Annons

Hur bli framtiden för fotografin?

Produkter
(logga in för att koppla)

Terje H

Aktiv medlem
Många av oss som växte upp med det analoga fortsätter ju att bete oss ungefär likadant med digitala systemkameror som med de analoga, men fotografer som både du och jag är på utdöende Terje. Det är inte alls vi som sätter agendan idag ens. Redan om 10 år finns inte längre många av de 40-talisterna och 50-talisterna som idag fortfarande håller igång. Jag har exv. väldigt svårt att se att många av de fotoklubbar som idag är svårt systemkameracentrerade kommer överleva de närmaste 10 åren om inget drastiskt händer.
För att fortsätta utveckla tankegångarna kring hur framtiden kommer se ut för fotografin, så väljer jag att starta en ny forumtråd. Börjar med att dela en del av ett citat från Sten-Åke Sändh från tråden "Forumet på tomgång". Är jag på utdöende, är vi fotografer på utdöende?

Hur ser framtiden ut? Vilka "kameror" använder vi om 10 år, om 20 år, om 50 år?

Kommer det analoga finnas kvar? Hur kommer det digitala se ut?

Kom intresset för den fotografiska bilden minska? Eller kommer vi kunna referera till dagens fotografier som vi refererar till bildkonsten från Medeltiden? Kommer Fotosidan finnas kvar om 10 år eller 20 år? Kommer Facebook eller Instagram finnas kvar? Hur kommer vi visa fram våra bilder i framtiden?

Kommer det finnas några tidningar som publicerar fotografernas bilder? Kommer det ges ut böcker med fotografier? Hur kommer vi förhålla oss till pappersindustrin överlag, med tanke på att det kostar oss rätt mycket skog. Skog som vår planet behöver för att kunna ta hand om bland annat all den koldioxid vi släpper ut?

Det fritt fram för sagolikt positiva tankegångar, likväl som hopplöst negativa och dystopiska.
 

jerrysoderberg

Aktiv medlem
Jag är ganska sparsam med inlägg här. Som många andra tycker jag inte om hur det raljeras här på FS forum.

Till min spaning.
Jag ser att gruppen analoga fotografer på FB ökar. Sakta men säkert blir det fler. De flesta som kommer till där är yngre. De har inte använt filmfoto förut och är exalterade över hur en analog bild blir till. Att den analoga bilden är en ny och spännande upplevelse för denna grupp kan vara svår att fatta för oss som upplevde digitalbilden som en befrielse när den kom. Numer tror jag inte att det analoga är på utdöende. Jag tror att den är hobbyfotografiets och konstfotos framtid. Det är där det händer. Sen är det ju så kul också. Vi kommer snart få se tillverkare börja med enklare analoga kameror igen. Kanske en framtid för fotohandlarna? Vill fotomagasinen ha läsare så är det nog analog-skolor mm som gäller framöver. På den digitala sidan kommer de flesta foton tas med telefon, utom där specialobjektiv mm behövs. Där finns digitalfoto säkert kvar....

-Hur många är med i denna grupp på FB, då? Tretusentvåhundra, för några år sedan var det ett par hundra.....
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag tror att det finns en stor risk för att bilderna vi tar idag kommer att spårlöst försvinna. Trots att det skapas flera bilder än någonsin. Bildbyråer och motsvarande säkrar sannolikt upp så att Lennart Nilssons och andra ikoniska bilder finns kvar för framtiden. Om någon hittar en hårddisk på vinden om hundra år är det inte troligt att det går att få fram något ur den på samma sätt som om man hittar en låda gamla negativ. Just nu är samtiden väl dokumenterad men arkeologerna kommer inte att hitta mycket. Kanske är de analoga entusiasterna räddningen?
Det analoga fotot lär överleva så länge det går att få tag på film och fotokemikalier. På samma sätt som vissa t.ex. målar i olja trots att det finns kameror.

Vad gäller pappersbilden tror jag den lever en tynande tillvaro trots att den är mera arkivbeständig än den digitala. Skärmar blir allt billigare. Vi har idag en stor tv på väggen som blir till en tavla med valfritt motiv när inget program visas. Utställningsrummen blir försedda med skärmar där man med en knapptryckning kan byta utställare. Idag pga pandemin går vi inte till utställningen utan ser den hemma.
 

Johan_G

Aktiv medlem
Just nu sitter jag Med Anders F:s Ramlösa Kvarn snurrande på grammofonen, det är inte ovanligt att ungarna klagar på att jag envisas med att kalla det grammofon, det är så gammaldags språk, alla vet ju att det heter skivspelare, kanske är jag lite gammalmodig till mitt språkbruk och sätt men samtidigt ser jag andelen analoga kameror, tillverkade på tiden före autofokus allt oftare på stan, ofta burna av lite yngre fotografer så någonting måste ju det "gamla" ha som lockar.

Jag tror fotografin kommer finnas kvar, men sannolikt kommer det bli mer som under 1970 - och 80-talen när systemkameror förde en lite tynande tillvaro hos amatörfotografer, oavsett var jag åkte fanns det kameror, lite klumpiga Instamatic-kameror och små lätta kameror för 110-film, dåtidens motsvarigheten till dagens mobilkameror men relativt få systemkameror och precis som många dagens digitala fotografier har nog de flesta av dåtidens fotografier gått hädan tack vare slarv men många finns kvar.

Dagens digitala fotografier som är upplagda på nätet, lagras hos Arkivcentrum och andra institutioner tror jag kommer finnas kvar på samma sätt som de analoga fotografierna. Kanske konverterade till lite modernare format, precis som många inscannade fotografier, är jag ganska övertygad om att de kommer leva kvar och finnas åtkomligt för framtida historiker och andra forskare.

Jag tror inte fotografin är utdöende, bara under en ständig förändring som det alltid varit. Lusten att uttrycka sig via fotografier, teckningar eller målningar, lusten att skapa, tror jag kommer fortsätta existera, däremot kommer som så många gånger under historien tekniken för att skapa, på gott eller ont eller kanske båda, att förändras.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Jag tror inte att utställningar kommer vara virtuella, mer än som ett komplement. Utställningar är i första hand sociala och fysiska tillställningar. Den bästa skärm i världen kan inte ersätta vetskapen om att konstnären fysiskt hanterat verket man har framför sig. Jag har under året recenserat ett par virtuella utställningar, och det går men är väldigt svårt.

Om något, tror jag att de fysiska aspekterna av fotografi kommer att växa i betydelse. Böcker har ett stort uppsving, lite beroende på att kostnader sänkts, men också att folk vill ha något fysiskt att hålla i. Folk köper unika, fysiska verk. Det analoga är på ett långvarigt uppsving.

På digitala plattformar tror jag däremot att berättarteknik kommer utvecklas. Tidningar, utställare och fotografer kommer pussla ihop stillbild, text, video och ljud på kreativa sätt, och ta steget från halvrisig video som komplement till text-och-bild-artiklar till något mycket mer kreativt.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
För att fortsätta utveckla tankegångarna kring hur framtiden kommer se ut för fotografin, så väljer jag att starta en ny forumtråd. Börjar med att dela en del av ett citat från Sten-Åke Sändh från tråden "Forumet på tomgång". Är jag på utdöende, är vi fotografer på utdöende?

Hur ser framtiden ut? Vilka "kameror" använder vi om 10 år, om 20 år, om 50 år?

Kommer det analoga finnas kvar? Hur kommer det digitala se ut?

Kom intresset för den fotografiska bilden minska? Eller kommer vi kunna referera till dagens fotografier som vi refererar till bildkonsten från Medeltiden? Kommer Fotosidan finnas kvar om 10 år eller 20 år? Kommer Facebook eller Instagram finnas kvar? Hur kommer vi visa fram våra bilder i framtiden?

Kommer det finnas några tidningar som publicerar fotografernas bilder? Kommer det ges ut böcker med fotografier? Hur kommer vi förhålla oss till pappersindustrin överlag, med tanke på att det kostar oss rätt mycket skog. Skog som vår planet behöver för att kunna ta hand om bland annat all den koldioxid vi släpper ut?

Det fritt fram för sagolikt positiva tankegångar, likväl som hopplöst negativa och dystopiska.
Ja då blev man indirekt trådskapare också :cool: Låt går för det - för den här gången :)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag är ganska sparsam med inlägg här. Som många andra tycker jag inte om hur det raljeras här på FS forum.

Till min spaning.
Jag ser att gruppen analoga fotografer på FB ökar. Sakta men säkert blir det fler. De flesta som kommer till där är yngre. De har inte använt filmfoto förut och är exalterade över hur en analog bild blir till. Att den analoga bilden är en ny och spännande upplevelse för denna grupp kan vara svår att fatta för oss som upplevde digitalbilden som en befrielse när den kom. Numer tror jag inte att det analoga är på utdöende. Jag tror att den är hobbyfotografiets och konstfotos framtid. Det är där det händer. Sen är det ju så kul också. Vi kommer snart få se tillverkare börja med enklare analoga kameror igen. Kanske en framtid för fotohandlarna? Vill fotomagasinen ha läsare så är det nog analog-skolor mm som gäller framöver. På den digitala sidan kommer de flesta foton tas med telefon, utom där specialobjektiv mm behövs. Där finns digitalfoto säkert kvar....

-Hur många är med i denna grupp på FB, då? Tretusentvåhundra, för några år sedan var det ett par hundra.....
Finns det någon som kan se om en bild som printats idag på ett RAG-papper med en bra skrivare är analog eller digital vid en vanlig okulär blick. Jag kan det nog inte. Jag håller just på med det. Med dagens skrivares mycket variabla droppstorlekar så finns heller inte de "pixlar" i bilderna som man kan se på skärm. Så för mig är en sådan bild i praktiken lika analog som en gammal analog bild.

Mitt bästa tips till de som är oroliga för att för er viktiga bilder försvinner är tre:

1. Skriv ut era bästa bilder och mest intressanta bilder! Finns de utskrivna, så är det absolut ingen större praktiskt skillnad mot att hitta en gammal analogt framställd kopia mot en digital i hur vi står inför dessa bilder. Jo förmodligen är det så att den digitalt framställda som skrivits ut på bra papper med bra pigmentbläck kan hålla minst två eller 3 ggr längre än en analog bild om vi pratar färgbilder. De svartvita analoga brukar klara sig bättre.

Här hos "Wilhelm" kan ni ladda ner en PDF där ni kan se beräknad hållbarhet för digitalt utförda printar med olika tillverkares papper och bläck:


2. Om du tror du har bilder av allmänt intresse, så lämna in det på ditt närmaste stads- eller länsmuseum. (nu kände jag att jag gjorde en liten insats som gammal museiarbetare :) )

3. Det tredje är att ta fram de bilder som du känner är av värde för både dig och möjligen dina barn och organisera sedan upp dem med ett bra arkivprogram efter att ha försett bilderna med XMP/IPTC metadata som helst ska ligga inne i bilderna. RAW kan man exv. konvertera till DNG som är mer framtidssäkert än proprietära RAW-format. Sidecar-filer har tyvärr egenheten att försvinna i hanteringen över tid.

Det är viktigt att metadatat finns till både RAW och JPEG-bilerna. Om det gör det kan dessa bilder indexeras upp av i princip alla moderna arkiv/DAM-program åtminstone under överskådlig tid tills någon kommer på någon annan standard. Men de som jobbat fram dessa standards har tänkt även på bakåtkompatibiliteten. Det har tillkommit nya dataelement i IPTC exv. men man tar inte bort gamla element utan rekommenderar att man använder andra istället.

Om man hjälper sina efterlevande med detta så kommer bilderna att bli mer tillgängliga och intressanta för barn och andra efterlevande i bästa fall. Glöm inte bort att instruera dem och lämna en dokumentation efter dig. Jag har själv tagit över några dödsbon och bilderna som funnits har varit det viktigaste av allt att ta tillvara men det har också varit så att de som inte haft någon kontext i form av noteringar på baksidan eller som inte funnits i album med förklarande texter har varit de jag faktiskt kastat bort.
 
Senast ändrad:

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag är ganska sparsam med inlägg här. Som många andra tycker jag inte om hur det raljeras här på FS forum.

Till min spaning.
Jag ser att gruppen analoga fotografer på FB ökar. Sakta men säkert blir det fler. De flesta som kommer till där är yngre. De har inte använt filmfoto förut och är exalterade över hur en analog bild blir till. Att den analoga bilden är en ny och spännande upplevelse för denna grupp kan vara svår att fatta för oss som upplevde digitalbilden som en befrielse när den kom. Numer tror jag inte att det analoga är på utdöende. Jag tror att den är hobbyfotografiets och konstfotos framtid. Det är där det händer. Sen är det ju så kul också. Vi kommer snart få se tillverkare börja med enklare analoga kameror igen. Kanske en framtid för fotohandlarna? Vill fotomagasinen ha läsare så är det nog analog-skolor mm som gäller framöver. På den digitala sidan kommer de flesta foton tas med telefon, utom där specialobjektiv mm behövs. Där finns digitalfoto säkert kvar....

-Hur många är med i denna grupp på FB, då? Tretusentvåhundra, för några år sedan var det ett par hundra.....
Och när ungdomarna växt upp och nästa generation tar över tekniknyfikenheten är det väl daguerreotypi som står på agendan. Efter några ytterligare generationer knackar ungdomarna in sina bilder i stenhällar.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Tillgången till fantastiska bilder kommer att öka och priset på dem kommer att minska.
Fotografer når en större marknad. Men värdet av bilderna sjunker.
Bilderna får i ett perspektiv kortare livslängd:
På farmors piano stod mammas och pappas bröllopsfoto i alla år jag kan minnas. En svartvit kopia i knappt A5-storlek. Imorgon byter Svensson fototapet två gånger om året. I varje rum. Det går fort, det är billigt, Svensson vill förnya sig. Å andra sidan lever bilder längre: genom teknik för lagring och tillgängliggörande finns inga begränsningar. Även bilder från min tidiga fotokarriär skulle kunna glädja någon Svensson i några minuter, dagar eller veckor innan det är dags för förnyelse igen.
Det ska gå fort. Det ska vara lätt. Det får inte vara svårtolkat.
 

larsborg

Aktiv medlem
Jag tror att det finns en stor risk för att bilderna vi tar idag kommer att spårlöst försvinna. Trots att det skapas flera bilder än någonsin. Bildbyråer och motsvarande säkrar sannolikt upp så att Lennart Nilssons och andra ikoniska bilder finns kvar för framtiden. Om någon hittar en hårddisk på vinden om hundra år är det inte troligt att det går att få fram något ur den på samma sätt som om man hittar en låda gamla negativ. Just nu är samtiden väl dokumenterad men arkeologerna kommer inte att hitta mycket. Kanske är de analoga entusiasterna räddningen?
Det analoga fotot lär överleva så länge det går att få tag på film och fotokemikalier. På samma sätt som vissa t.ex. målar i olja trots att det finns kameror.

Vad gäller pappersbilden tror jag den lever en tynande tillvaro trots att den är mera arkivbeständig än den digitala. Skärmar blir allt billigare. Vi har idag en stor tv på väggen som blir till en tavla med valfritt motiv när inget program visas. Utställningsrummen blir försedda med skärmar där man med en knapptryckning kan byta utställare. Idag pga pandemin går vi inte till utställningen utan ser den hemma.
Om någon hittar en HD/SSD på vinden eller ett USB minne, om hundra år, vad händer då?
Ingen fara, innehållet kan knappast lösa upp sig själv, det ligger där det ligger, för minst hundra år framåt, garanterat!
Kunna läsa av informationen?
Ja, det kommer att finnas miljoner intresserade, - som vill kunna läsa av informationen, på gamla lagringsmedia, vilket startar i sin tur, nyproduktion av
program för öppning av, vad som kan ha blivit sparat, garanterat!
Alltså, man skall inte tro på allt negativt, som sägs om den digitala världen!
Hur blir framtiden för fotografin, då?
Typkameran i framtiden blir säkert en kompakt, smidig, lätt kamera, FF bildsensor, med en högupplöst fast optik.
Vi får se, - mycket nytt kommer inom de närmaste åren.
Fotografin kommer alltid, att finnas kvar, digitalt förfinas med olika mjukvaror,
- kameran ger oss fortfarande, det sätt vi kan spara allt vi ser.
 
Senast ändrad:

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det kan också hända att någon stänger av huvudströmbrytaren till internet. Att vi går tillbaka till gamla tider.
Med en kondensor framför fotogenlampan belyser vi väggen genom ett dispositiv och fotografen berättar om motivet, bildens uppkomst och allt däromkring för den närmaste kretsen som samlats efter arbetsveckans slut.
Gig-ekonomin har kraschat och vi människor lever i små självhushållningssällskap där ingen längre minns hur man räknar till mer än två. Ett, två, många.
Antal följare och lajks är sålunda också bortglömda begrepp. Bildtittandet bland nära och kära är en gemensamhetsupplevelse som stärker banden och bevarar berättarkonsten. I bild och ord.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag tror att det finns en stor risk för att bilderna vi tar idag kommer att spårlöst försvinna.
Visst kommer mycket att försvinna, men av samma anledning som idag, man kastar det. Någon går bort som har en bildsamling på sin hårddisk. Antingen tar en släkting över bilderna, eller så kastar man bort det. Precis som man gjorde med gamla analoga bilder. Rent tekniskt är det inga problem.

Så länge vi har el och inte drabbas av en total global IT-härdsmälta kommer det att gå att titta på gamla bilder tills ögonen blöder. Det kanske till och med är bra om 99% av de miljarder bilder som tas varje år försvinner med tiden - vem skall ha tid att titta på allt?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Visst kommer mycket att försvinna, men av samma anledning som idag, man kastar det. Någon går bort som har en bildsamling på sin hårddisk. Antingen tar en släkting över bilderna, eller så kastar man bort det. Precis som man gjorde med gamla analoga bilder. Rent tekniskt är det inga problem.

Så länge vi har el och inte drabbas av en total global IT-härdsmälta kommer det att gå att titta på gamla bilder tills ögonen blöder. Det kanske till och med är bra om 99% av de miljarder bilder som tas varje år försvinner med tiden - vem skall ha tid att titta på allt?
Idag har vi väldigt rudimentära algoritmer exempelvis på youtube som väljer ut vad vi ska titta på. Sådana algoritmer kommer att bli bättre och smartare. Vi själva kommer inte att behöva bry oss om totala volymen av tillgängliga bilder (tillgänglig information i allmänhet). Vi kommer att serveras ett innehåll som vi faktiskt uppskattar. (Inte blir irriterade på, som dagens algoritmer resulterar i).
 

Ventures

Aktiv medlem
Idag har vi väldigt rudimentära algoritmer exempelvis på youtube som väljer ut vad vi ska titta på. Sådana algoritmer kommer att bli bättre och smartare. Vi själva kommer inte att behöva bry oss om totala volymen av tillgängliga bilder (tillgänglig information i allmänhet). Vi kommer att serveras ett innehåll som vi faktiskt uppskattar. (Inte blir irriterade på, som dagens algoritmer resulterar i).
Jag vill inte ha några algoritmer som begränsar vad jag får se på nätet. Oavsett hur smarta de är. Det är en form av censur som är oacceptabel.
 

Johan_G

Aktiv medlem
Om någon hittar en HD/SSD på vinden eller ett USB minne, om hundra år, vad händer då?
Ingen fara, innehållet kan knappast lösa upp sig själv, det ligger där det ligger, för minst hundra år framåt, garanterat!
Nej, inte helt korrekt dessvärre, en SSD eller ett USB-minne som inte strömsätts med jämna mellanrum tappar sin information. I synnerlighet lite modernare USB-minnen och SSD:er som bygger på QLC/TLC NAND-kretsar har en relativt kort lagringstid innan datan börjar bli korrupt när de bara ligger.

(jag har ett gäng lite äldre USB-minnen med SLC/MLC-NAND som utan problem behållt data i 10+ år och en hel del lite nyare med QLC/TLC NAND som börjat ge läsfel redan efter att ha bara legat något år.)

Hårddiskar tappar också information när de bara ligger om än inte lika snabbt.
 

Ventures

Aktiv medlem
Nej, inte helt korrekt dessvärre, en SSD eller ett USB-minne som inte strömsätts med jämna mellanrum tappar sin information. I synnerlighet lite modernare USB-minnen och SSD:er som bygger på QLC/TLC NAND-kretsar har en relativt kort lagringstid innan datan börjar bli korrupt när de bara ligger.

(jag har ett gäng lite äldre USB-minnen med SLC/MLC-NAND som utan problem behållt data i 10+ år och en hel del lite nyare med QLC/TLC NAND som börjat ge läsfel redan efter att ha bara legat något år.)

Hårddiskar tappar också information när de bara ligger om än inte lika snabbt.
För att inte tala om man använder någon komprimering som är obsolet efter några år. Det är mycket som är oläsbart från 90-talet.
Vissa jpg-filer tycks bli korrupta ganska tidigt. När jag kör backup händer det ibland att någon fil inte går att kopiera längre. Särskilt vanligt med filerna från en Garmin Virb. De verkar inte vara så duktiga på kameror.
 

apersson850

Aktiv medlem
...där ingen längre minns hur man räknar till mer än två. Ett, två, många.
Antal följare och lajks är sålunda också bortglömda begrepp.
Det är ju perfekt. Har man fler än två följare har man uppnått nirvana, för sen går det inte att räkna längre.

Undrar om någon mer än jag då har insett att om en digital bild är en förkortning av en med digital elektronik lagrad bild, då är de gamla inte analoga, för de lagras inte med analog elektronik. De är kemiska.
 
ANNONS