Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hasselblad 500C

Produkter
(logga in för att koppla)

Andertz

Aktiv medlem
Har en Hasselblad 500C på G. Det ingår en 80-optik och en 150:a. Säljaren vill ha "marknadsmässigt betalt" för det hela. Vad kostar sålunda ett sådant kit?

Det beror helt på vilken optik det är, dom gamla silverfärgade får man inte många kronor för då de inte har antireflexbehandling (om det inte står T*) och dels att slutarna i dessa äldre glugga kan vara lite opålitliga. Om det däremot är nyare CF optik blir priset ett helt annat. Dessutom är det viktigt att veta att optikens slutare funkar som den ska, alltså att tiderna är rätt. När det gäller huset så bör man ha en acutematte skiva om du skall kunna fokusera i lite sämre ljus, och sitter det en gammal mattskiva kostar bara en sådan ca 2500. Så för att komma till priset, allt mellan några tusenlappar upp till 20000+ helt beroende på vad det är för grejjor.

Ett kit med 500c + 80 + magasin A12 ungefär 5000:-
Ytterligare 1500 om det finns papper på att det är nyservat. 500 mindre om det är ett c12 magasin.
Sonnar 150 silver 2500, 3500 nyservad. +1000 om det är en svart (T* antireflex)

Mellan tumme och pekfinger.

-- MW

Det är de gamla silverfärgade objektiven. Objektivlock, både främre och bakre, saknas till bägge.
Mattskivan torde vara den äldre ljussvagare som det såg ut.
En märklig sak inträffade när jag kollade på grejorna; efter att ha spänt upp mekanismen gick det inte att trycka av. Bara efter att ha tagit bort filmmagasinet funkade det... Misstag av mig eller defekt vara?

Andertz skrev:
En märklig sak inträffade när jag kollade på grejorna; efter att ha spänt upp mekanismen gick det inte att trycka av. Bara efter att ha tagit bort filmmagasinet funkade det... Misstag av mig eller defekt vara?
Om ljusskyddet (plåtskivan) sitter i magasinet så går det inte att trycka av. Ej heller om magasinets räkneverk har gått förbi 12. Räkneverket nollställs igen när man öppnar magasinet, som för att sätta i ny film.

-- MW

alf109 skrev:
Det beror helt på vilken optik det är, dom gamla silverfärgade får man inte många kronor för då de inte har antireflexbehandling (om det inte står T*).

Alla objektiv till Hasselblad är antireflexbehandlade, även de kromade. T* är Zeiss varumärke för flerskikts antireflexbehandling.

Om ljusskyddet (plåtskivan) sitter i magasinet så går det inte att trycka av. Ej heller om magasinets räkneverk har gått förbi 12. Räkneverket nollställs igen när man öppnar magasinet, som för att sätta i ny film.

Det gick att göra en exponering efter att man tagit bort och satt tillbaka magasinet (och plåtskivan). Sedan var det samma visa igen...

laha skrev:
Alla objektiv till Hasselblad är antireflexbehandlade, även de kromade. T* är Zeiss varumärke för flerskikts antireflexbehandling.
Ok, men de äldre icke flerskikts antireflexbehandlade klara mot och ströljus sämre. Sen går det givetvis att ta bra bilder även med dessa om man undviker mot och ströljus. Har själv varit med om hur bilder helt tappat kontrasten när solen legat utanför bild men lyst på en linsyta.

Andertz skrev:
Det gick att göra en exponering efter att man tagit bort och satt tillbaka magasinet (och plåtskivan). Sedan var det samma visa igen...
Hm.

Utan att hålla den i handen och fippla med den själv så är det lite svårt att säga, men det låter onekligen som om den skulle behöva en service och genomgång. Det kostar ungefär 1500:- vill jag minnas, och skall naturligtvis återspeglas i det pris du betalar. Som jämförelse så hittar jag en 500c+80+c12 hos Schönherrs för 6500:-, och då har man tre månaders garanti.

-- MW

Magnus W skrev:
Hm.

Utan att hålla den i handen och fippla med den själv så är det lite svårt att säga, men det låter onekligen som om den skulle behöva en service och genomgång. Det kostar ungefär 1500:- vill jag minnas, och skall naturligtvis återspeglas i det pris du betalar.

-- MW

Hmm... Kameran är iofs inget jag MÅSTE köpa. Hade jag kommit över den billigt (under typ 4000:) och utan att skicka den på service o.d. hade det kännts intressantare. Han har tydligen bara använt den en gång under de senaste 19 åren...
Det finns gott om andra brådare investeringsobjekt, exempelvis fler objektiv till min Pentax 67:a. Kanske får bli det i stället

ANNONS
Götaplatsens Foto