Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Hur börjar jag?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har precis skaffat en Nikon D50 och är nybörjare vad gäller systemkameror.
Faktum är att jag faktiskt inte vet i vilken ände jag skall börja, för nästan oavsett vilka bilder jag än tar (med mina slumpmässiga inställningar - som jag inte förstår egentligen...), så blir det suddiga bilder. Jag begriper inte hur allt hänger samman, helt enkelt. Har förstått så mycket som så, att kameran "tänker" inte själv.

Har tagit en del klara bilder, och vet inte varför just de blev klara och skarpa. Alltså... hur börjar jag? Kan någon på ett enkelt kortfattat sätt förklara hur saker hänger samman? Inser att det är just vad det handlar om med fotografi och det är det man som fotograf jobbar med. Men.. i vilken ände börjar jag?

Skulle vara väldigt glad om någon kunde ge mig en puff på vägen!

Du kan ju börja i auto-läget och bekanta dig med kameran.
Där tänker den helt själv och allt blir rätt ok.
Sedan kan du ju låna en fotobok på biblioteket, där finns allt man behöver veta om hur det hänger ihop med slutartider, bländare, exponering m.m m.m.

om det blir suddigt se till så att du har på auto fokus och intte manuell fokus... roterar en ring på objektivet när du tar kort? annars finns det en liten knapp som du kan dra upp och ned på objektivet som ställer in auto eller manuell...
men sedan, som föregående talare skrev, börja med auto eller P läget och gå sedan vidare...
läs också alla artiklar om ämnet här på fotosidan!

Ställ kameran på nåt bra ställe och rikta den mot ngt lämpligt objekt. Leta sedan reda på självutlösaren och knäpp ett kort. Blir bilden du får skarp, så är det skakningsoskärpa.
Långa slutartider är ofta orsaken.

/K

Ja, biblioteket hade jag inte ens tänkt på, haha :) Det vill ju till att man faktiskt förstår vad "slutartid", "bländare" och allt annat betyder.. Tackar för tipset!

På Nikons kameror finns det två gröna punkter, om du trycker in dessa samtidigt så återgår kamerans inställningar till de ursprungliga fabriks inställningarna. Börja sedan att fotgrafera med programautomatik P så sköter kameran det mesta.
Om du har fått med en bruksanvisning så försök att läsa den, tråkigt nog så är Nikons bruksanvisningar svårlästa.
Lycka till och återkom gärna med frågor.

hej!

köpte kamera häromdagen och fotona blev ungefär som dina, som tur är har jag en kompis som är superduktig på sådant här och fick några enkla tips som hjälpe mycket så här i början:
- Ställ kameran på autofokus
- Ställ in ganska hög upplösning(hade den sämsta)
- Ska du foto inomhus så måste man nästan alltid ha en extra blixt för att det ska bli bra/bättre.

en sak kom jag på själv - ta inte foto inomhus mot tex fönster när det är dag och ljust utanför.

Men vad bländare, slutare, grodperspektiv och sådant är har jag ingen aning om men man ska ju ha något att göra framöver!

Så kan det vara när man är glad amatör, får se om jag orkar igenom nästa sida i manualen denna vecka!

- "det ända dåliga foto som finns är det som inte blev taget"

Kämpa på!

Björn

Folkbiblioteken är en kunskapskälla med gott om litteratur, som t ex Per Lundqvists "Foto min hobby" utgiven av Spectraförlaget. Boken innehåller grunderna i förståelsen för hur känslighet, tid, bländare och exponering hänger samman. Det fina i kråksången är att det är samma naturlagar som gäller med den elektroniska kameran som för den kemiska.

Sök upp likasinnad vänligt sinnade kamrater och utforska fotografin tillsammans.

Skapa en bildidé och fundera ut ur den ska lösas och prova att det stämde, eller fundera på varför reslutat inte blev det önskade och prova igen.

När det är roligt lär man sig fortare.

björn r skrev:
hej!

En sak kom jag på själv - ta inte foto inomhus mot tex fönster när det är dag och ljust utanför.
Björn

Det kan du faktiskt göra Björn, på din kamera har du väl en knapp på baksidan för exponeringslås, mät ljuset på en jämt belyst plats i rummet som inte har ett fönster i bakgrunden och tryck sedan in knappen, nu har du låst exponeringen för det normala ljuset i rummet.

Ljuset som kommer in genom fönstret lurar kamerans exponeringsmätare att tro att det är ljusare i rummet än det är, därför blir bilden underexponerad, ta sedan bilden med fönstret i bakgrunden med exponeringen låst, bilden kommer att bli betydligt bättre, men fönstret kommer att bli överexponerat istället, men det får man ta, det är ju huvudsaken motivet innomhus blir bra exponerat.

Du kan även använda spotmätning och mäta på objektet i fråga och på det viset undvika det starka ljuset från fönstret.

Lycka till.

/kent

Senast ändrad:
Gabriella, har du kommit på varför en del bilder blev suddiga? Som flera nämnt så måste du se till att kameran ställer in skärpan själv, om du är nybörjare. Till det finns det en omkopplare på framsidan av kameran och ibland en på objektivet. Bägge måste stå på "A" (=autofokus).

Om du ställer in autofokus enligt ovan och sätter ratten på "grönt" så blir bilderna skarpa, det kan jag nästan lova!

Vad har du för objektiv på kameran, AF-S Nikkor 18-55 mm, möjligen?

När du får fixat så att alla bilder blir skarpa med allt på auto, behöver du inte läsa så mycket egentligen, det är bara att plåta på, tills du vill göra litet mer "avancerade" saker. Det vill du säkert, annars hade du nog inte köpt en systemkamera.

Per.

ANNONS
Götaplatsens Foto