Annons

hårdvarutips till bildbehandlingsPC-bygge

Produkter
(logga in för att koppla)
1. Känner igen det, men jag brukar rekommendera Asus istället. Har inte haft ett fel på snart 10 år med deras moderkort. Här är ju det mesta en smakfråga. Den procentuella skillnaden i prestanda i praktiken är försumbar. Det är samma sak som att jämföra utsnitt i 100% av skärmen istället för att kolla på en kopia i A4 när det är 8-11MP.

Ang grafikkortet så spelar mängden minne väldigt lite roll om du inte spelar, det är först då du behöver minnet, titta alltså på 128MB-korten. Ska du spela också skulle jag rekommendera att stega upp lite i nummerserien. http://www.techreport.com har mycket bra reviews av det mesta, även ett bra jämförelsechart över alla grafikkort.

Det bästa idag är att välja efter vilka "features" man vill ha. Firewire, många usb 2.0 portar, wlan, etc. Dom flesta korten har fått en rejält uppsving i kvalite mot när jag började bygga burkar, då var ett dåligt kort riktigt kasst, idag är det bara nästan jättebra. :p

Fast jag vill nog påstå att det är onödigt med mer än en DVD-brännare. Filmer t.ex går väl ändå inte kopieras on-the-fly. Om inte något radikalt har skett med branschen sista åren krävs det väl fortfarande en utläsning via program som dekrypterar skiten alá deCSS. Men gör du backuper på cd-skivor eller andra typer av DVD-er kan det ju vara vettigt såklart.
 
Estethia skrev:


ett miditowerchassi. maxi får inte plats i min arbetsbänk. ;o)

minst 1 gb ram (pengarna ska ju räcka till resten oxå, så mer kan man ju alltid stoppa in allt eftersom ifall att).

jo just det ja..
datorn måste vara hyfsat tyst oxå.. annars blir jag knäpp efter ett tag. ;o)

mina tankar, för vad det kan va värt...

Minne, jag kör en halvgammal burk med AMD 3000+ någonting processor, 1,5 Gb ram.

I förra veckan plockade jag tilfälligt ut 512 Mb eftersom jag ville testa en burk jag plockat ihop av överblivna delar för att ha stående i ateljen / ladda ur bilde, extra dvd bränning, surfa, låna ut till besökare osv..

Jag känner en rejäl skillnad mellan 1,5 och 1 Gb internminne så mitt tips är...köp så mycket du kan...

Låda... fundera på en större låda...det blir varmare i en liten burk ..och kör du mycke raw konvertering så kan det bli ganska varmt..
Och en liten låda är svårare att ljuddämpa.. bygger du själv kanske det kan vara värt att prova ljuddämpningmattor (för bil blir billigare) på insidan av burken....

Står den på golvet/under bordet så kommer den längre från öronen (fast man måste dammsuga bättre)..
 
Står den på golvet/under bordet så kommer den längre från öronen (fast man måste dammsuga bättre)..
Jupps, då har man ett gott skäl till det, många av antecs lådor har iofs luftfilter för insugsfläktarna så riktigt krisigt är det aldrig.
 
Senast ändrad:
Damocles skrev:
Jupps, då har man ett gott skäl till det, många av antecs lådor har iofs luftfilter för insugsfläktarna.

Och det är en ny detalj jag sett på lådor. Dammfilter!! Mycket bra. För hur man än städar så kommer detta förargliga damm in i chassin modell äldre.

Bra uppfinning.

Såg att det fanns filter i Acousticburkarna också.

Valet står nu mellan Antec och Acoustic.
 
Tack alla ni som tar er tid för att komma med idéer, synpunkter och nya perspektiv.

Datorvärlden är idag en ännu värre djungel än vad jag minns den från 1998.
 
Såg att Asus släppt ett sockel 939 nForce4 kort i USA som har inbyggd brandvägg och lite annat trevligt.

Undras när det kommer till sverige?
 
Det är en - bland många - sak jag inte fattar. Detta chipset vad gör det egentligen? Jag har fattat det som så att det kan ställa till trassel med extern hårdvara.

Behöver jag vara orolig för att ett VIA eller nvidia bråkar t ex med scanners eller liknande?

Och det är ju här som det blir mera lockande med intel igen.. =)
 
Nope är det enkla svaret. Inget att bry sig om speciellt mycket.

Det tunga svaret är beror på som alltid men jag kan skriva en 10 sidors uppsats om varför eller varför inte. Och intel har sina egna fel också.

Vad ett chipset är. Oftast består det av två delar, en del som sköter om kommunikationen mellan CPU, minne, chipset(del2), grafikkort, etc. Den andra delen brukar innehålla funktioner för ljud, närtverk, gränssnitt för hårddiskar, osv.

Men det är en väldig förenkling, t.ex amds 64bitars cpuer har minnet kopplat direkt till processor och inte via chipsetet.
 
Så jag behöver alltså inte oroa mig för att burken ska börja hosta fräsa och spotta när jag pluggar in t ex den trumscanner jag nu inte har - men låt oss leka med tanken för detta experiment.

Konkret intels chipset jämfört med via eller nvidia de är lika stabila oavsett vilken scanner eller extern periferifjupp eller grunka jag pluggar in? Typ plug an play etc..

Ursäkta om jag ställer fullkomlligt banala frågor!
 
Hmmm, orkar inte läsa alla inlägg, vet inte ens om du redan köpt datorn :)

Sen är det väll att svära i kyrkan... Men Man får en DELL enligt dina specar för under 11.000:- inkl moms.

Garanterat under 32db i ljud och tre år på platsen service dagen efter.
 
Re: En Apple G5 kanske?

JJ. skrev:
Fast då måste du ha tillgång till programvaran oxå, förståss.
http://store.apple.com/Apple/WebObj...T1uJrSRjA/1.0.11.1.0.6.21.1.3.21.3.1.1.0?33,3

Bara en tanke.

Äpplet - som jag tror jag skrev tidgare - är absolut ett intressant alternativ. Däremot finns det två huvudsakliga argument som talar starkt emot. För det första är burken för dyr i nuläget och för det andra är det en avsevärd kostnad att behöva skaffa alla licenser till Äppleversioner.
 
Johan Okker skrev:
Törs jag fråga vad det är som har gått snett med ditt PC-bygge?
Det är inga större problem. Som inbiten Macintosh-användare får man lite träsmak när man använder PC. Ingen av mina PC-maskiner har varit lika stabila som mina Mac-burkar. Det kanske är lite subjektivt, men det är jobbigt att behöva uppdatera datorn hela tiden. Det är inte alltid helt smärtfritt. Mac känns lite tryggare när det är kort tid till deadline.
 
ANNONS