Annons

Har du köpt ditt bildredigeringsprogram?

Produkter
(logga in för att koppla)

Har du köpt ditt bildredigeringsprogram?

  • Ja

    Röster: 489 40.5%
  • Nej, men använder ändå

    Röster: 554 45.9%
  • Använder ett freeware

    Röster: 139 11.5%
  • Vet inte

    Röster: 24 2.0%

  • Totala väljare
    1,206

Per S

Aktiv medlem
Främsta skillnaden är ju att det ena är stöld, det andra inte.
För att vara tydlig:

Jag anser att det är ohederligt att använda program utan att betala för dem, såvida det inte är program som uttryckligen är gratis. Det finns för övrigt gott om program av den senare sorten.
 

gogreen

Aktiv medlem
De somladdat ner PS hade kanske haft råd med Elements? Kostar ingenting i jämförelse men gör det mesta av jobbet.

Adobe (eller någon annan) har förlorat en betalande kund hur man än vänder och vrider på det.
Eller kanske vunnit en i det långa loppet?
 

JaQoB

Aktiv medlem
Piratkopiering ÄR stöld - varken mer eller mindre. Givetvis har jag som alla andra (?) haft piratkopierade mjukvaror i mina burkar, men jag har faktist sedan några år slutat med det - oki, något kanske ligger kvar på någon gammal disk, men jag använder inte något piratkopierat alls längre - Behöver jag något propertiärt som jag anser vara värt pengarna så köper jag det annars så väljer jag något ifrån osalt.

Låt de kommersiella mjukvaruhuset överleva eller dö på egna meriter - det är att sponsra dem genom att använda piratkopior då det ökar dera faktiska marknadsandel. Fatta medvetna beslut istället - är mjukvaran värd priset så köp den. Om inte så hitta ett alternativ. Gjorde folk så skulle priserna justeras till vettiga nivåer och marknaden skulle ändras.

http://www.osalt.com/
Nej, Piratkopiering är INTE stöld, inte ens nära. Hävdar du något annat bör du bläddra i lagboken igen. Det är brott mot upphovsrättslagen, men det är en helt annan sak.

Själv har jag faktiskt inga piratkopierade program på den här burken. Kör helt enkelt linux och använder fria programvaror. Däremot skulle jag väldigt gärna köra PS, framförallt för att det hanterar RAW och skärpning bättre än vad gimp gör... Men att betala nästan tio tusen för ett program som jag inte kommer tjäna en krona på, och som har gratisalternativ som gör det mesta av vad jag vill känns väldigt främmande.
Förstår inte varför inte adobe har en billigare icke-kommersiell (av ps, inte elements...) licens man kan köpa.
 

bengt-re

Aktiv medlem
Juridiska spetsfundigheter - jag glömde att "alla" här på fotosidan är självutnämda jurister...

Nåväl - du agerar ändå enligt den principen som säger att det är otillåtet, oacceptablet, omoraliskt, straffbart eller vad du vill sätta för epitet på orsken till att du undlåter att begå handlingen. Det är bra! Det är på detta viset som de företag som försöker skapa sig orättfärdiga monopol skall slås - genom att igonerara deras produkter - använda open source, var inte de tillräckligt bra? Fixa så att de blir tillräckligt bra! Skänk pengar eller bidra med råd eller hjälp till med att utvecka om du är tillräckligt duktig!

Se det ifrån den positiva sidan - skit i Adobe, Microsoft, Apple och vad de nu heter - man klarar sig utmärkt utan deras produkter och tar det aningen längre tid eller är aningen besvärligare så är det värt det. Det kostar alltid lite att krossa ondskan, men det är värt det!

Jag tänker inte ge mig in i smutskastning och liknande (men det finns mycket och desa företag har blod på sina händer), utan nöjer mig med att konstatera att det är glädjande för varje negativ nyhet som presenteras rörande Adobe och Microsoft och Apple. Open source kommer att driva dem till den plats där de hör hemma. Vilken den platsen är? Ja, det torde vara tämligen uppenbart, men för den som ändå undrar så lyser sällan solen där...

Delar du inte min åsikt? Tja, gör inte det då. Jag kan bara beklaga att människor väljer att stötta dessa otrevliga företag med sina pengar och därmed stärka deras makt, men vi lever i ett fritt land och än så länge det inte är olaglig att inneha deras otrevliga produkter så kör på. Moral är inte obligatoriskt.
 
Senast ändrad:

VeraVardig

Aktiv medlem
Jag har köpt två versioner av samma program. En full(pris)version av gamla Photoshop 5 och nu sist en studentversion av CS3.

Sedan slinker ju program in som jag använder då och då...fast då mest till grafik och 3D bilder.
 

Twilice

Aktiv medlem
Om jag använder programvaran som följde med kameran då? Gills det som köpt eller freeware. Jag har jue trots allt betalat en stor summa pengar :p
 

niben

Aktiv medlem
Man kan ju som privatperson dock tycka att hoppet mellan PS elements och PS CS4 är stort prismässigt från 900kr till 12000kr, det kanske skulle kunna finnas en mellanvariant för avancerade amatörer (läs privatpersoner). För adobe så skulle det förmodligen dock vara enklare att ha ett "privatpris" såsom MS har på office t ex. Jag som privatperson tycker nog att jag kan vara beredd på att lägga en 2-3000kr på en bra programvara, men inte 12000kr.

Oavsett pris tycker jag att programvarutillverkarna skulle utöka testtiden från 30 dagar till iallafall 3 månader. Att hinna bilda sig en uppfattning av såpass avancerade program som CS4, Lightroom, Aperture etc om man inte har använt dessa innan är på tok för kort tid. Iallafall för mig som inte hinner lägga varje ledig tid bakom datorn under en 30 dagars period. Jag skulle vilja göra en bättre bedömning innan jag pyntar massa tusenlappar än att skrapa på ytan.

Jag tror inte programvarutillverkarna skulle förlora några pengar på detta heller då man om man avser att använda programmet gör det med målsätting att ha det under längre tid och inte som ett projektstöd under testtiden.
 

mernatur

Medlem
Man kan ju som privatperson dock tycka att hoppet mellan PS elements och PS CS4 är stort prismässigt från 900kr till 12000kr, det kanske skulle kunna finnas en mellanvariant för avancerade amatörer (läs privatpersoner). ...

Oavsett pris tycker jag att programvarutillverkarna skulle utöka testtiden från 30 dagar till iallafall 3 månader. Att hinna bilda sig en uppfattning av såpass avancerade program som CS4, Lightroom, Aperture etc om man inte har använt dessa innan är på tok för kort tid. ...
Min gissning är att Adobe ser Lightroom som "mellanklassen"? Det finns för övrigt just nu som en beta-version som man kan testa under längre tid gratis (såvitt jag förstått).
Håller också med dig att 30 dagars test inte är bra, hellre 60 timmar användning, så att man verkligen ha ren användningstid där man kan testa.
 

A_Ahlzen

Aktiv medlem
Ojojojoj...
Tja...jag har både och...licens och inte licens...
Saken är, efter att ah jobbat med medieutbildning, foto osv...och använder photoshop cs idag...

Så kan jag säga att Adobe själva sagt för ett tag sedan att de i princip "skiter" i privatsektorn när det kommer till piratkopiering. Då de som lärt sig PS "kräver" detta sen på jobbet om så behövs. Därmed har Adobe fått gratis reklam.

Denna kommentar var uppe lite tidigare.

Visst...skaffa licens till PS, självklart...men det är dyrt...och varför i helskotta skall PS CS svenks version vara dyrare? Än den engelska. Nu ioförsig har jag bara kört med Engelsk version sen PS 3.0
Kanske för att det är väldigt få exemplar som säljs i sverige? Klart det går att få ner priset på en produkt om den släpps på engelska som sedan kan säljas till massor av folk.
Reklam, översättning osv kostar pengar.

Och så dyrt är inte PS, insteget kostar som ett bra objektiv, uppgraderingarna (som ingen tvingar en att göra) kostar någon tusenlapp.

Mvh.
Anders
 

A_Ahlzen

Aktiv medlem
Kan ju även nämna att jag har ca 500 DVD-filmer och 150 Blu-ray, samtliga original.
Ibland hyr jag film men oftast väntar jag långt efter release och sedan när jag vet vad som anses som bra köper jag det som känns intressant för min smak. Det är en massa pengar men å andra sidan lägger jag inte (som många av mina polare) 10-20 timmar i veckan på att se en massa skit bara för att det är gratis.
Samma med spel (är en obotlig spelnörd), jag har köpt nästan 200 spel till Xbox 360 sedan den släpptes (och innan dess typ alla konsoler sedan 80-talet), alla har inte kostat 700 kr / st men jag snittar nog runt 500:-, massa pengar, jag vet men en jäkla massa underhållning också :)
Skulle aldrig få för mig att kopiera ett spel, det krävs 100-tals människor och massor av år att skapa upplevelser för dig och mig som användare, då tycker jag iaf att de är värda sin lön.

Den dag någon kommer till ditt jobb och snor din lön kommer du förmodligen känna vad film/spel/musik/program-branschen känner... det suger att ha spenderat 1000-tals timmar på jobbet utan att få något i gengäld.

//Anders
 

Kinkladze

Aktiv medlem
Jag har inte köpt tyvärr, försöker använda trialversioner och gratisprogram så långt det går men det funkar inte i längden.

Jag har tyvärr inte ekonomi att köpa. Jag ser det som att valet står mellan pirat eller ingenting, att köpa är uteslutet. Jag kommer köpa när jag kommer ur min studentekonomi och kommer att fortsätta köpa efter det så hoppas jag att jag kommer ifatt tillslut. :)
 

raixes

Medlem
Pirat, ekonomin skulle gått i krasch flera månader framöver ifall jag skulle köpa PS licens. (Student)
Kan också tillägga att ingen mjukvara eller media är laglig i min burk. Lever på det jag fått höra i mina yngre dagar, "Varför köpa när det finns gratis?"
 

bengt-re

Aktiv medlem
Pirat, ekonomin skulle gått i krasch flera månader framöver ifall jag skulle köpa PS licens. (Student)
Kan också tillägga att ingen mjukvara eller media är laglig i min burk. Lever på det jag fått höra i mina yngre dagar, "Varför köpa när det finns gratis?"
Jo, men om du använder mjukvara som inte är fri så är det stöld - det går lösa allt med open source istället och gör man det så är "Varför köpa när det finns gratis?" helt rätt sätt att tänka. OSALT är ett skapligt bra ställe att börja sin väg att göra sig av med alla icke open source mjukvaror. Det fungerar faktist och det är många år sedan jag privat använde någon företagstillhandahållen köpemjukvara. En och annan shareware har jag dock köpt, men det är oftast så pass billigt att ingen skall behöva låta bli att köpa mjukvaran bara för att det är dyrt. PT lens som är en utmärkt mjukvara för att snabbt rätta till linsdistortion kostar 25 USD - det är inom ekonomiskt räckhåll för de flesta...

Tycker man inte en produkt är värd pengarna så skall man inte köpa den och väljer man inte köpa den så skall man ju inte heller sno den istället!?

http://www.osalt.com/
 

sailingdog

Medlem
Allt enligt ovan.

Ja, Jag har köpt program som jag använder, och jag använder freeware.

Dessutom använder jag vissa program, som jag inte köpt, som har en funktion som de andra inte har, och då använder jag enbart den funktionen + spara.

Vid några bilder använder ajg tre bildredigeringsprogram, + raw-konvertering.

Blir bilderna bättre? Tja,......
 

Maxieboy

Aktiv medlem
Att folk laddar ner program och använder för sitt privata bruk får tillverkarna se som marknadsföring! Hur skulle dom få den spridning och försäljning dom fått om det inte fanns "testversioner" ute. Jag tror att exempelvis Adobe släpper ut sina program i ett lättcrackat utförande så att fler skall använda det. Ville dom kunde dom säkert sålt det med en hårdvarudongle. Så gjorde många tillverkare förr men "alla" har slutat göra så... Varför kan man ju fråga sig...

Däremot tycker jag att det är fult att använda nerladdade program som man crackat i sin affärsverksamhet och tjäna pengar på att använda det. Det är illojal konkurrans i högsta grad.
 
ANNONS