Annons

hårdvarutips till bildbehandlingsPC-bygge

Produkter
(logga in för att koppla)
Följdfråga... Vad är den egentliga skillnaden på minnen som hetar nånting 2700 och 3200 t ex?

Märker jag skillnad när jag sitter och scannar / bildbehandlar?
 
Det lilla jag tror mig ha lärt mig är att 939 är den nya sockeln dvs det finns viss uppgraderingsmöjlighet istället för att köpa något som idag är dött.
 
Joppe skrev:
Men, vad TRÖTT jag blir!! Jag till och med skrev

"OBS, detta är inte en pik utan ett vänligt råd!"

och började med en förklaring. men eftersom klockan, well, var mitt i natten så orkade jag inte. men det verkar att det var precis vad det var som behövdes för att vissa skulle knipa igen!

om du har ett datorforum och ett fotoforum, var tror att du får de "bästa" svaren?! Självklart finns det folk som kan saker om både foto och datorer på bägge forumen men om du får välja ett?

Precis, fotofrågor på fotoforum och datorfrågor på datorforum. fan att folk alltid ska klanka på svar i detta forum!
Vaknat på fel sida?
Varför tror du att jag klankar ner på ditt svar?
Du säger att du ger ett svar i all välmening, och vid minsta första svar på det så antar du att jag inte skulle göra det. Johan har helt rätt. Mitt svar var i precis lika mycket välmening.

Men att regga sig på ett forum för att få svar på en simpel fråga är inte direkt det bästa som går heller. Speciellt om det inte finns något längre syfte än bara den frågan.

Skulle det dras lite längre så ska alla regga sig här för att fråga vilken digitalkompakt dom ska köpa, vill du ha svar på layout för en hemsida ska du regga dig på grafisktforum, helt plötsligt sitter man med 10 olika forum där 1 eller 2 kanske har intresse och resten är bara döda konton. Dessutom är det till viss del samma människor som ändå kommer svara på samma frågor i de olika forumen.

När jag sist var inne på sweclockers led det av samma problem som detta forum och dom flesta andra forum lider av stundom. Väldiga märkeskrig där syftet helt glöms bort.

Där gäller det vilket moderkort som är bäst, asus, abit, ati, nvidia, matrox, sapphire, powercolor, hercules, ibm, maxtor, seagate, gigabyte, epox, intel, shuttle, whatever. Folk sitter och räknar på hur många bilder per sekund dom får ut av ditten och datten och mer eller mindre skiter i om spelet är roligt.

Här gäller det vilket kamerahus och vilken optik som ger bäst skärpa, ditt är skarpare än datt är skarpare än skvatt. På samma sätt plåtar folk tegelväggar och kollar efter focus och verkar helt ha tappat bort bilden i det hela.
 
Tittar runt och lyssnar runt och grubblar och vete tusan om jag blir klokare... Därför slänger jag upp ett förslag på system för att få lite mothugg och kommentarer.

Chassi : Antec Sonata + AcoustiPack
http://www.webhallen.com/prod.php?id=5004

Moderkort : Asus A8V Deluxe
http://www.webhallen.com/prod.php?id=34829

Processor : AMD Athlon 64 3500+ 2,2Ghz / 640KB Socket 939
http://www.webhallen.com/prod.php?id=30601

Processorkylare : Zalman
http://www.webhallen.com/prod.php?id=31304
eller
http://www.webhallen.com/prod.php?id=35284

Minne : Corsair ValueSelect CL2.5 2x512 Dual PC3200 400Mhz
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=512DDRCV400X2

Grafikkort : Abit Ati Radeon 9600XT 256MB
http://www.webhallen.com/prod.php?id=33541

DVD-läsare : Plextor PX-116A
http://www.webhallen.com/prod.php?id=30037

DVD-brännare : Plextor PX-712A
http://www.webhallen.com/prod.php?id=30966


Kommentarer emottages tacksamt.
 
Johan, jag plockade ihop ett paket jag skulle rekommendera, utifrån det du stakade ut genom den senaste listan.

Jag la en DVD brännare och en CD brännare istället, behöver du separat DVD läsare och brännare?
NEC brännaren nedan har fått mycket bra recensioner.

AcoustiCase AC C6607B Ljuddämpat chassi black without PSU

Antec NeoPower 480W ATX 12v 2.0 PSU

ASUS Radeon 9600XT 128Mb DDR TV-out DVI RETAIL AGP

Western Digital Raptor WD740GD 74Gb 10000rpm 8Mb cache S-ATA

Maxtor MaxLine III 7B300S0 300Gb 7200rpm 16Mb S-ATA

MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3 Ultra 4DDR-DIMM 5PCI SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket939 ATX

AMD Athlon64 3500+ 2200MHz/2.2GHz 512kb Socket939 + Zalman cpu-cooler

2st. Corsair VS512MB400 Value Select 2x512Mb (tot. 1024Mb/1Gb) Dual DDR PC3200 400MHz 184pin Unbuffered CL2.5

NEC ND-3500 Dual-Layer DVD +RW/R -RW/R 16X DVD+R 4X DVD+RW 16X DVD-R 4X DVD-RW 48X CDR 24X CDRW bulk Black IDE

Samsung CD-RW SW-252FEAB 52x32x52x 2Mb buffer Black bulk IDE


Jag la 2Gb minne i paketet, vilket jag starkt rekommenderar. Raptor disken kan du visserligen skippa om du vill, men den är väldigt snabb och jag skulle använda den som scratch disk för PS och sedan använda den större för lagring/slutligt resultat.

Allt är ihopplockat på datorbutiken.com till en totalkostnad av 16489.00kr.

EDIT: Läste precis din kommentar angående två DVD:er. Ta två utav NEC brännarna i så fall :)
 
Senast ändrad:
stefano skrev:
Jag la en DVD brännare och en CD brännare istället, behöver du separat DVD läsare och brännare?

AcoustiCase AC C6607B Ljuddämpat chassi black without PSU

Antec NeoPower 480W ATX 12v 2.0 PSU

ASUS Radeon 9600XT 128Mb DDR TV-out DVI RETAIL AGP

MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3 Ultra 4DDR-DIMM 5PCI SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket939 ATX

AMD Athlon64 3500+ 2200MHz/2.2GHz 512kb Socket939 + Zalman cpu-cooler

2st. Corsair VS512MB400 Value Select 2x512Mb (tot. 1024Mb/1Gb) Dual DDR PC3200 400MHz 184pin Unbuffered CL2.5

NEC ND-3500 Dual-Layer DVD +RW/R -RW/R 16X DVD+R 4X DVD+RW 16X DVD-R 4X DVD-RW 48X CDR 24X CDRW bulk Black IDE

Samsung CD-RW SW-252FEAB 52x32x52x 2Mb buffer Black bulk IDE


[/I] [/B]

Tack!!

Diskar kan vi skippa iom att jag ännu har fungerande diskar och jag använder hellre flera mindre i Raid än en stor bjässe.

Däremot skulle jag vilja att du motiverar dina komponentval. Varför t ex nForce3 istället för K8T800?

Varför MSI istället för Asus?

Varför inte DVD-läsare och DVD-brännare?
Jag kan ju bränna CD med DVDn inte sant? Varför Nec och inte Plextor?


Tack på förhand.
 
Johan Okker skrev:
Varför t ex nForce3 istället för K8T800?

Varför MSI istället för Asus?

Varför inte DVD-läsare och DVD-brännare?
Jag kan ju bränna CD med DVDn inte sant? Varför Nec och inte Plextor?

1&2. nForce3 får generellt bättre prestandaresultat i tester och Asus har ej något nForce3 kort för socket 939. Asus har släppt ett nForce4 kort, men det har inte kommit hit ännu.

3. NEC läsaren är billig och har fått toppresultat i alla tester. Personligen föredrar jag att hellre ha två identiska, speciellt i detta fall då du kanske sparar max 300-400kr på att bara köra en DVD läsare. Bra som backup exempelvis. Om det hade varit större prisskillnad hade det varit en annan femma. I detta fall är det väl mer än fråga om vad man tycker är nödvändigt. För ett par hundralappar mer får du en brännare som du eventuellt kan använda till annat eller som reserv.

4. Plextor gör bra saker, inget snack om saken. Dock har det på senare år lutat mer åt att man betalar mer för själva märket. Utöver detta är Plextorläsaren ej dual-layer, vilket innebär dubbelt så mycket lagring per skiva.

TILLÄGG: I princip kan du ta Asus moderkortet med VIA chipsettet istället. Jag tror inte du skulle märka någon direkt skillnad. Dock har strulprocenten generellt historiskt sett varit högre med VIA baserade kort, även om jag personligen inte har råkat ut för det.
 
Senast ändrad:
stefano skrev:
1&2. nForce3 får generellt bättre prestandaresultat i tester och Asus har ej något nForce3 kort för socket 939. Asus har släppt ett nForce4 kort, men det har inte kommit hit ännu.

Men skillnaderna är väl marginella??


stefano skrev:
3. NEC läsaren är billig och har fått toppresultat i alla tester. Personligen föredrar jag att hellre ha två identiska, speciellt i detta fall då du kanske sparar max 300-400kr på att bara köra en DVD läsare. Bra som backup exempelvis. Om det hade varit större prisskillnad hade det varit en annan femma. I detta fall är det väl mer än fråga om vad man tycker är nödvändigt. För ett par hundralappar mer får du en brännare som du eventuellt kan använda till annat eller som reserv.

Ok... du menar så. Ja i sammanhanget är det ju inte stora pengar att ha en extra brännare i reserv.

stefano skrev:
4. Plextor gör bra saker, inget snack om saken. Dock har det på senare år lutat mer åt att man betalar mer för själva märket. Utöver detta är Plextorläsaren ej dual-layer, vilket innebär dubbelt så mycket lagring per skiva.

TILLÄGG: I princip kan du ta Asus moderkortet med VIA chipsettet istället. Jag tror inte du skulle märka någon direkt skillnad. Dock har strulprocenten generellt historiskt sett varit högre med VIA baserade kort, även om jag personligen inte har råkat ut för det.

Hur har VIA-korten strulat?
Vad kan strula? Hur kan det strula? När strular det?

mvh
 
Johan Okker skrev:
Men skillnaderna är väl marginella??

Hur har VIA-korten strulat?
Vad kan strula? Hur kan det strula? När strular det?

1. Korrekt, det är mest rutinrekommendation från min sida :)

2. Tidigare har det varit problem med kompatibilitetsproblem (på grund av dåliga drivrutiner) med operativsystem såsom windows 2000 och windows XP. Dessa är dock borta. De problem som kan uppstå tror jag numera mest ligger hos de som kräver mycket för spel.

I ditt fall tror jag inte att det spelar någon roll.

Med de senaste modellerna är det lite som att välja mellan Volvo och Saab (eller vad man nu finner vara likvärdigt):)
Asus kortet är mer kompatibelt med en uppsjö av olika minnen, medan MSI kortet kanske presterar bättre när man spelar.
Beror på personlig preferens dvs.

Kontentan är hursomhelst att det blir inte fel, vadän du väljer. När jag tänker efter ytterligare är det nog så att MSI kortet är onödigt för din användning. Asuskorten är mer en stabil "arbetshäst" i mina ögon, vilket passar dig bättre.
 
Senast ändrad:
Ska du inte spela och har tänkt att köra Dual-View med 2 TFT-skärmar med digitala ingångar, så är ett Matrox P650 inte helt fel med sina dubbla DVI-portar.
Det är ju en hel del billigare än Parhelia-korten.
Finns dock ännu så länge (vad jag vet) bara med AGP och inte med PCI-Express-kontakt. Fast nu var det ju AGP på det du hade valt så då är det ju inga problem med det.

/Lennart
 
ANNONS