Annons

Hudtonskurs

Produkter
(logga in för att koppla)

RolandM

Aktiv medlem
Jag upplever det mest krävande och mest känsliga är att få hudtoner rätt i bilder. Att en tröja eller löv har en inte helt korrekt färg köps av hjärnan, men när ansiktsfärgen ser konstigt ut så ser det konstigt ut. Är det inte spygrönt, är det gult, blått eller rött.

Finns det någon patentlösning att ta till som fungerar för att få hudtoner rätt?

RolandM skrev:
Jag upplever det mest krävande och mest känsliga är att få hudtoner rätt i bilder. Att en tröja eller löv har en inte helt korrekt färg köps av hjärnan, men när ansiktsfärgen ser konstigt ut så ser det konstigt ut. Är det inte spygrönt, är det gult, blått eller rött.

Finns det någon patentlösning att ta till som fungerar för att få hudtoner rätt?

Om jag arbetar i Adobe RGB brukar jag se till att skillnaden ligger på cirka 30 enheter mellan de olika färgkanalerna. Om den röda kanalen är 200, skulle alltså den gröna bli 170 och den blå 140.

Som alla patentlösningar måste man variera lite för att få en som passar perfekt, men du hamnar i alla fall i närheten av den rätta tonen.

Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto