Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur överför jag D70 rawbilder till jpg?

Produkter
(logga in för att koppla)

Micke R

Aktiv medlem
Har tagit en del bilder i enbart raw med min D70 men när jag skulle göra om dom till jpg för en hemsida lyckades jag inte.
Jag använde nu Photoshop 6.0 och det funkar bra till jag skulle spara dom i jpg. Det fanns då bara alternativen raw, tif och psd att använda. Provade spara i både tif och psd för att sedan spara i jpg men fick aldrig upp några andra alternativ än dessa tre sedan.
Behöver jag ett "plugin" till programmet eller fungerar det bättre i CS som jag har på jobbet?
Vill gärna höra om det finns något enkelt alternativ i 6.0 eller CS?

Om du läser i din PS-manual på sid.... ;)

Spara som eller spara för web ger dig möjlighet att spara i jpg.

Har provat spara som

Att spara för web är inte aktiv och jag har sparat som (använder P-shop mycket).
Har även provat spara som kopia och även klickat bort annat men inget hjälper.

Jag använder mig av Nikon View som följde med kameran. I edit mode kan man "spara som" både TIFF och JPG. Jag har börjar fota i mode RAW+JPG för att slippa gå denna väg för bilder som jag "bara" vill kunna titta på som enkelt bildspel. Min Photoshop kan inte heller hantera Nikon RAW. Samma gäller f.ö. RAW från min Minolta. /Uffe

Micke R skrev:
Jag använde nu Photoshop 6.0 och det funkar bra till jag skulle spara dom i jpg. Det fanns då bara alternativen raw, tif och psd att använda.
Det är för att din kamera tar bilder i mer än 8-bitars färgdjup och det är bara dessa tre format som sparar i mer än 8-bitar. Se till att du först drar ned färgdjupet på dem. Det var länge sedan jag arbetade med vanliga Photoshop men jag har för mig att du gör det genom att välja "Image -> Mode -> RGB".

Nu när jag gjort om till 8-bitars fungerar allt som det ska.

Mycket tacksam för hjälpen!!!

Bilagor

• vitabborrtjärn 2.jpg
    vitabborrtjärn 2.jpg
    36.6 KB · Visningar: 239
ANNONS
Götaplatsens Foto