Annons

högt iso = mindre buffert

Produkter
(logga in för att koppla)

optimize

Aktiv medlem
hejhej. Jag la precis märke till att bufferten när det gäller raw filer på min d300s ligger på 17 bilder, men när man ökar iso till 800 eller mer så sjunker talet till 12. Nu undrar jag varför det är såhär, kan någon förklara det tekniska vore jag tacksam :)

Bruset ökar vid högre ISO och då blir det mer information i bilden som skall representeras i datamängd. Alltså helt enkelt något större filer "MB" per bild.

Är ej hundra på detta men det kan bero på att den måste gör lite brusreducering samtidigt som den sparar bilderna vilket tar lite tid och den klarar inte att ta hand om 17 bilder i sådana fall. Det kan också vara så att RAW-filerna packas innan de sparas, och ju mer brus desto mera data (blir ju mera "detaljer" i bilden) måste sparas och kameran hinner inte med att spara 17 bilder.

Bruset ökar vid högre ISO och då blir det mer information i bilden som skall representeras i datamängd. Alltså helt enkelt något större filer "MB" per bild.

tänkte på detta jag med, men så stor skillnad borde det ju inte vara, skillnaden i brus mellan iso 100 å 800 är ju betydligt mindre än mellan 800 å 3200. Isf borde man ju hamna på typ 8 i buffert på högsta iso. Å brusreducering har jag stängt av så borde inte bero på det :S

Troligen är inte det visade antalet inte angivet med "vetenskaplig exakthet" utan de har helt enkelt satt en fast gräns vid 800 ISO då de reducerar "prognosen" för max RAX filer. Det verkliga värdet är troligen fler vid ISO 800 än vid ISO 3200

Menar du bara vad som står på displayen eller vad som verkligen händer när du fotar?

Det som står på displayen kan du ta med en hink salt, både vad som ryms på kortet och i bufferten.

Gör så att du håller inne avtryckaren tills kameran börjar sacka och ser hur många bilder du tog på olika inställningar. Dessutom sägs det ann det sker en viss brusreducering även om du stängt av reduceringen i menyerna.

ANNONS
Götaplatsens Foto