Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur bli framtiden för fotografin?

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Jo - men det gäller vad jag kan se så länge materialet är under "aktiv förvaltning" d.v.s kopieras, kontrolleras, dokumenteras och lagras allt eftersom ny teknik kommer och gammal fasas ut.
Med rätt konfiguration så går det nästan automatiskt. Man bör väl helst byta ut diskar innan de kraschar men med en ordentlig backupstrategi (fler än en aktiv backup) kan det gå bra att vänta tills en disk blir obrukbar. Med RAID 5 eller 6 kan man klara en diskkrasch utan backup, men man bör förstås alltid göra backup och RAID är nog lite överkurs för de flesta.

Om du med dokumenteras menar annotera och sortera bilderna så är det väl något man bör göra hela tiden, inte bara när gammal teknik fasas ut?
Men - en hårddisk som hamnas i glömska säg 50-100 år kommer knappast vara läsbar och sannolikheten att det som lagras i en molntjänst finns kvar mer än några månader efter sista betalningen eller tjänstens konkurs ser jag som låg.
Ja, det är absolut ingen bra idé att långtidslagra data på en icke strömsatt disk som magasineras nånstans. Det är ungefär lika dåligt som att använda disketter eller CD-skivor.

Molntjänster tycker jag passar bra för backupändamål, men mindre bra som arkiv.

Fördelen med analog lagring är att den klarar av "passiv förvaltning" så länge de lagras på ett sätt så de inte förstörs rent fysiskt. Mina 40 år gamla negativ och kopior är till 99,x % lika läsbara idag - för vem som helst - som när de var nya utan att jag rört ett finger. Nackdelen givetvis bl.a att t.ex en rejäl vattenskada kan reducera hela arkivet till avfall...
Jag håller med om fördelen, men det är mycket besvärligare att göra backup på ett sådant material och bökigare att hålla ordning på och söka i arkivet.
 

afe

Aktiv medlem
Enligt rubriken handlar tråden om framtiden för fotografin, men enligt inläggen verkar det mest handla om att bevara dåtiden (vilket förvisso är intressant, men har avhandlats i åtskilliga andra trådar) ...

Tänk att det ska vara så svårt att hålla sig till ämnet!
 

AFJ

Aktiv medlem
Enligt rubriken handlar tråden om framtiden för fotografin, men enligt inläggen verkar det mest handla om att bevara dåtiden (vilket förvisso är intressant, men har avhandlats i åtskilliga andra trådar) ...

Tänk att det ska vara så svårt att hålla sig till ämnet!
Terje skrev i första inlägget bland annat:

Hur ser framtiden ut? Vilka "kameror" använder vi om 10 år, om 20 år, om 50 år?

Kommer det analoga finnas kvar? Hur kommer det digitala se ut?


Det tolkar i alla fall jag som ett väldigt brett anslag.

Om trådarna på fs skulle vara begränsade till ämnen som inte hade diskuterats tidigare så vore det ganska dött här inne.

Om du inte tycker att tråden fått rätt inriktning så är det väl bara att göra ett inlägg med de synpunkter som du vill föra fram och styra in diskussionen på det du vill diskutera?
 

larsborg

Aktiv medlem
, det är absolut ingen bra idé att långtidslagra data på en icke strömsatt disk som magasineras nånst
Med rätt konfiguration så går det nästan automatiskt. Man bör väl helst byta ut diskar innan de kraschar men med en ordentlig backupstrategi (fler än en aktiv backup) kan det gå bra att vänta tills en disk blir obrukbar. Med RAID 5 eller 6 kan man klara en diskkrasch utan backup, men man bör förstås alltid göra backup och RAID är nog lite överkurs för de flesta.

Om du med dokumenteras menar annotera och sortera bilderna så är det väl något man bör göra hela tiden, inte bara när gammal teknik fasas ut?

Ja, det är absolut ingen bra idé att långtidslagra data på en icke strömsatt disk som magasineras nånstans. Det är ungefär lika dåligt som att använda disketter eller CD-skivor.

Molntjänster tycker jag passar bra för backupändamål, men mindre bra som arkiv.


Jag håller med om fördelen, men det är mycket besvärligare att göra backup på ett sådant material och bökigare att hålla ordning på och söka i arkivet.
"Ja, det är absolut ingen bra idé att långtidslagra data på en icke strömsatt disk som magasineras nånstans. Det är ungefär lika dåligt som att använda disketter eller CD-skivor."

Vem har lurat i dig det?
Jag började använda, för länge sedan, 1977, en Luxor ABC 80, OP CP/M, programspråk Basic, en liten bandare som minne, - den fungerar fortfarande, faktiskt. Kul, att ha sparat!
Använde, 1987, en Toshiba T3200, Intel 12 MHz 80286 CPU, HD 40 MB,
OS MS-DOS 3.30, 1,44 MB floppy disk
Fungerar fortfarande, efter 34 år. Skitsnack, om någon tror floppydiskar inte fungerar idag 2021!
Gäller även disketter!
Har många CD, med brända fotofiler på, sedan 1998, fungerar att avläsa fortfarande perfekt, idag 2021.
HD kraschar har aldrig hänt mig, under alla år!
Har arbetat på ett av världen största IT-företag, bör ha bra koll på hur verkligheten ligger till,
- om i framtiden, många är intresserade av, att kunna avläsa gamla lagringsmedia, då blir det nytillverkning av lämplig hårdvara och tillhörande mjukvara, garanterat.
Finns det många intresserade kunder, självklart en kick till nytillverkning,
- business!
Framtiden för fotografin är troligen god, så vi kan se det idag.
Blir något förändrad, vi köper kompakta, lätta kameror, med fast optik, digital förändring av brännvidden (CIZ), använder det vi har, köper inte så ofta,
- fototekniken är vida över vad vi behöver.
Liknar den analoga tiden, då vi behöll våra kameror i många år.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
"Ja, det är absolut ingen bra idé att långtidslagra data på en icke strömsatt disk som magasineras nånstans. Det är ungefär lika dåligt som att använda disketter eller CD-skivor."

Vem har lurat i dig det?
Jag började använda, för länge, 1977, en Luxor ABC 80, OP CP/M, programspråk Basic, en liten bandare som minne, - den fungerar fortfarande, faktiskt. Kul, att ha sparat!
Använde, 1987, en Toshiba T3200, Intel 12 MHz 80286 CPU, HD 40 MB,
OS MS-DOS 3.30, 1,44 MB floppy disk
Fungerar fortfarande, efter 34 år. Skitsnack, om någon tror floppydiskar inte fungerar idag 2021!
Gäller även disketter!
Har många CD, med brända fotofiler på, sedan 1998, fungerar att avläsa fortfarande perfekt idag 2021.
HD kraschar har aldrig hänt mig, under alla år!
Har arbetat på ett av världen största IT-företag, bör ha bra koll på hur verkligheten ligger till,
- om i framtiden, många är intresserade av, att kunna avläsa gamla lagringsmedia, då blir det nytillverkning av lämplig hårdvara och tillhörande mjukvara, garanterat.
Finns det många intresserade kunder, självklart en kick till nytillverkning,
- business!
Framtiden för fotografin är troligen god, så vi kan se det idag.
Blir något förändrad, vi köper kompakta, lätta kameror, med fast optik, digital förändring av brännvidden (CIZ), använder det vi har, köper inte så ofta,
- fototekniken är vida över vad vi behöver.
Liknar den analoga tiden, då vi behöll våra kameror i många år.
Hur länge stod diskarna stilla innan du började använda dem igen?

Att du inte har råkat ut för en endaste liten kraschad diskett eller en oläsbar fil på en gammal CD säger inte så mycket om hur lämpliga sådana media är för långtidslagring. Man måste göra en studie med ett större sampel en 1 för att få ett hum om det.

Obrända CD håller kortare tid än brända, men om oturen är framme så går det inte att läsa en CD efter bara några år. Har man tur kanske den går att läsa efter 100 år. Dessutom spelar det roll hur och var man förvarar skivan. Chansa inte på att ha en hög med CD som enda långtidsarkiv!
 

larsborg

Aktiv medlem
Hur länge stod diskarna stilla innan du började använda dem igen?

Att du inte har råkat ut för en endaste liten kraschad diskett eller en oläsbar fil på en gammal CD säger inte så mycket om hur lämpliga sådana media är för långtidslagring. Man måste göra en studie med ett större sampel en 1 för att få ett hum om det.

Obrända CD håller kortare tid än brända, men om oturen är framme så går det inte att läsa en CD efter bara några år. Har man tur kanske den går att läsa efter 100 år. Dessutom spelar det roll hur och var man förvarar skivan. Chansa inte på att ha en hög med CD som enda långtidsarkiv!
Jag har inte nämnt antalet, floppydiskar, disketter, CD eller HD, för test om en gammal lagring går att avläsa, - så var får du bara 1 ex. ifrån?
Vill du ha en riktigt vetenskaplig bedömning, - du har kul sysselsättning under några veckor!
Du kan börja, med dina egna tester, eftersom du tycks vet hur man bör göra!
Test av flera hundra ex, gamla lagringsmedia. minst det antalet, bör du testa, för att ha ett brett underlag!
Återkom, praktiska tester är intressanta, rundsnack ger jag inte mycket för.
Det räcker med en test, i mitt fall, av 50-100 ex floppydiskar, disketter, samt ca 50 ex CD och några HD.
Nästan all lagringsmedia har varit från Sony, dyra, men fungerar alltså fortfarande perfekt, - HD bl.a. från Toshiba och Western Digital, alla snurrar på, fungerar även perfekt, nya, som gamla.
Mina lagringsmedia och datorer befinner sig i vanlig rumstemperatur, skyddade från stark sol.
 
Senast ändrad:

fotobollfoto

Aktiv medlem
I fotografins framtid har någon hittat på flytande lagring. En teknik där såväl analog som digital data lagras på (i) flytande medium. Det krävs varken ström eller avstämd temperatur och fuktighet. Tekniken togs egentligen fram för att skicka information till livsformer i andra galaxer, men fick störst användning här hemma på jorden.

Även film i analoga kameror och sensorerna i digitala är tillverkade av detta flytande medium. Gamla papperskopior doppas ner i en burk med denna flytande vätska och är därmed säkert lagrad (och automatiskt metadatataggad)

I framtiden är risken för förlorade data obefintlig. Det vi istället bekymrar oss mest om är vem som någonsin ska hinna titta på alla lagrade bilder eftersom den totala mängden dubbleras var fjärde månad.
 

Bengf

Aktiv medlem
Frågan blir hur snabbt kommer saker att förändras vad gäller kameror eller fotografering för den breda allmänheten, Mobilen tror jag håller lusten att ta bilder vid liv för mycket lång tid, förmodligen evig tid om vi inte opererar in något chips som fotar med tanken om 50 år likaså pratar med vem som helst genom tankeverkan, finns väl någon Dansk som för flera år sedan hade ett chips i armen och kunde styra sin belysning hemmavid. Kommer vi att kunna gå tillbaka 100% till livet före pandemin, hur påverkas fotograferingen av det dilemmat.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Frågan blir hur snabbt kommer saker att förändras vad gäller kameror eller fotografering för den breda allmänheten, Mobilen tror jag håller lusten att ta bilder vid liv för mycket lång tid, förmodligen evig tid om vi inte opererar in något chips som fotar med tanken om 50 år likaså pratar med vem som helst genom tankeverkan, finns väl någon Dansk som för flera år sedan hade ett chips i armen och kunde styra sin belysning hemmavid. Kommer vi att kunna gå tillbaka 100% till livet före pandemin, hur påverkas fotograferingen av det dilemmat.
Långa brännvidder borde få ett uppsving.
Porträttfoto på distans.
Men även vidare vinklar blir populära. Släktmiddag där alla sitter glest runt bordet kräver detta.
Normalen dör ut. Ingen har användning för en sådan längre.
 
Senast ändrad:

janc

Aktiv medlem
Enligt rubriken handlar tråden om framtiden för fotografin, men enligt inläggen verkar det mest handla om att bevara dåtiden (vilket förvisso är intressant, men har avhandlats i åtskilliga andra trådar) ...

Tänk att det ska vara så svårt att hålla sig till ämnet!
Jag ser inte riktigt motsättningen - ämnet är i mina ögon väldigt brett. Bilden (fotografiet) handlar väl från det ögonblick slutaren stängs om att visa dåtiden och fotografins framtid förutom ny kamerateknik även i högsta grad om hur våra fotografier kommer att hanteras?
 

janc

Aktiv medlem
Med rätt konfiguration så går det nästan automatiskt. Man bör väl helst byta ut diskar innan de kraschar men med en ordentlig backupstrategi (fler än en aktiv backup) kan det gå bra att vänta tills en disk blir obrukbar. Med RAID 5 eller 6 kan man klara en diskkrasch utan backup, men man bör förstås alltid göra backup och RAID är nog lite överkurs för de flesta.

Om du med dokumenteras menar annotera och sortera bilderna så är det väl något man bör göra hela tiden, inte bara när gammal teknik fasas ut?

Ja, det är absolut ingen bra idé att långtidslagra data på en icke strömsatt disk som magasineras nånstans. Det är ungefär lika dåligt som att använda disketter eller CD-skivor.

Molntjänster tycker jag passar bra för backupändamål, men mindre bra som arkiv.


Jag håller med om fördelen, men det är mycket besvärligare att göra backup på ett sådant material och bökigare att hålla ordning på och söka i arkivet.
Vad jag menar är kortfattat att det digitala materialet i mycket större utsträckning riskerar att försvinna om den ”aktiva förvaltningen” upphör mer än under en mycket kort period.
Hittar jag dina gamla negativ och papperskopior efter X*10 år ser jag direkt vad det är och kan ta del av dom. Det digitala arkivet är troligen rökt för X>2

Givetvis bör digitala bilder få relevant metadata men jag tänker att t.ex en lös disk bör märkas på utsidan (alltså ”analogt”) med innehåll, vilket filsystem det är och kanske även vilket gränssnitt disken har.

Inget fel på molntjänster men jag skulle inte lita på att dom är kvar någon längre tid.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]
Inget fel på molntjänster men jag skulle inte lita på att dom är kvar någon längre tid.
Jag är tvärtom övertygad om att molntjänster på riktigt är en central del av framtidens fotografi.
T o m minneskortet i våra kameror kommer att ersättas av direktuppkoppling till molntjänster.
Den som är osäker på en leverantör kan lätt synka sina filer mellan flera.
Varför ska var och en pyssla med lösa diskar, pinnar, NAS:ar, osv när det finns experter på lagring och delning därute?
Man kan jobba med behörighetsgrupper så att inte filerna blir för evigt inlåsta när fotografen trillar av pinn.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Vad folk än säger om att dagens smarta telefoner inte lyssnar på vad vi säger och alltså därmed inte heller presenterat reklam för oss baserat på vad vi nyss pratade om, så upplever jag ofta bevis för motsatsen.

Morgondagens uppkopplade kameror kommer inte bara att lyssna på vad vi säger, de kommer att ständigt fånga en bildström från kameran och lagra detta i molnen.
Bildströmmar från världens alla kameror kommer att läggas samman till en fullständig och komplett dokumentation av skeenden i världen.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har inte nämnt antalet, floppydiskar, disketter, CD eller HD, för test om en gammal lagring går att avläsa, - så var får du bara 1 ex. ifrån?
En persons erfarenhet. Hur statistiskt signifikant är den?

Det finns studier på sånt här så det är hyfsat välkänt hur bra disketter och CDs håller vid långtidslagring.

Dessutom är det väl inte så smart att bara ha en kopia av sitt arkiv, och dessutom utspritt på lagringsmedia med låg lagringsdensitet?

Du får förstås göra hur du vill, men jag kommer att protestera mot alla som föreslår dåliga metoder för långtidsarkivering för andra.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
För 50 år sen skulle man ha fått konstiga blickar om man påstod att om 50 år kommer vi att fotografera med digitala kameror och att pappers- och diabilder skulle vara utträngda av bildskärmar. Datorer var ett luddigt begrepp för det flesta och inte på långa vägar något som man skulle kunna ha hemma.

Här är en dator från cirka 1970.

Så profetior om fotografering (och relaterade ämnen) som sträcker sig så långt som 50 år framåt kan vara lite knepiga att göra. Själv tror jag att plenoptiska kameror kommer att vara vanliga då, men jag vågar inte gissa på när genombrottet kommer.

Å andra sidan fanns det ju helt seriösa och inte alls galna personer som för 50 år sen trodde att 50 år senare skulle det finnas en permanent månbas och att den första människan på Mars skulle ha varit där redan.

Och flygande bilar ...
 

Bengf

Aktiv medlem
För 50 år sen skulle man ha fått konstiga blickar om man påstod att om 50 år kommer vi att fotografera med digitala kameror och att pappers- och diabilder skulle vara utträngda av bildskärmar. Datorer var ett luddigt begrepp för det flesta och inte på långa vägar något som man skulle kunna ha hemma.

Här är en dator från cirka 1970.

Så profetior om fotografering (och relaterade ämnen) som sträcker sig så långt som 50 år framåt kan vara lite knepiga att göra. Själv tror jag att plenoptiska kameror kommer att vara vanliga då, men jag vågar inte gissa på när genombrottet kommer.

Å andra sidan fanns det ju helt seriösa och inte alls galna personer som för 50 år sen trodde att 50 år senare skulle det finnas en permanent månbas och att den första människan på Mars skulle ha varit där redan.

Och flygande bilar ...
En förklarning som underlättar för en del.
När den kameran kommer tror jag retro-kameror
blir mer populära, Fuji gör ett uppsving.
 
ANNONS