Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

HDR bilder blir suddiga. (CS2)

Produkter
(logga in för att koppla)

eV1Te

Aktiv medlem
När jag testar att skapa HDR bilder i PS CS2 så blir de oftast suddiga, det beror på att alla bilder inte är tagna i exakt samma vinkel. Och den inbyggda funktionen som skall rätta till detta fungerar inte så bra...

Min fråga är hur man lättast rättar till bilder så de ligger exakt över varandra på ett enkelt sätt?

Jag har testat att lägga 2 bilder över varandra och välja "difference" för att sedan vrida upp bilden. Detta fungerar bra men tar väldigt lång tid! om man har 5 bilder kanske.

Det finns inget program för detta?

Stadigt stativ och variation av endast slutartiden, alternativt använda gråfilter för variationen om tiderna skulle bli för långa.

Tror inte det finns några riktigt bra andra lösningar. Då får man köra på det gamla hederliga manuella sättet och slå ihop lagerna för hand.

Jag brukar dra ner opaciteten på det övre lagret till 50 och lägga över det för hand i riktigt stor försting över det området i bilden som är viktigast.

Jag har ett stativ, dock inget stabild och famför allt inte om man använder upp till 400 mm objektiv. Eftersom bilderna måste passa in på millimetern.

Det borde som sagt finnas något enklare sätt eftersom man måste göra samma procedur om man skall stacka ett antal bilder (Image stacker).

Det finns andra program som automatiskt matchar upp bilderna innan de stackas, på samma sätt som man kan göra för att göra panoramabilder. Om du har ett sådant program och kan exportera till tex OpenEXR som är en standrad för HDR bilder. Dessa kan sedan importeras till Photoshop så du kan manipulera bilderna där.

Det kan dock vara värt att kolla närmare på andra verktyg som är gjorda för att behandla HDR bilder. Om man jämför features verkar nuvarande implementation i Photoshop lite bristande. Detta är ett område där mycket forskning pågår just nu; så det är inte konstigt att småprogram ligger lite före.

Ett program som verkar göra en del av detta är Photomatix (http://www.hdrsoft.com). Kan vara värt en titt iaf.

Photoshops HDR funktion är mer av ett smakprov av vad som komma skall.

För mig fungerade det riktigt bra med den inbyggda funktionen att räta upp bilder. Hade två handhållna bilder med olika perspektiv, den enda skillnaden var att en skylt fick en halo efter autofunktionen gjort sitt.

ANNONS
Götaplatsens Foto