Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har nästan bestämt mig :-)

Produkter
(logga in för att koppla)

Ziden

Aktiv medlem
Hej,

Har länge varit inne på att köpa Sigmas [email protected] APO HSM till min 20D. Men nu i 'sista' stund har jag nog svängt till att köpa

* Canon 100mm/2.8 USM macro
* Canon 70-200/4L USM

Dessa två objektiv blir ungefär samma slant som Sigmagluggen. Tänker jag galet? Handlade kameran på Technikdirekt o kommer nog handla gluggarna därifrån oxo.

Mvh Lazze

Tja, det beror ju på vad du ska fota... Om du inte har kravet på ljusstyrkan så är det väl ett utmärkt val med bl.4. Personligen så gillar jag också canon bättre än sigma, så ur den synpunkten så tycker jag det är ett kanonval.

//Peter

froderberg skrev:
Jag är själv inne på att köpa 60:an. Den är billigare än 100:an

Japp, och dessutom lättare och mindre. 60/2.8 blir en utmärkt porträttglugg (100mm jmf 160mm)
Oskärpan ska bli "vacker" - enligt Canon själva. ("rundare" bländarlameller).

Senast ändrad:
Inte nog med att jag sparar en slant på EF-S makrot, sen kom det fina tipset med canon-bonusen oxo, tackar & bockar! Kommer bli en fin foto-vår!

// Lazze

Jag har båda och är väldigt nöjd. Jag skulle inte byta ut 100/2,8 mot ett 60 mm macro (ffa inte för ett ef-s objektiv). 100 mm på en 1,6x sensor är en väldigt bra brännvidd för macro och porträtt. 70-200/4 är förmodligen ett av Canons mest prisvärda objektiv, så det gör du inte bort dig med.

Efter att ha förstått vad bildstabilisering innebär, börjar det bli dags för mig att fundera på att byta ut min Sigma 70-200/2,8 Ex HSM mot en dito Canon med IS. Tyvärr är den orimligt dyr i Sverige, men kan lätt inhandlas på andra sidan pölen och dessutom täcka reskostnad och uppehälla och ge möjlighet att prova den i en värld av skyskrapor.

Ziden skrev:
Hej,

Har länge varit inne på att köpa Sigmas [email protected] APO HSM till min 20D. Men nu i 'sista' stund har jag nog svängt till att köpa

* Canon 100mm/2.8 USM macro
* Canon 70-200/4L USM

Dessa två objektiv blir ungefär samma slant som Sigmagluggen. Tänker jag galet? Handlade kameran på Technikdirekt o kommer nog handla gluggarna därifrån oxo.

Mvh Lazze

Varför inte 70-200/4L på Zebramedia - 6100:-....fynd! Kanonoptik...

Hej,

Canon 70-200/4L är några hundralappar billigare på T-direkt, o skall jag ändå beställa en annan glugg så är det bättre att dela fraktkostnaden.

Dock värt att fundera på makrot, 100mm gluggen blir ju som sagt 160mm/2.8 på en 20D... och det är ju inte helt fel. Närgränsen är 20cm på 60mm makrot o 30cm på 100mm makrot...hmm hmm, får ta ett bad o fundera lite!

Mvh Lazze

Bent C. skrev:
Jag har båda och är väldigt nöjd. Jag skulle inte byta ut 100/2,8 mot ett 60 mm macro (ffa inte för ett ef-s objektiv). 100 mm på en 1,6x sensor är en väldigt bra brännvidd för macro och porträtt. 70-200/4 är förmodligen ett av Canons mest prisvärda objektiv, så det gör du inte bort dig med.

Håller med Bent! Hade inte bytat ut 100:an mot 60:an... är väldigt skeptisk mot de nya efs objektiven.
17-80 är i alla fall väldigt plastigt..känns som om canon bara vill massproducera ännu mer nu när digitalsidan tagit fart och att kvaliten blir lidande. Fast dettta är ju bara mina tankar!
17-80:n är enligt mig ett skämt om man jämför med 17-40...de ligger i ungefär samma prisklass. Fast nu är det inte dessa det är frågan om!

/Jari

p.s tilläggas bör kanske att jag själva beställt 100:an...(partisk)

Re: Re: Har nästan bestämt mig :)

brage skrev:
Varför inte 70-200/4L på Zebramedia - 6100:-....fynd! Kanonoptik...

Varför inte hos B&h ca: 5400 inkl. frakt och skatt!!
Med ups har du den inom några dagar(finns i lager).
Har själva köpt mitt där...funkar perfekt( internationell garanti)

/Jari

Senast ändrad:
Hej,

antar att du menar ef-s 17-85 IS USM? Jag har det som standardoptik och tycker väl:

* Praktiskt omfång
* Snabbt
* Lätt
* IS är bra när man turistar ( ingen blixt på museer osv )

Men:

* Inte så skarpt som jag skulle önska
* Horizonten är sne på 17mm läget
* ljussvagt....

Finns många fina recensioner på 100mm makrot, tyvärr finns det inga recensioner alls på 60mm ef-s varianten, bara en del "per release info".

Har bestämt mig för att suga på denna dubbelkaramell i cirka 2 veckor, får se hur utvecklingen blir.

Mvh Lazze

Ziden skrev:
Hej,

antar att du menar ef-s 17-85 IS USM? Jag har det som standardoptik och tycker väl:

* Praktiskt omfång
* Snabbt
* Lätt
* IS är bra när man turistar ( ingen blixt på museer osv )

Men:

* Inte så skarpt som jag skulle önska
* Horizonten är sne på 17mm läget
* ljussvagt....

Finns många fina recensioner på 100mm makrot, tyvärr finns det inga recensioner alls på 60mm ef-s varianten, bara en del "per release info".

Har bestämt mig för att suga på denna dubbelkaramell i cirka 2 veckor, får se hur utvecklingen blir.

Mvh Lazze

Du har alldeles rätt..menar 17-85...går lite fort ibland när man skriver.
Det är skärpan och byggkvaliten som jag invänder mot. Is är en kanon funktion som borde finnas på alla objektiv.
Är svårt det här med objektiv. Valde själva mellan canons 100:a och sigmas 150:a och tamrons 180:a...inget lätt val! Valet föll ändå på canon eftersom det är en brännvid jag saknar( bra till porträtt också..har jag hört)

/jari

ANNONS