Annons

Har ni tips på böcker om hur man fotograferar?

Produkter
(logga in för att koppla)

esbtse

Aktiv medlem
Jag har gått en utbildning, men har glömt väldigt mycket om vad jag har lärt mig för att jag inte har fotat på ett tag. Men jag skulle vilja komma igen med fotografi nu och söker efter böcker om hur man fotograferar? Det funkar också med redigering.
Finns gratis på nätet slösa inte pengar på böcker det göder bara de kultur förstörande globalisterna. Vill du gå in på grunderna så kan du börja med att studera konsthistoria och sedan ta universitet kurser i fototeori, tillämpad konstfoto samt teknisk fotografi. Annars är Youtube bättre med fria kurser samt intervjuer med fotografer. Varning konsthistoria handlar mest om kyrkokonst. Bättre hitta en kurs i Modern konst. Valland kan ha det, de har i alla fall två distanskurser som jag kommer gå så småningom efter att jag har jobbat ihop en portfolio.
 
Senast ändrad:

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Visst, men problemet idag med att i all välmening uppmana fotografer att läsa och att accentuera detta genom tillägga att det är "tvingande" är att man oftast vänder sig till folk som varken vill, kan eller har insikten om att det är nödvändigt. Många har heller inte insett att exv. den första generationen Sony A7 som kom för mer än fem år sedan är en mycket simplare konstruktion mjukvarumässigt än generation III och IV som ledigt kan erbjuda mer än dubbelt så många menyval och betydligt mer komplicerade samband mellan olika funktioner än tidigare. Vissa saker är svåra att förstå ofta om man inte får de förklarade av tillverkare eller teknik kommunikatörer.

Det finns även de som haft kameror i femtio år som jag och som på fullt allvar tycker sig veta allt om dessa fast det är 25 år sedan man reflekterade över att saker faktiskt utvecklas och de har inga som helst avsikter att närma sig en ny kamera på något annat sätt än man alltid gjort - d.v.s. genom att killgissa hur den funkar. Det man inte fattar kan man ju alltid skita i - eller hur?

Idag handlar det dessutom långtifrån bara själva kamerorna då dessa bara är en liten del av hela den digitala fotografiska plattform vi alla tvingas välja och leva med. I den ingår inte minst den RAW-konverterare man använder (om man inte vill gå misste om en stor del av de möjligheter en plattform kan ge genom att konsekvent enbart utgå från JPEG).

En del RAW-konverterare som Lightroom är avsiktligt gjorda för killgissare och de har inbjudande låg ribba men inte ens Lightroom kommer helt till sin rätt om man inte lär sig programmet. Noviser vänder sig kanske till Moderskeppet, men de som haft Lightroom sedan version 1.0 upptäcker nog att den litteraturen är väl torftig och rudimentär. För dessa finns dock exv. Scott Kelbys eller Matt Kozliwskis utmärka och fylliga litteratur. Adobe är mjukvarustandard för konverterare m.m. och det gör att det finns mest skrivet för deras produkter. Det finns även mest plug-ins och kurser också för de som efterfrågar detta.

Men, Lightroom är långtifrån state of the art för många proffs och amatörer i många avseenden. De väljer kanske Capture One istället av många skäl. I vissa avseenden är CO väldigt mycket mer sofistikerat än LR och ger även bättre bildkvalitet tycker många om man verkligen lärt sig programmet. Problemet är dock att det har en klart mycket högre ribba och mycket brantare inlärningskurva än LR. I många fall, kommer många CO-användare aldrig komma på hur programmet är avsett att användas utan åtminstone ha sett en instruktionsvideo från Phase One. Jag har sett folk som i desperation skrivit och bett om hjälp, då de inte ens kunnat klura ut hur de överhuvudtaget skulle göra för att komma igång. Numera kan man köra CO i två lägen men förr var det strikt sessionsbaserat och alla klarade inte av att gissa sig till hur en session skulle riggas.

Själv kan jag säga att jag aldrig skulle kunnat gissat mig till hur "dodge and burn" funkar i CO utan instruktioner - så pass komplext är det. Sök gärna på nätet med Capture One och Dodge and Burn och kolla själva om ni inte tror mig. Detsamma gäller vad man kan göra med "Levels". Många andra program har "dehaze"-verktyg" men det har inte CO haft på samma sätt, men med lite micklande i "levels" kan man fixa det också men få hittar lösningen på de problemen utan att skaffa sig kunskap genom att kolla på videos eller läsa och de som inte orkar detta kommer helt rättvist att straffas genom att de aldrig kommer att nå lika långt bildkvalitetsmässigt som de som lärt sig ordentligt hur programmet funkar. Problemet med läsandet och exv. Capture One har väl bara varit att det inte funnits sörskilt mycket att läsa om nan nu gillar böcker som jag. Detsamna gäller även DxO Photolab med plugins. Men det finns ju ofta videos och de räcker ofta långt och de funkar även för de som är funktionella analfabeter när det kommer till att läsa längre tekniska texter.

Per lyfter även att man kan läsa lite "Bildlära" om man behöver hjälp med att utveckla komposition och bildskapande.
Jag förstår inte riktigt vad det är med mitt inlägg du svarar på.
 

acke

Avslutat medlemskap
Visst, men problemet idag med att i all välmening uppmana fotografer att läsa och att accentuera detta genom tillägga att det är "tvingande" är att man oftast vänder sig till folk som varken vill, kan eller har insikten om att det är nödvändigt. Många har heller inte insett att exv. den första generationen Sony A7 som kom för mer än fem år sedan är en mycket simplare konstruktion mjukvarumässigt än generation III och IV som ledigt kan erbjuda mer än dubbelt så många menyval och betydligt mer komplicerade samband mellan olika funktioner än tidigare. Vissa saker är svåra att förstå ofta om man inte får de förklarade av tillverkare eller teknik kommunikatörer.

Det finns även de som haft kameror i femtio år som jag och som på fullt allvar tycker sig veta allt om dessa fast det är 25 år sedan man reflekterade över att saker faktiskt utvecklas och de har inga som helst avsikter att närma sig en ny kamera på något annat sätt än man alltid gjort - d.v.s. genom att killgissa hur den funkar. Det man inte fattar kan man ju alltid skita i - eller hur?

Idag handlar det dessutom långtifrån bara själva kamerorna då dessa bara är en liten del av hela den digitala fotografiska plattform vi alla tvingas välja och leva med. I den ingår inte minst den RAW-konverterare man använder (om man inte vill gå misste om en stor del av de möjligheter en plattform kan ge genom att konsekvent enbart utgå från JPEG).

En del RAW-konverterare som Lightroom är avsiktligt gjorda för killgissare och de har inbjudande låg ribba men inte ens Lightroom kommer helt till sin rätt om man inte lär sig programmet. Noviser vänder sig kanske till Moderskeppet, men de som haft Lightroom sedan version 1.0 upptäcker nog att den litteraturen är väl torftig och rudimentär. För dessa finns dock exv. Scott Kelbys eller Matt Kozliwskis utmärka och fylliga litteratur. Adobe är mjukvarustandard för konverterare m.m. och det gör att det finns mest skrivet för deras produkter. Det finns även mest plug-ins och kurser också för de som efterfrågar detta.

Men, Lightroom är långtifrån state of the art för många proffs och amatörer i många avseenden. De väljer kanske Capture One istället av många skäl. I vissa avseenden är CO väldigt mycket mer sofistikerat än LR och ger även bättre bildkvalitet tycker många om man verkligen lärt sig programmet. Problemet är dock att det har en klart mycket högre ribba och mycket brantare inlärningskurva än LR. I många fall, kommer många CO-användare aldrig komma på hur programmet är avsett att användas utan åtminstone ha sett en instruktionsvideo från Phase One. Jag har sett folk som i desperation skrivit och bett om hjälp, då de inte ens kunnat klura ut hur de överhuvudtaget skulle göra för att komma igång. Numera kan man köra CO i två lägen men förr var det strikt sessionsbaserat och alla klarade inte av att gissa sig till hur en session skulle riggas.

Själv kan jag säga att jag aldrig skulle kunnat gissat mig till hur "dodge and burn" funkar i CO utan instruktioner - så pass komplext är det. Sök gärna på nätet med Capture One och Dodge and Burn och kolla själva om ni inte tror mig. Detsamma gäller vad man kan göra med "Levels". Många andra program har "dehaze"-verktyg" men det har inte CO haft på samma sätt, men med lite micklande i "levels" kan man fixa det också men få hittar lösningen på de problemen utan att skaffa sig kunskap genom att kolla på videos eller läsa och de som inte orkar detta kommer helt rättvist att straffas genom att de aldrig kommer att nå lika långt bildkvalitetsmässigt som de som lärt sig ordentligt hur programmet funkar. Problemet med läsandet och exv. Capture One har väl bara varit att det inte funnits sörskilt mycket att läsa om nan nu gillar böcker som jag. Detsamna gäller även DxO Photolab med plugins. Men det finns ju ofta videos och de räcker ofta långt och de funkar även för de som är funktionella analfabeter när det kommer till att läsa längre tekniska texter.

Per lyfter även att man kan läsa lite "Bildlära" om man behöver hjälp med att utveckla komposition och bildskapande.
Ojoj, vilket ordflöde! Det räcker nästan till en doktorsavhandling. 😉

Det är lätt att gå vilse i ett sådant inlägg. Skulle du kunna sammanfatta ditt budskap i 2-3 korta meningar, samt korrelera budskapet till trådskaparens ursprungliga, konkreta fråga om tips om läroböcker i foto?
 

Bengf

Aktiv medlem
Det lär finnas en bok om exponeringslära att köpa här på våra fotosidor någonstans, det går nog att leta fram, man annonserade om den för ett tag sedan, var nära att beställa den, såg ut att vara bra.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag spontanköpte en av Scott Kelbys böcker på fotografiska. Den förblev inplastad i bokhyllan ett par år. Kan vara kul att ha att bläddra i, tänkte jag. Lite underhållande läsning och många tips men allt finns också gratis på Youtube.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ojoj, vilket ordflöde! Det räcker nästan till en doktorsavhandling. 😉

Det är lätt att gå vilse i ett sådant inlägg. Skulle du kunna sammanfatta ditt budskap i 2-3 korta meningar, samt korrelera budskapet till trådskaparens ursprungliga, konkreta fråga om tips om läroböcker i foto?
Här har vi en kvinna som söker efter böcker för att antagligen bli inspirerad av och komma igång med foto igen och sedan kommer en massa råd om att exv. börja studera konsthistoria på Universitetet och annat man kan roa sig med där. Andra väljer teknikspåret och föreslår att man ska gå på djupet med kameratekniken och åter andra fyller i med att studier i ämnet absolut är tvingande och det är något jag lärt mig av tidigare liknande diskussioner på Fotosidan så är det att de flesta faktiskt inte är särskilt intresserade av att "läsa manualer om hur en kamera funkar".

Den motpolen dyker också upp som den brukar och den hävdar att inget är så bra dom "learning by doing" uttryckt med lite andra ord, och så är vi på ruta ett igen där läsmotståndet på Fotosidan brukar hamna men den som skrev det var ju man och här har vi uppenbarligen att göra med en kvinna som gillar att läsa och det är inte var dag man ser det på Fotosidan. I det mest extrena antiintelkektuella inlägget i det avseendet konstaterar Christer W att i princip alla böcker är värdelösa och det är nog en hyfsat vanlig uppfattning idag har jag förstått. De flesta killar i alla fall, vet väl ändå hur en kamera funkar eller hur?

Mitt inlägg lyfter behovet av läsning men jag tror inte en majoritet av dagens män är särskilt intresserade av att läsa sig till kunskaper på djupet men eftersom det är en kvinna som frågar så är det för ovanlighetens skull kanske så. Jag tror numera att instruktionsvideos är betydligt mer i synk med tiden - korta sådana då, för orkar ingen läsa längre så orkar ingen snart heller se på längre sådana, i alla fall inte de flesta av dagens män - men det kanske inte alls är något som dagens läsande kvinnor föredrar. Det är en tråkig utveckling tycker jag att läsningen av längre informativa texter är så på undantag idag, även om jag numera har accepterat detta faktum.

Till Emilia skulle jag till sist vilja ge några förslag på läsning:

- Bra för inspirationen är den svenska siten 1X.COM och vill man dessutom fördjupa sig i hur många av dessa bilder kommit till kan man köpa någon av deras böcker. En del är generell och andra handlar om makro- och porträttfoto exv.

- George Barr har skrivit två böcker jag gillar:
Kreativ fotografi från inspiration till bild
Så tänker en fotograf - komposition och bildbehandling i praktiken

- Stockholmsfotografer - En fotografihistoria från Stockholms Stadsmuseum
av Ann-Sofi Forsmark
Både teknikhistoria och massor av historiska bilder och exempel

- Till sist även Fotosidans egen tidning som ofta har bildexempel med kontext kring hur bilden tagits och med vilka kamerai ställningar. I sina bästa stunder påminner den ansatsen om hur det kan se ut kring bilddiskussionerna i böcketna från 1X.COM.

- Om behovet är att förstå sin kamera på bästa sätt så är en väldigt bra källa Gary Friedmans pedagogiskt upplagda friendly manuals, förutsatt att fotografen har en Sony eller Fuji-kamera. Det är något så bra som både en kurs i fotografering som utgår från just din egen kameramodell och som i detalj förklarar hur man använder funktionerna i just den kameramodelken.

För grundläggande fototeknik generellt, så är det säkert bäst att botanisera på det lokala biblioteket. Fördelen är att de böckerna säkert inte är utlånade, för det är nog inga män idag som läser sånt eller hur?

Lycka till med nystarten Emilia!
 
Senast ändrad:

acke

Avslutat medlemskap
Tror inte Ulf menade att du skulle använda slumpen, utan något mer systematiskt. Om du tex läser lite om bländare ovan, och så ger du dig ut och testar att sätta fokus på något på 1m avstånd och så tar du en bild på största och minsta bländaren, därefter gör du samma sak 5m bort, 20m bort och sedan oändligheten, då ser du praktiskt vad bländaren har för betydelse, som ett exempel. När du ändrar bländaren så kommer tid och/ISO också att ändras beroende på vad du har för inställningar. Läsa lite och praktisera brukar vara det bästa sättet
Bra där Peter! Precis så menade jag.
Att läsa läroböcker i foto är självklart bra, men man måste också blanda in egna övningar i läroprocessen. Få blir skickliga fotografer utan att öva och experimentera.

Och man får inte vara rädd för att misslyckas. Tvärtom, vill man utvecklas snabbt som fotograf så måste man tillåta sig att göra misstag. Det är inte alls fel att använda ”trial-and-error”-metoden, att pröva sig fram till kunskap.

TS har fått många jättebra tips på böcker i denna tråd. Läs dem, men glöm inte att varva läsandet med egna experiment!
 
Senast ändrad:

HåG

Aktiv medlem
Mitt tips är at du sätter upp ett antal kategorier du vill fotografera.
Exempelvis.
Landskap
Sport
Porträtt.

Titta lite på internet effter tips på hur du tar bilder i varje kategori och prova sedan.
När du sedan gämför bilderna så tror jag att du kommer börja förstå grunderna.

När man förstår varför man har stor bländare och kort slutartid för sportfoto och varför man inte har det på landskap så har man förstått grunden.

SJälv gick jag direkt från Auto läget till Manuell (auto ISO) då jag ville styra både slutare och bländare för att få bilden som jag vill. Man kan ju fuska och kika på vilka inställningar auto läget har för den typ av bild man vill ta och utgå från det och ändra lite!

För mig funkade det inte att läsa om foto i någon bok (men det är oftast så jag gör inom andra områden).
 

Kent Karlsson

Aktiv medlem
Jag gillar Scott Kelbys böcker om digitalfotografi. Gillar det pedagogiska upplägget att han visar en bild och beskriver hur han tänkte eller borde ha tänkt. Ta en titt på biblioteket om de finns där så kan du se om de är något för dig. Det finns ju också mer på Bibblan oftast! Lycka till!
 
ANNONS