Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hitta skrivande journalist att arbeta med?

Produkter
(logga in för att koppla)

wahad

Aktiv medlem
Ja som rubriken lyder.. Hur hittar man lättast skrivande journalister som man skulle kunna inleda ett samarbeta med?
 
Jag ställde mig samma fråga när jag skulle börja frilansa för fyra år sedan.
Då provade jag att sätta upp lappar på anslagstavlor på bibliotek (tex tidsskriftsbiblioteket i Göteborg). Två journalister nappade, en av dessa har jag fortfarande ett samarbete med - vi var nyligen i Serbien på reportageresa tillsammans.

En annan variant jag testade var att maila runt till journalister som jag hittade på SJF:s sida (tror jag). Att ringa runt är kanske ännu bättre. Föreslå ett förutsättningslöst möte, och ta det därifrån.

Lycka till!
 
Tack för ett bra och konstruktivt svar!
Ska köra något i den stilen då också.

Letade efter något forum i den här stilen för skrivande journalister, men har inte hittat något.
 
Bor i Malmö faktiskt.. samma som dig såg jag.

Skulle vara guld värt om du skulle kunna hjälpa mig lite på traven med det..tack!
 
Senast ändrad:
adamhaglund skrev:
Jag ställde mig samma fråga när jag skulle börja frilansa för fyra år sedan.
Då provade jag att sätta upp lappar på anslagstavlor på bibliotek (tex tidsskriftsbiblioteket i Göteborg). Två journalister nappade, en av dessa har jag fortfarande ett samarbete med - vi var nyligen i Serbien på reportageresa tillsammans.

En annan variant jag testade var att maila runt till journalister som jag hittade på SJF:s sida (tror jag). Att ringa runt är kanske ännu bättre. Föreslå ett förutsättningslöst möte, och ta det därifrån.

Lycka till!

Får man fråga hur du jobbar? Gör ni reportage och säljer in eller är det på uppdrag?
 
ChiPs skrev:
Får man fråga hur du jobbar? Gör ni reportage och säljer in eller är det på uppdrag?

Både och, lite beroende på typ av jobb.
Vad gäller reportageresorna så brukar ordningen vara:
1. Destination bestäms.
2. Research.
3. Insäljande av reportageidéer till tidningar
4. Om försäljningen täcker uppskattade utgifter, grönt ljus för att åka iväg.
5. På plats: Insålda jobb görs + några jobb på spekulation.
6. Efter hemkomst: Färdigställande av material + insäljande av spekulationsjobb.

På hemmaplan jobbar jag dock mycket sällan på spekulation, men under utlandsresorna kan det vara OK. Det är ju svårt att på förhand veta vad man kommer att hitta på plats, och därför svårt att sälja in innan man åker.
 
jag hade ju gärna hittat nån som skriver konsertrecensioner inom hårdrock och tyngre grejer som behövde en fotograf... gratiskonserter brukar ju vara fina...
 
ANNONS