Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Himmel och mörka kanter

Produkter
(logga in för att koppla)

Persika^

Avslutat medlemskap
Hej

Jag är väldigt dålig när det gäller att photoshopa in "ny" himmel i photoshop. Så skulle gärna behöva lite tips och trix och länk till någon tutorial.

bmw4litenzs6fl9.jpg

Denna bild är riktigt bra gjord. Om man vill få ett liknande resultat vad ska man använda för verktyg då?

Sedan till min andra fråga. Brukar ofta se bilder som har "mörka kanter" om man vill göra det är det burn tool? som är det bästa då? (Om man kollar på bilden jag länkade så är det sådana mörka hörn uppe i båda hörnen)

om du kör ps så gör ett nytt lager som du målar svart där du vill att det skall vara mörkare, sen så smetar du ut det lite så övergången blir jämn. Sen justerar du genomskinligheten till du når önskat resultat. Detta mycket förenklat. men du förstår kanske principen.

I lightroom tex så finns en funktion för att lägga till/ ta bort vinjettering under "Lens Correction"

Det finns en mycket smidig lösning för att skapa vinjetteringar och det är att först göra en markering för området; oval eller rund. Sen lägger man på en snabbmask med Q (quick mask). Markeringen blir då röd. Sen lägger man på gaussisk oskärpa under filter för att skapa avtoningen. Jag brukar ofta använda 250 som värde. Efter det så trycker man Q igen och inverterar sedan markeringen. Skapa sen ett nytt justeringslager: nivåer och skapa vinjetteringen i ett nytt justeringslager.

1111copy.jpg

Här är mitt första test. Blev lite konstigt på några ställen där jag var slarvig. Men nu vet jag ungefär vilken teknik jag ska använda.

Persika^ skrev:
... nu vet jag ungefär vilken teknik jag ska använda.
Glöm inte bort att hålla kolla på alla reflexer - det är störande att hitta svarta regnmoln i fönstren efter det att man bytt himmel till en präktig solnedgång.

ANNONS
Götaplatsens Foto