Annons

Gregory Colbert i senaste FOTO

Produkter
(logga in för att koppla)

xavslut

Avslutat medlemskap
Jag anser mig vara rätt svårflörtad numera. Det är sällan jag ser nya fotografer som jag direkt vill höja till skyarna.

Nu har det däremot skett! I senaste FOTO fanns det bilder av Gregory Colbert. Ett nytt namn på fotografhimlen för mig - men herregud vilka fantastiska bilder! Absolut världsklass!

Kolla gärna också hans hemsida: Gregory Colbert

Vilka bilder!

Terje
(fortfarande med hög puls...)

I tårar för första gången...

Vill bara instämma med Terje,

Trots mitt foto & konstintresse så upplever jag sällan någon större känslostorm när jag tittar på bilder, utan jag har mer varit av den analyserande typen - hur är det ljussatt? hur tänkte fotografen här? hur skulle det ha blivit bättre?...fram till nu!

Jag öppnade FOTO tidningen på fikarasten på jobbet och fick riktigt behärska mig.

Bilderna i Ashes and Snow griper tag i mig på ett sätt som jag inte trodde var sant - jag kan inte förklara varför.

Jag myser, ryser och svälger på samma gång....

Håller bara med.. fantastisk harmoni i varje bild tycker jag. Välarbetat och genomtänkt får jag en kännsla av.

Grymt bra!

Jag har bara sett bilderna på hans hemsida, men jag håller med -de är fantastiska! Mycket mer i min smak än de bilder som diskuteras i tråden Mästerliga bilder med Nikon D100.
Vet inte vad som framgår i FOTO, men på hemsidan ges bilderna ett bra sammanhang som gör att man förstår fotografens ambition.

Jag har nog faktiskt lärt mig att se på tex. modebilder på ett annat sätt tack vare de här bilderna.

Kan bara hålla med. Blev helt tagen av några av bilderna som var med i Foto och på hemsidan finns fler som är ännu bättre. Har aldrig sett bilder som de han fotograferat under vatten på valar och människa.
Sällan har bilder berört mig så starkt som dessa, en absolut skönhetsupplevelse.

Absolut världsklass och absolut inspiration.

Än lever fotografin. Leve fotografin!

Min tur att stämma in i hyllningskören, Gregorys bilder är utan tvekan de bästa naturbilder jag sett. En sällsam blandning av poesi och foto. Kolla in hans hemsida!

Absolut mästerligt. Nästan en touch av surrialism när man ser bilderna på hans hemsida.

Om man ändå..

Läser era kommentarer och känslor för denne Colbert, och undrar om vi pratar om samme fotograf. Jag får bara en känsla av att det är fejk alltihop, att djuren är dresserade eller i värsta fall uppstoppade, och att ingenting i bilderna är på riktigt. Så för mig gick de sidorna spårlöst förbi. Totalt ointressant.

Jag förstås inget belägg för att det skulle vara manipulerat, och ingen anledning att misstänka fusk heller. Det är bara känslan jag får av bilderna. Men egentligen vill jag ju gärna tro att det är möjligt.
Kanske är Colberts bilder för bra, helt enkelt.

Kijana skrev:
Läser era kommentarer och känslor för denne Colbert, och undrar om vi pratar om samme fotograf. Jag får bara en känsla av att det är fejk alltihop, att djuren är dresserade eller i värsta fall uppstoppade, och att ingenting i bilderna är på riktigt. Så för mig gick de sidorna spårlöst förbi. Totalt ointressant.

Jag förstås inget belägg för att det skulle vara manipulerat, och ingen anledning att misstänka fusk heller. Det är bara känslan jag får av bilderna. Men egentligen vill jag ju gärna tro att det är möjligt.
Kanske är Colberts bilder för bra, helt enkelt.

Skönt att någon annan sa det först! :)

Jo jag kan på sätt o vis hålla med dig Kenneth. På sätt o vis inte. Man måste ju någon gång lägga sina mistankar i fickan och bara se.

Visst kan jag tycka att det är konstigt att elfenten bara ligger där med en unge klängades på den. Men samtidigt, visst vore det underbart om det vore så, Total harmoni.

Spelar det någon roll egentligen? I artikeln i Foto hävdar Colbert att allt är äkta, eftersom det annars skulle kullkasta hela meningen med projektet. Personligen bryr jag mig inte. En bild är ju vad den är, oavsett hur man kommit fram till resultatet. Med vissa undantag för mer dokumenterande genrer så klart. Hur som helst så är hans bilder helt fantastiska. Speciellt den på geparden och barnet (den i Foto). På nåt sätt visar han också att det enkla är bäst. Finns en uppsjö av tillkrånglad konst med en massa efterkonstruerade budskap av tveksamt värde som förstår sig-påare sitter och överanalyserar. Den här utställning känns verkligen som en motpol till det. Arketyper och enkelhet, that's the key töcker jag =)

Senast ändrad:
Mja, jag vet inte... alla bilder verkar ju vara rena "studiobilder". Otroligt välgjort naturligtvis, men för mig så är det mer intressant med bilder som fångar ett naturligt ögonblick snarare än en arrangerad scen.

Slan skrev:
Man måste ju någon gång lägga sina mistankar i fickan och bara se.

Det var ju just det jag gjorde först. Snappade budskapet någonstans om att människan bara är ett djur, och tittade på bilderna ur den aspekten. Och någonstans kände jag också vilken harmoni det måste vara mellan jägare och byte, gepard (?) och människa. två djur i naturen. Men jag kunde bara inte få in att jaktinstinkten hos detta rovdjur, geparden alltså, inte skulle göra sig synlig.

Vi vet vad harmoni är, vet geparden det?
Har geparden vetat hela tiden att människan också är ett djur som han kan leva i harmoni med?

Mhm. svår fråga, har naturligtvis inget svar på, Ibland finns det ju djur som saknar rädslaför människor., har de då "förstått" ? Harmoni för geparden kanske är att föda sina ungar och få dem mätta. enbart liksom. jag vet inte. jag vill tänka att vi alla lever i harmoni på ett eller annat sätt. är man drömmare så är man. jag ahr nog flippat ur tillräckligt här nu känns det som.

Hejs!

Visst ser bilderna konstiga ut, men det beror ju bara på att vi inte är vana att se sådana bilder.

Vilken utstrålad harmoni! Jag satt länge och bläddrade fram och tillbaka i det reportaget.

Jag gillar den sköna kombinationen av surrealism och naturalism.
Fick en önskan att besöka muséet om ett par år när det kommer till Paris.

Självklart är bilderna arrangerade. Han har ju ett syfte, en mening och ett budskap. Jag tycker att han lyckats väldigt bra med detta oavsett hur bilderna kommit till.
//Leif

ANNONS
Götaplatsens Foto