Annons

Grundkurs i bläckstråleutskrifter

Produkter
(logga in för att koppla)
roinek skrev:
Hej
Hittade denna, en PDF i grunderna att skriva ut o ställa in Photoshop för bläckstråleskrivare.

http://www.naturescapes.net/072007/ec0707.pdf

Roine
När det gäller utskriftstekniken håller jag helt med om arbetsgången. Däremot är jag inte överens med honom om metoderna för skärmkalibrering. Hans rekommendation om 90 cd/m2 tycker jag är fel.

Om du har ett någorlunda vettigt betraktningsljus för din print, runt 500 lux, måste du skruva upp skärmens ljusstyrka till minst 120-140 cd/m2 för att få skärm och utskrift att matcha.

Har du mörkare betraktningsljus kommer du aldrig se valörer och nyanser i skuggan på ett vettigt sätt. Behovet av ett bra betraktningsljus är vad många missar.

Stefan

Fast 120-140cd/m2 är ju lite jobbigt. Eizo garanti gäller ju inte då längre... Den säger 100cd/m2 och de verkar ju har sjukt mycket koll på hur skärmen driftas...

/Maverick

Maverick skrev:
Fast 120-140cd/m2 är ju lite jobbigt. Eizo garanti gäller ju inte då längre... Den säger 100cd/m2 och de verkar ju har sjukt mycket koll på hur skärmen driftas...

/Maverick

Gäller bara vissa modeller. ISO-standarden på detta område säger 160 cd/m2. Så 120-140 cd/m2 är en rätt bra kompromiss

Stefan

Nu är jag inte säker, men jag har inget minne av att stod i produktinfon på deras sida. Vad är det som avgör det? Jag har köpt en rätt dyr skärm så det verkar lite konstigt att den begränsningen finns där.

Efter att läst det länkade dokumentet så lästa jag instruktionen till en profil som jag laddade ner från Ilford. De tycker att jag ska välja color controls coh sedan välja "photo realistic", men tar inte det bort vitsen med en profil? Det är väl nån form av automatik antar. Skrivaren är en Epson 1290. Det kan ju iofs förklara varför bilderna såg som skit förut, jag stängde ju av färghanteringen i drivrutinen...

Mvh
Maverick

Maverick skrev:
Nu är jag inte säker, men jag har inget minne av att stod i produktinfon på deras sida. Vad är det som avgör det? Jag har köpt en rätt dyr skärm så det verkar lite konstigt att den begränsningen finns där.
Att höja ljusstyrkan innebär ju att lysröret förbrukas fortare. Samtidigt vill du ha upp en bra ljusstyrka för att du ska kunna matcha en utskrift på ett bra sätt. I den lagrade infon i skärmen finns det en uppgift om brinntid, alltså hur länge skärmens lysrör varit aktiv. Vid vilken ljusnivå den har brunnit har jag inte sett någon info om.

De tycker att jag ska välja color controls coh sedan välja "photo realistic", men tar inte det bort vitsen med en profil? Det är väl nån form av automatik antar. Skrivaren är en Epson 1290.
Nej, det är ingen automatik i Color Control. Du minskar färgomfånget något, men du får en betydligt bättre linjärisering. Epson 1290 har ett så stort färgomfång att minskningen i omfång inte spelar så stor roll, däremot är den bättre linjäriseringen en viktig förbättring och gör det möjligt att göra en betydligt bättre profil.

Stefan

Ok, kanske ska ge den profilen en chans till då :O)
Typiskt män att inte läsa manualen. Tack för klargörandet, jag har alltid trott att det var nån form av automatik att köra color controls.

Får se om jag vågar ställa upp ljusstyrkan på min skärm då. Ska leta rätt på garantiinformationen igen. På deras hemsida står det inget om att min skärm skulle vara begränsad till 100cd/m2.

Med risk för att kapa tråden lite, men HP:s nya skrivare innehåller utrustning för att kalibrera dem. Funkar det bra och är det samma sak som att köra med en spektrofotometer?, eller vad det nu kallas...

Mvh
Maverick

Maverick skrev:
Med risk för att kapa tråden lite, men HP:s nya skrivare innehåller utrustning för att kalibrera dem. Funkar det bra och är det samma sak som att köra med en spektrofotometer?, eller vad det nu kallas...
Det är en spektrofotometer från XRite som används i dessa skrivare. Intressant utveckling, som nu också Canon har gått in på. Samtidigt är det ett större behov av kalibrering med deras skrivare än med Epsons, eftersom den termoteknik som dessa två tillverkare använder inte är så stabil som Epsons piezo-teknik.
Jag ska försöka testa HP:s Z-skrivare, Canon iPF-modeller och Epson x880-skrivare så fort som det kommer skrivare till Sverige av Epsons nya variant.

Stefan

Det ska bli mycket intressant, jag kikar lite för framtida behov och en inbyggd kalibrering är ju värd mycket. Epson är ju starka och 3800 skulle ju varit perfekt om den tagit rulle och inte strulade så mycket vid bytet av de svarta patronerna.

Fast min dröm är ju att kunna köra 50x70 själv... fast det verkar ju dröja. Älskar bilder i stort format, känns så mycket mer närvarande och påträngande tycker jag...

HP, ligger bra till för egen del om det inte blir epson. Canon har jag aldrig riktigt gillat när det gäller skrivare. De har säkert blivit bättre man förr tyckte jag att det var mest strul med skrivarhuvuden som klegga igen hela tiden...

Mvh
Maverick

Maverick skrev:
Epson är ju starka och 3800 skulle ju varit perfekt om den tagit rulle och inte strulade så mycket vid bytet av de svarta patronerna.
Rullpapper tar den inte, men något strul med byte av bläckpatroner har jag varken märkt eller hört talas om. Det tar någon minut att byta och förbrukar marginellt med bläck (i snitt 3 ml), men något strul existerar inte.

Maverick skrev:
Det ska bli mycket intressant, jag kikar lite för framtida behov och en inbyggd kalibrering är ju värd mycket. Epson är ju starka och 3800 skulle ju varit perfekt om den tagit rulle och inte strulade så mycket vid bytet av de svarta patronerna.

Fast min dröm är ju att kunna köra 50x70 själv... fast det verkar ju dröja. Älskar bilder i stort format, känns så mycket mer närvarande och påträngande tycker jag...

Visserligen är det konstigt att Epson inte tagit åt sig av kritiken och sett till att man kan ha alla nio bläcken laddade fram till skrivarhuvudet i deras nya generation av skrivare. Men man ska inte överdriva problemet att byta bläck i 3800:an. Det sker utan att du behöver göra så mycket och förbrukar rätt små mängder bläck. För att vara en A2-skrivare är den riktigt kompakt och smidigt.

Sedan har jag rätt stora förhoppningar på den kommande generationen av Epsons storformatsskrivare. Epsons bläck fungerar utmärkt på både matta och blanka papper. HP har i de prover jag har sett en utmärkt återgivning på blanka papper. Men på matta papper har det inte sett så kul ut. Inte så att det är dåligt, men Epson ser bättre ut.

Stefan

stefohl skrev:
Sedan har jag rätt stora förhoppningar på den kommande generationen av Epsons storformatsskrivare.
Jag såg någon kommentar du gjorde i en annan tråd om att du snart kan skriva ut 64", förmodar att det är 11880 du beställt? Någon chans att komma förbi och se den in action vid tillfälle?

Re: Re: Grundkurs i bläckstråleutskrifter

stefohl skrev:
När det gäller utskriftstekniken håller jag helt med om arbetsgången. Däremot är jag inte överens med honom om metoderna för skärmkalibrering. Hans rekommendation om 90 cd/m2 tycker jag är fel.

Om du har ett någorlunda vettigt betraktningsljus för din print, runt 500 lux, måste du skruva upp skärmens ljusstyrka till minst 120-140 cd/m2 för att få skärm och utskrift att matcha.

Har du mörkare betraktningsljus kommer du aldrig se valörer och nyanser i skuggan på ett vettigt sätt. Behovet av ett bra betraktningsljus är vad många missar.

Stefan

Stefan, jag missade det här först, men nu gör det mig lite konfunderad. Jag bytte för ett par månader till en 30" Apple Cinema Display (oj, vad skönt med en STOR skärm...) och började med att kalibrera den (med EyeOne) enligt en gammal artikel av Dig (från 2001...) som jag följt hela tiden med förra skärmen (en CRT). Där stod 80-120 cd/m2 som riktvärde, så jag tog 100, och har varit nöjd hittills. Men betraktningsljuset (påsikt) angav Du där till 1500 - 2500 lx.

Beror de nya värden Du rekommenderar här på att det är lättare att komma upp i ljusstyrka med de nya skärmarna, eller vad ligger bakom? Och hur kommer det sig att betraktningsljuset nu kan ligga lägre (500 lx) trots att skärmen är ljusare?

Har jag fått något om bakfoten (iofs högst troligt)? Säkert inga problem att få skärmen ljusare; jag fick gå ner bra långt med reglaget för att få 100 cd/m2.

alfin skrev:
Jag såg någon kommentar du gjorde i en annan tråd om att du snart kan skriva ut 64", förmodar att det är 11880 du beställt? Någon chans att komma förbi och se den in action vid tillfälle?

Korrekt, det är en Epson 11880 som jag går och väntar på. När den är på plats får du gärna komma förbi och titta på den.

Stefan

Re: Re: Re: Grundkurs i bläckstråleutskrifter

elgenper skrev:
Stefan, jag missade det här först, men nu gör det mig lite konfunderad. Jag bytte för ett par månader till en 30" Apple Cinema Display (oj, vad skönt med en STOR skärm...) och började med att kalibrera den (med EyeOne) enligt en gammal artikel av Dig (från 2001...) som jag följt hela tiden med förra skärmen (en CRT). Där stod 80-120 cd/m2 som riktvärde, så jag tog 100, och har varit nöjd hittills. Men betraktningsljuset (påsikt) angav Du där till 1500 - 2500 lx.
För CRT-skärmar var jag inte så pigg på att gå upp till de relativt höga ljusstyrkor som vi kan använda idag, så då låg jag själv på en ljusstyrka på 90-100 cd/m2. Om man gick högre brände man ut skärmen snabbt. Med LCD-skärmar kan man dra på mera utan att skärmen tar slut alltför fort. Fördelen är att man slipper sitta i ett alltför svagt ljus, jag har såpass ljust som 80 lux i mitt arbetsrum.

När det gäller betraktningsljus måste man skilja på två olika saker. Dels hur ljust ska det vara om man bara ska titta på en bild för att kritiskt granska den, dels hur ljust ska det vara för att man ska kunna jämföra det man ser på skärmen med det man har skrivit ut. Jag brukar sikta på cirka 400-500 lux som betraktningsljus om man ska jämföra skärm och utskrift och 2000 lux när man bara ska granska bilden.

Drömmen vore ju att man kunde ha ett och samma betraktningsljus hela tiden, men då skulle vi behöva ha skärmar som ger minst 300 cd/m2 som vitpunkt. Driver vi dagens skärmar vid denna ljusnivå tar de också slut snabbt. Får se vad led-skärmarna hamnar på för ljusstyrka när de blir vanligare än idag.

Stefan

alfin skrev:
Rullpapper tar den inte, men något strul med byte av bläckpatroner har jag varken märkt eller hört talas om. Det tar någon minut att byta och förbrukar marginellt med bläck (i snitt 3 ml), men något strul existerar inte.

Det var tiden och de 3ml jag tänkte på och som jag lite slarvigt kanske kallade för strul. 3ml innebär ju trots allt inte mer än drygt 25pappersbyten.

Något som jag personligen tycker är dåligt på en skrivare för 15k.

Stefan: Det var ju tråkigt att höra att de är sämre på matta papper. Jag gillar ju semimatta bilder med en tydlig pearlgräng. Så jag vet inte var det då hamnar på skalan.

Men fortfarande så måste jag tycka att inbyggd kalibrering som gör att jag får de exakta utskrifter jag vill och möjlighet att kunna testa nya papper utan strula med konstiga generella profiler är värt väldigt mycket.

Nu har jag provat att skriva ut mitt ilford papper igen med ilfords profil och enligt deras instruktion och det är fortfarande väldigt långt ifrån acceptabelt. Den tillför inget än så länge iaf. Fast nu har jag nått gulrött färgstick istället.

Det är under det här testandet som jag kommit fram till hur mycket jag skulle uppskatta att få ut exakta kopior och kommit fram till att papperstillverkarnas egna profiler är långt ifrån nån lösning. Det känns lite halvtrist att sitta med en dyr fin och profilerad skärm och så kommer det ut kopior som ser ut som man lagt ett färgfilter över...

Jag kommer flyta runt på mässan och spana på papper och skrivare har jag bestämt...

Direkt fråga till Stefan: Anser du att man med en skrivare kan ersätta kopiorna från kemlabb? Jag frågar eftersom jag står inför det valet om jag ska köpa skrivare. Men hittills har jag tvekat på att sälja egenprintade kopior.

Mvh
Maverick

Re: Re: Re: Re: Grundkurs i bläckstråleutskrifter

stefohl skrev:
...

När det gäller betraktningsljus måste man skilja på två olika saker. Dels hur ljust ska det vara om man bara ska titta på en bild för att kritiskt granska den, dels hur ljust ska det vara för att man ska kunna jämföra det man ser på skärmen med det man har skrivit ut. Jag brukar sikta på cirka 400-500 lux som betraktningsljus om man ska jämföra skärm och utskrift och 2000 lux när man bara ska granska bilden.
...

Stefan

OK, då är jag med. Det betraktningsljus jag tänkte på i första hand är det jag "jämför utskrift med skärmbild" vid (givetvis omöjligt att verkligen jämföra en självlysande bild med en pappers-d:eek:). Dagen efter, när man myser (eller svär) över bilderna, sitter jag gärna i rejält dagsljus, och det blir ju en annan sak.

Tack för klarläggandet! Nu ska jag plocka fram både EyeOne och ljusmätare en gång till.

ANNONS
Götaplatsens Foto