Annons

Har Canon dumpat firmware för äldre kameror?

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterWem

Aktiv medlem
40D och äldre saknar man möjlighet att ladda ned firmware åt från Canons sida medan 50D och senare fortfarande fungerar. Vad kan orsaken vara?
Ingen ko på isen för egen del då jag bunkrat.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Jag gissar(!) att det handlar om att Canon inte vill hålla på med support för gamla grejer. Telefontillverkare tillhandahåller inte heller OS-uppgraderingar till alltför gamla telefoner.

Hm, Canon Europa har en websida om firmwareuppdatering för EOS 40D, men följer man länken den hänvisar till så får man 404.
Lite osynkat, kanske.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Har för mig att magiclntern har ett länkarkiv med firmware men kanske minns fel. Men skumt att t bort gamla länkar. De har ju kunna lagt det i något arkiv och skrivit att ingen support
 

PeterWem

Aktiv medlem
Jag gissar(!) att det handlar om att Canon inte vill hålla på med support för gamla grejer. Telefontillverkare tillhandahåller inte heller OS-uppgraderingar till alltför gamla telefoner.

Hm, Canon Europa har en websida om firmwareuppdatering för EOS 40D, men följer man länken den hänvisar till så får man 404.
Lite osynkat, kanske.
Pel.hu/down har, men jag har för ännu äldre.
 

apersson850

Aktiv medlem
Likadant hos Canon USA. De har nog konstaterat att ingen laddar ner de här gamla programmen längre, så det är meningslöst att hålla dem på servrarna.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag gissar(!) att det handlar om att Canon inte vill hålla på med support för gamla grejer. Telefontillverkare tillhandahåller inte heller OS-uppgraderingar till alltför gamla telefoner.

Hm, Canon Europa har en websida om firmwareuppdatering för EOS 40D, men följer man länken den hänvisar till så får man 404.
Lite osynkat, kanske.
..... eller så utgår de från att alla redan uppgraderat sina kameror :).

Det borde väl å andra sidan inte kosta en förmögenhet att låta några gamla filer ligga kvar i ett historiskt arkiv för deras FW.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Nej de har ju heller inget problem som kräver att en mjukvara fungerar likt Sony, detta är ju bara en fil som kopieras till minneskortet men kanske hade de .exe /.dmg filer som inte var signerade?
 

martley

Aktiv medlem
Noterade att det inte heller finns fw till den EOS 1000D jag nyligen inhandlade på loppis. Men den har version 1.0.7, så det kanske ändå inte finns någon nyare. Nånting måste det väl dock betyda att Canon då och då annonserar en modell som "support discontinued" vilket troligen har hänt för både 40D och 1000D.

Volvo tillverkade och sålde originalreservdelar till Volvo Amazon mer än 20 år efter att modellen slutade att tillverkas, men det var då det.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Nej de har ju heller inget problem som kräver att en mjukvara fungerar likt Sony, detta är ju bara en fil som kopieras till minneskortet men kanske hade de .exe /.dmg filer som inte var signerade?
Ja precis. Vad är det för fel med att kopiera in en ny FW på ett minneskort och starta om kameran? Sony har nog gjort det onödigt svårt för sig. Det är uppenbart inte mycket som finns kvar av arvet efter KonicaMinolta för där gjorde man som Canon gör.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Noterade att det inte heller finns fw till den EOS 1000D jag nyligen inhandlade på loppis. Men den har version 1.0.7, så det kanske ändå inte finns någon nyare. Nånting måste det väl dock betyda att Canon då och då annonserar en modell som "support discontinued" vilket troligen har hänt för både 40D och 1000D.

Volvo tillverkade och sålde originalreservdelar till Volvo Amazon mer än 20 år efter att modellen slutade att tillverkas, men det var då det.
1.0.5. och någon tidigare är direkt skadlig för 1000D. Version 1.0.7 är senast för 1000D.
 

martley

Aktiv medlem
1.0.5. och någon tidigare är direkt skadlig för 1000D. Version 1.0.7 är senast för 1000D.
Med hjälp av Google (typ "canon eos 1000D firmware download") hittade jag flera sajter som har nedladdningsbar fw till äldre Canon-modeller, men för just EOS 1000D verkar det endast finnas 1.0.7, så jag får väl nöja mig med den.
 
ANNONS