Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjulens inställningar i M (20D)

Produkter
(logga in för att koppla)

Scratchen

Aktiv medlem
Har irriterat mig på en sak, på min 20D. I A så ändrar man bländare med pekfingrets hjul, men i M så ändrar man helt plötsligt slutartiden med pekfingrets hjul och bländaren med tumhjulet!

Går det att kasta om ordningen på de båda? Har inte hittat nåt..

Fast i T så ändrar man tiden med pekfingret, så om man byter påats på hjulens funktion i M läge så blir det i alla fall inte helt konsistent.

Huruvida det går att göra detta platsbyte vet jag dock inte. Jag har för mig att det går med en av customfunktionerna.

Scratchen skrev:
Går det att kasta om ordningen på de båda? Har inte hittat nåt..

Nej, inte på 20D, däremot går det på 1D-modellerna.

Det har alltid varit den ordningen på EOS-modellerna, så att de som kört länge med Canon, ska känna igen sig.

Man ändrar alltid huvudvärdet med huvudratten (main dial). Därför ändrar du i Av:
Bländaren med huvudratten
Exp.komp (tiden) med bakre ratten

I Tv:
Tiden med huvudratten
Exp.komp (bländaren) med bakre ratten

I M:
Tiden med huvudratten
Bländaren med bakre ratten

Re: Re: Hjulens inställningar i M (20D)

Jeppe skrev:
Nej, inte på 20D, däremot går det på 1D-modellerna.

Det har alltid varit den ordningen på EOS-modellerna, så att de som kört länge med Canon, ska känna igen sig.

Man ändrar alltid huvudvärdet med huvudratten (main dial). Därför ändrar du i Av:
Bländaren med huvudratten
Exp.komp (tiden) med bakre ratten

I Tv:
Tiden med huvudratten
Exp.komp (bländaren) med bakre ratten

I M:
Tiden med huvudratten
Bländaren med bakre ratten
Ah, när du lägger upp det så verkar det rätt logiskt.. Tack.

ANNONS
Götaplatsens Foto