Annons

Hur få in exif-data i bilder i mina album?

Produkter
(logga in för att koppla)
Fotosidan vet jag inte om det finns någon automatik för.
Men för egna webalbum så måste du ha någon kodsnutt som öppnar bilderna och plockar ut Exif-datat. Det finns förmodligen både som inmplementerade funktioner i färdiga album, men även som fristående program som plockar ut Exif och lägger det i en liten databas/tabell. Sedan så är det till att koda så att vid visning så plockas data ur tabellen ut och kopplas till bilden.

Najjt skrev:
Rubriken säger väl allt? ;-)

Använd ett redigeringsprogram som inte förstör de ursprungliga EXIF data som finns i din bildfil, när Du minskar den för att passa på fotosidan.

Adobe PhotoShop är ett sådant, Nikons program som följer med kameran funkar också för detta.

/Jörgen

Re: Re: Hur få in exif-data i bilder i mina album?

jorgen.hubner skrev:
Använd ett redigeringsprogram som inte förstör de ursprungliga EXIF data som finns i din bildfil, när Du minskar den för att passa på fotosidan.

Adobe PhotoShop är ett sådant, Nikons program som följer med kameran funkar också för detta.

/Jörgen

Aha, tackar för svaret. För visst ska det kunna fungera automatiskt på Fotosidan? Det finns ju ett val när man laddar upp bilder (Vill du visa EXIF-informationen i denna bild? Ja Nej)

Re: Re: Hur få in exif-data i bilder i mina album?

jorgen.hubner skrev:
Hmm, hur funkar detta? Jag lyckas alltid tappa EXIF-informationen när jag sparar bilden som JPG i Photoshop:-(

"Save for web" raderar wexif-data. (men har andra fördelar, som t.ex. möjligheten att ställa in önskad filstorlek på den sparade bilden)

P_S skrev:
"Save for web" raderar wexif-data. (men har andra fördelar, som t.ex. möjligheten att ställa in önskad filstorlek på den sparade bilden)
Så dumt. Det är ju nämligen enda sättet att få ner en fil med 1024 pixlars sida till under 250k utan att totalförstöra den... Sparar man den i vettig kompression "som vanligt" så blir den ju minst dubbelt så stor.

Du kan få ner den till samma storlek om du fimpar färgprofil, tumnaglar och annan metadata. Om den är komplicerad kan bara färgprofilen ta mycket utrymme i anspråk.

Jag kan tänka mig två sätt runt det. Antingen kopiera tillbaka Exif till slutfilen med ett separat verktyg eller att spara som vanligt och sen använda något verktyg som fimpar tumnageln.

jimh skrev:
Du kan få ner den till samma storlek om du fimpar färgprofil, tumnaglar och annan metadata. Om den är komplicerad kan bara färgprofilen ta mycket utrymme i anspråk.

Jag kan tänka mig två sätt runt det. Antingen kopiera tillbaka Exif till slutfilen med ett separat verktyg eller att spara som vanligt och sen använda något verktyg som fimpar tumnageln.
Hmm, tumnageln kanske tar massa plats ja. Det har jag inte tänkt på.
Färgprofilen ändrar jag alltid till sRGB först, för annars ser det ju förjäkligt ut i webläsaren, hehe. Hur menar du med "fimpa"?
Man borde ju kunna få med exif när man sparar för web tycker man. Det tar ju inte direkt nån plats.

En annan fråga ang. detta. Ibland så har jag problem med att få fram Exif-datan när jag trycker på symbolen för det, gäller på många bilder lite till & från. Ofta så får jag trycka flera gånger, backa en sida & krångla innan det funkar?

Jag kör Firefox om det kan inverka...

//Larsa

.Z. skrev:
En annan fråga ang. detta. Ibland så har jag problem med att få fram Exif-datan när jag trycker på symbolen för det, gäller på många bilder lite till & från. Ofta så får jag trycka flera gånger, backa en sida & krångla innan det funkar?

Jag kör Firefox om det kan inverka...

//Larsa
Handlar det inte om att du har popup-skydd aktiverat? Det brukar då komma upp en list högst upp i webläsaren, och klickar du på den så kan du tillåta popuper från fotosidan permanent:)

Makten skrev:
Handlar det inte om att du har popup-skydd aktiverat? Det brukar då komma upp en list högst upp i webläsaren, och klickar du på den så kan du tillåta popuper från fotosidan permanent:)

Tror inte det. Är totalt ovetandes om det mesta i min dator då jag är bortklemad med att sonen fixar det mesta, bra ibland men inte i längden då han snart flyttar hemifrån:)

Vet inte vad det är men nu kollade jag ett gäng bilder & där funkade det kanon. För nån vecka sen så ville det sig inte alls, händer till & från?

ANNONS
Götaplatsens Foto