Annons

Hitech-filter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Evildoer

Aktiv medlem
Är det någon som vet har testat de engelska "hitech-filtrena" och har erfarenhet av dem? Jag har sett några alldeles strålande naturbilder på nätet där detta filter har använts(Hi Tech GND 0.6 användes på de bilder jag såg) och är intresserad av att inskaffa ett. Någon som känner till en svensk återförsäljare eller vet om det är svårt att få tag på. Hittade inte direkt många svenska alternativ på nätet :(

Det var de jag hade hittat, men tack ändå :) Tänkte om någon hade erfarenhet av filtrena som kunde dela med sig av det med :)

Hej Jonas.

Jag har ett Hitech ND-filter som jag använder tillsammans med Cokin's filterhållare (och tonade ND-filter) och det funkar alldeles ypperligt.Cokin's vanliga ND-filter var inte neutrala i färgen så därför köpte jag ett Hitech och det funkar som sagt ypperligt.

Cokin har bra tonade ND-filter som jag använder,dock har jag inte testat Hitech's motsvarighet.

Hej Peter.

Jag tänkte på ett tonat filter tror jag, något som får himmeln att synas bättre. Tror det drar ner ljuset från himmeln främst. Det är ganska dyrt, men jag antar att man måste köpa först filterhållaren och sedan filter, de finns inte som vanliga "påskruvningsfilter" så att säga?

Vart hittar jag Cokin-filter till ett bra pris? :)

Ett vanligt ND-gråfilter är förmodligen ett bra alternativ vad jag har förstått och det finns ju lite här och var på nätet iaf :)

Hej,
Jag har använt Hitechs filter. Jag hade dom när jag körde analogt och jag är väl halvnöjd. Tillsammans med Velvia blev det ett magenta-stick. Det var inga problem i vissa situationer, men stora problem i andra. Dessutom repades dom lätt, men det kan ju i och för sig berott på att jag var lite slarvig :) Är man bara rädd om dom och förvarar dom i fodral kanske det fungerar bra. Har tänkt köpa nya igen nu när jag övergått till digitalt, men skulle helst vilja ha glas-filter. Fast dom är dyra!

Lee, Singh Ray och Tiffen, håller hög kvalitet.

Scandinavianphoto säljer Cokin och Dito Fotoproffs Hitech.

Evildoer skrev:
Hej Peter.

Jag tänkte på ett tonat filter tror jag, något som får himmeln att synas bättre. Tror det drar ner ljuset från himmeln främst. Det är ganska dyrt, men jag antar att man måste köpa först filterhållaren och sedan filter, de finns inte som vanliga "påskruvningsfilter" så att säga?

Vart hittar jag Cokin-filter till ett bra pris? :)

Man måste ju kunna anpassa avtoningen till horisonten. Därför har man filterhållaren.

enghell skrev:
Cokin's vanliga ND-filter var inte neutrala i färgen så därför köpte jag ett Hitech ..

Just det. Jag drog mina erfarenheter av Cokins avtonade i den här tråden.
Några skrev att de hade bättre erfarenheter av Cokins filter - jag har inte fått svar på min reklamation ännu, men om generalagenten anser att mina filter var korrekta så kan jag verkligen inte rekomendera dem.

/Per

Senast ändrad:
Per skrev:
Just det. Jag drog mina erfarenheter av Cokins avtonade i den här tråden.
Några skrev att de hade bättre erfarenheter av Cokins filter - jag har inte fått svar på min reklamation ännu, men om generalagenten anser att mina filter var korrekta så kan jag verkligen inte rekomendera dem.

/Per

Trist när det är så.Jag använder själv mina tonade Cokin gråfilter mycket och de har aldrig givit något konstigt färgstick utan jag har bara positiva erfarenheter därifrån.Dock gav Cokins vanliga gråfilter ett dassigt brunt färgstick och var inte alls neutralt,därför köpte jag som sagt ett Hitech istället.

ANNONS
Götaplatsens Foto