Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hasselbladsproblem...

Produkter
(logga in för att koppla)

Weafrel

Medlem
Har ett problem som antagligen många kommer att skratta åt men för mig som försöker lära mig hantera min bladare är det inte lätt.

Mitt problem är mitt film magasin. Jag tror att det kallas A-12 (vanligt mellanformat).
Jag försöker förstå hur jag ska göra när jag har tagit mina tolv bilder och ska byta film, ska rullen vevas tillbaka eller framåt eller ska jag bara ta ut den?
Har försökt lite av varje men inte kommit fram till ngt tillfredsställande resultat.
Tacksam för all hjälp

Kameran är en 500El/M med ett 150 objektiv.

Petter

Weafrel skrev:
Jag försöker förstå hur jag ska göra när jag har tagit mina tolv bilder och ska byta film, ska rullen vevas tillbaka eller framåt eller ska jag bara ta ut den?
Du ska veva några varv medsols med magasinets vev och sedan ta ur filmen och klistra igen tejpen.

Ja precis, veva fram med lilla veven på magasinet till dess du känner att ett visst motstånd som finns initialt försvinner. Låt magasinshuset sitta kvar på kameran (om du bara har ett mag.)och ta ut insatssn och byt film

Klistra igen genom att slicka kanske ska tilläggas? Det fick jag lära mig när jag svalde stoltheten och bad fotobutiken ladda, och sedermera ta ur filmen åt mig första gången. Det blev en liten folksamling av expediter som ville titta på... :)

Pinsamt var det när jag for ett par mil fram och tillbaka till "bladarreparatören" (Pro Camera Service f.ö.), eftersom jag inte kunde få mitt 16-magasin att fungera.

Det visade sig att man var tvungen att "backa" framdragningsveven för att få det att nolla sig, vilket krävs innan man kan trycka av kameran. (Behövs ju inte på mitt A-12 mag, där går det per automatik när man har vevat fram till "ruta 1".)

Dt tog reparatören ungefär 0.5 sekundet att säga "men detta fungerar ju... Du har väl backat vredet för att nolla?"

Pinsamt...

/Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto