(på spelmarknaden) är idag förvånansvärt dyra. Om du hittills klarat dig bra med ett GT 610 så tror inte jag att du behöver känna dig så känslig när det gäller ett nytt kort.

På en dator som du tänkt köra hade jag nog testat ett Geforce GT 1030. Det kostar ungefär 1000 kr och går faktiskt få tag på ser det ut som.(många av alternativen jag titta på har obekräftade leveransdatum)

Det enda konkreta jag kan säga är negativt med det valet är att det har 2 GB videominne istället för 4. Men jag tror inte det ska strypa egentligen, det är mer något som varit trevligt. Ditt nuvarande kort har troligtvis 1 GB så det är ändå en dubblering.

Känns det osäkert kan du köpa någonstans där du har möjlighet att testa det och lämna tillbaka om det inte räcker och lägga mer pengar isf. Men det ser ut som att du får ge 3-5 gånger så mycket pengar för att få en ordentlig uppgradering från ett 1030 och jag tror inte det ger valuta för pengarna i ditt bygge.

Om din nuvarande burk är 9 år gammal och du egentligen är nöjd med den kommer nog din uppgradering bli kanon. Jag hade lagt min tilltro till din tekniker att han kan pilla ihop ett bra paket om PC byggandet inte är någon hobby till du vill ägna dig åt och lägga din energi där du är sugen istället.

Jag blir lite fundersam över valet av processor, en Ryzen 7 5800x kommer bokstavligen springa i cirklar runt en 11700F när det kommer till multitrådad prestanda.
Den enda riktiga anledningen jag kan komma på för att välja en 11700f är om budgeten är lite låg, en 11700K eller 11700KF vore ett betydligt snabbare och bättre alternativ för Intel-processor, de är i praktiken likvärdiga med 5800x för fotoredigering och bara marginellt sämre för videoredigering.

Den inbyggda iGPU:n (grafikkortet) i 11700K är ingen nackdel, den finns även i f-processorerna men är avstängd från fabrik för att även CPU:er med trasig grafikdel ska kunna säljas och användas med ett diskret grafikkort.

Om bara några dagar, 4 november klockan 15:00, släpper Intel sina nya processorer 12x00-serien.
Hur de blir återstår att se även om jag personligen tycker konceptet med Big/Little är ganska intressant (6-8 Golden Covekärnor för prestandakrävande applikationer och 4-8st energisnåla Gracemontkärnor för mindre krävande uppgifter).

Hade det funnits tillgängligt, då hade jag nog rekommenderat ett nVidia 1660 eller ett AMD RX 5600XT, så nu får jag säga ett Geforce RTX 3060 eller ett Radeon RX 6700 (inget grafikkort är prisvärt i dagsläget dock) räcker mer än väl för både foto och video.
De flesta av dagens program har ett bättre stöd för CUDA och nvenc än för OpenCL/VCE encoder, så om maximal hastighet på renderingar är viktig, välj nVidia annars, vilket som finns tillgängligt för stunden.

Tack, Johan! Budgeten är låg, men jag vill ändå försöka få en någorlunda vettig lösning. Jag tar till mig dina råd!

Även det som förr räknades som instegsgrafikkort(på spelmarknaden) är idag förvånansvärt dyra. Om du hittills klarat dig bra med ett GT 610 så tror inte jag att du behöver känna dig så känslig när det gäller ett nytt kort.

På en dator som du tänkt köra hade jag nog testat ett Geforce GT 1030. Det kostar ungefär 1000 kr och går faktiskt få tag på ser det ut som.(många av alternativen jag titta på har obekräftade leveransdatum)

Det enda konkreta jag kan säga är negativt med det valet är att det har 2 GB videominne istället för 4. Men jag tror inte det ska strypa egentligen, det är mer något som varit trevligt. Ditt nuvarande kort har troligtvis 1 GB så det är ändå en dubblering.

Känns det osäkert kan du köpa någonstans där du har möjlighet att testa det och lämna tillbaka om det inte räcker och lägga mer pengar isf. Men det ser ut som att du får ge 3-5 gånger så mycket pengar för att få en ordentlig uppgradering från ett 1030 och jag tror inte det ger valuta för pengarna i ditt bygge.

Om din nuvarande burk är 9 år gammal och du egentligen är nöjd med den kommer nog din uppgradering bli kanon. Jag hade lagt min tilltro till din tekniker att han kan pilla ihop ett bra paket om PC byggandet inte är någon hobby till du vill ägna dig åt och lägga din energi där du är sugen istället.
Hade GT 610, men eftersom den inte dög för Photoshop längre, så bytte jag till GeForce GT 1030 2GB. Moderkort ASUS P8Z68-V LE. Tyvärr blev det ingen förbättring av prestanda.

Hade GT 610, men eftersom den inte dög för Photoshop längre, så bytte jag till GeForce GT 1030 2GB. Moderkort ASUS P8Z68-V LE. Tyvärr blev det ingen förbättring av prestanda.

Är du säker på att det är ditt grafikkort som stryper prestandan för dig? Det är ett ganska gammalt moderkort så du har inte tillgång till en snabb processor eller snabba minnen där.

Sture: Toppen!

Prestandaskillnaden mellan ett GT 610 och ett GT 1030 är runt 700% i exempeltesterna här tex: https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-GT-1030-vs-Nvidia-GeForce-GT-610/m283726vsm7736

1030 har även mycket bättre drivrutiner i nyare versioner av windows. Nu är jag inte så säker på vad Photoshop har för krav på grafikkortet men jag tror inte kraven är så stora att de underskrids till den gränsen av ett 1030 att den inte är en värdig uppgradering från ett 610. Då skulle väldigt få laptops vara brukbara för Photoshop.

I ditt system där skulle jag säga att din processor är flaskhalsen, den har fortfarande god prestanda i enkeltrådade program. Men den har bara fyra trådar och idag när den mesta mjukvaran är optimerad för att nyttja många trådar är det lite klent. Ett hopp till DDR4 minne skulle också vara positivt. Jag kan såklart ha fel men ditt grafikkort är nog inte ditt huvudsakliga problem, det är inte säkert att ett snabbare kort hade gjort större skillnad.

Prestandaskillnaden mellan ett GT 610 och ett GT 1030 är runt 700% i exempeltesterna här tex: https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-GT-1030-vs-Nvidia-GeForce-GT-610/m283726vsm7736

1030 har även mycket bättre drivrutiner i nyare versioner av windows. Nu är jag inte så säker på vad Photoshop har för krav på grafikkortet men jag tror inte kraven är så stora att de underskrids till den gränsen av ett 1030 att den inte är en värdig uppgradering från ett 610. Då skulle väldigt få laptops vara brukbara för Photoshop.

I ditt system där skulle jag säga att din processor är flaskhalsen, den har fortfarande god prestanda i enkeltrådade program. Men den har bara fyra trådar och idag när den mesta mjukvaran är optimerad för att nyttja många trådar är det lite klent. Ett hopp till DDR4 minne skulle också vara positivt. Jag kan såklart ha fel men ditt grafikkort är nog inte ditt huvudsakliga problem, det är inte säkert att ett snabbare kort hade gjort större skillnad.
Tack för bra synpunkter (tror jag). Vad jag förstått är det svårt att uppgradera processorn, annat än en äldre Core i7, LGA 1155 socket på moderkortet. Skulle processorn kunna utnyttja snabbare minnen? Har SSD disk på 256 GB. Vill inte gärna bygga om/ installera om allt på datorn.

Tack för bra synpunkter (tror jag). Vad jag förstått är det svårt att uppgradera processorn, annat än en äldre Core i7, LGA 1155 socket på moderkortet. Skulle processorn kunna utnyttja snabbare minnen? Har SSD disk på 256 GB. Vill inte gärna bygga om/ installera om allt på datorn.
Det är nog som Daniel säger.
För att få bättre prestanda så behöver du byta moderkort, processor och RAM.
Dina grejor är helt enkelt föråldrade. Moderna program kräver processorkraft med flera kärnor och trådar. Det har kommit ut många generationer i5 och i7 efter din processor och för varje ny generation så har prestandan och hastigheten ökat avsevärt.

Behåll ditt nya grafikkort och bygg en ny dator. En burk som är nio år är inte värd en enda krona till i uppgradering. Ta fram en budget och be din tekniker att ta fram det mest prisvärda du kan få inom dina ramar.

Sen när det gäller grafikkort och PS så är det simplaste grafikkortet fullt tillräckligt. Har processorn en integrerad grafikdel så räcker det mer än väl. Pengarna gör mest nytta om dom läggs på CPU, disk och minne.

ANNONS
Götaplatsens Foto